وجوه معنایی واژه "سلام"با توجه به نوع برداشت های معنایی از این واژه در برنامه "نسیم واژه ها" و با استناد بر آیات الهی بررسی می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، در كمتر زماني بوده كه افراد به معناي باطني سلام توجه کنندو همواره غافل از معنا و مفهوم عميق بوده اند به علت اهمیت دانستن معنای سلام در برنامه "نسیم واژه ها" روز چهارشنبه 6 دی ماه معنای  واژه "سلام" در 5آیه از آیات الهی قرآن کریم مورد بررسی قرارمی گیرد.
در قرآن كريم آيات متعددي وجود دارد كه در آنها واژه سلام بكار رفته و معاني مختلفي از هر يك از اين كاربرد ها مد نظر بوده است كه در اين  برنامه  سعي شده است تا با استفاده از روش معني شناسي به شناسايي آيات و واژگاني كه از ريشه «سلم» مي باشندبا توجه به مفهوم "سلام" پرداخته و تا حد امكان از مقاصد و معاني كاربردي و اصطلاحي اين واژه بررسي  شود.
شنوندگان در برنامه "نسیم واژه ها"  به طور نسبي با واژه سلام هم به صورت ظاهري (مجازي) و هم به صورت باطني (معنوي) با توجه به منابع گوناگون ديني و تفاسير مختلف كتاب آسماني آشنا می شوند.
در آیه 23 سوره حشر آنجا که خداوند می فرماید: هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِکُونَ» و خدایی است که معبودی جز او نیست ، حاکم و مالک اصلی اوست ، از هر عیب منزّه است ، امنیّت بخش است ، مراقب همه چیز است ، قدرتمندی شکست ناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح می کند ، و شایسته عظمت است خداوند منزّه است از آنچه شریک برای او قرار می دهند!  واژه سلام  به عنوان یکی از صفات الهی به کار رفته است.
یکی دیگر از معانی "سلام" ستایش نیکو است که در آیه 79 سوره صافات آمده  که " سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِي الْعالَمينَ" همچنین  درسوره هود آیه 48 نیز در معنی سلامتی از عذاب می خوانیم که خداوند می فرماید: قيلَ يا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنَّا وَ بَرَکاتٍ عَلَيْکَ وَ عَلى‏ أُمَمٍ مِمَّنْ مَعَکَ وَ أُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُمْ مِنَّا عَذابٌ أَليمٌ ( به نوح ) گفته شد: «ای نوح! با سلامت و برکاتی از ناحیه ما بر تو و بر تمام امتهایی که با تواند ، فرود آی! و امتهای نیز هستند که ما آنها را از نعمتها بهره مند خواهیم ساخت ، سپس عذاب دردناکی از سوی ما به آنها می رسد ( ، چرا که این نعمتها را کفران می کنند!!»
"سلام"  در آیه 24 سوره رعد هم به این شکل آمده که " سَلامٌ عَلَيْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ" و با مراجعه به معنای آیه که می فرماید: ( و به آنان می گویند: ) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست سرانجام آن سرا ( ی جاویدان )! منظور از "سلام" همان درود و سلام دادن به یکدیگراست.
در آیه 89سوره زخرف هم معنی وداع و جدایی از واژه "سلام" برداشت می شودآنجا که خداوند فرموده :" فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَ قُلْ سَلامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ پس ( اکنون که چنین است ) از آنان روی برگردان و بگو: «سلام بر شما» ، امّا بزودی خواهند دانست! که این سلام برشما همان خدانگهدار و وداع است.
شایان ذکر است؛ برنامه «نسیم واژه ها» در ادامه برنامه رادیویی «شمیم واژه‌ها» که به تفاوت‌های واژه‌های به ظاهر مترادف می‌پرداخت به اشتراک لفظی واژگان می‌پردازد و این برنامه به همت گروه قرآن و اندیشه رادیو قرآن به سردبیری و کارشناسی سمیرا قنبری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی بر روی موج اف ام ردیف 100 روزهای زوج ساعت 16:45 از شبکه رادیویی قرآن  پخش می شود./ي2
برچسب ها: رادیو ، قرآن ، سلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار