داستان گودبرداري غير اصولي، حاشيه جالبي دارد که ماجراي پيدا کردن مقصري است تا بتوانند يقه آن را بچسبند و از او بخواهند به دنبال راهکاري باشد تا کمتر از اين دست حوادث رخ دهد.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، ماجراي گودبرداري‌هاي غير اصولي، گاه و بي‌گاه و حوادث ناشي از آن؛ داستان دنباله‌داري است که هم‌چنان بايد نشست و منتظر ماند سرانجام چه زماني به سر خواهد رسيد.

داستان گودبرداري غير اصولي، حاشيه جالبي دارد که ماجراي پيدا کردن مقصري است تا بتوانند يقه آن را بچسبند و از او بخواهند به دنبال راهکاري باشد تا کمتر از اين دست حوادث رخ دهد.

 سازمان نظام مهندسي و شهرداري دو قطب اصلي اين اتفاقات هستند که آنها براساس دلايلي که مي‌آورند را تبرئه کرده و معمولا کاسه و کوزه‌ها بر سر کسي جز مهندس ناظر شکسته نمي‌شود.

اتفاقي که باعث شده مهندسي‌هاي ناظر اسم‌شان بد در برود و آنها را به شانه خالي کردن از کار، کم کاري و پديده امضا فروشي متهم کنند.

 در اين مطلب سعي شده به صورت خلاصه و کامل درباره اينکه اصلا مهندس ناظر چه کسي است و چه وظايفي دارد و از طرف ديگر نظام مهندسي در اين ميان تا امروز چه کارهايي کرده است و برنامه آينده آنها چه خواهد بود تا کمتر با ريزش‌هاي گاه و بي‌گاه و اتفاقاتي از اين دست روبرو شويم و شهرداري چه پاسخي در قبال اين ماجراهاي پيش آمده مي‌دهد؛ گزارشي تهيه کنيم که در زير مي‌خوانيد.

* مهندس ناظر چطور مهندس ناظر مي‌شود

براي رسيدن به اين سوال، با چند مهندس ناظر صحبت کرديم تا درباره وظايف و شغل نظارت بر ساختمان صحبت کنند، مهندس ناظر به کسي گفته مي‌شود که در رشته‌هاي مهندسي عمران، شاخه عمران يا مهندسي معماري در مقطع کارشناسي به بالا تحصيل کرده باشد.

 بعد از تحصيل در يکي از اين دو رشته،‌ براي اينکه بتوانند اجازه نظارت بر ساختمان داشته باشند و از سوي وزارت مسکن پروانه اشتغال به کار بگيرند، آزمون نظارت بر ساختمان‌ مي‌دهند تا مهر و امضاي آنها اعتبار پيدا کند و سپس متعهد مي‌شوند بر کار پيمانکار، مهندس مجري و بر ساخت و ساز نظارت کنند مهندسين ناظر نيز مانند وکيل‌ها براي خود مقطع‌هاي پايه يک تا سه و ارشد دارند. مهندس ناظر با بيشتر از 15 سال سابقه نظارت مي‌تواند مدرک پايه يک بگيرد و مهندسي که بالاي 20 سال سابقه دارد به آنها مهندس ارشد مي‌‌گويند.

* مهندس ناظر چه کار مي‌کند

براي ساخته شدن يک ساختمان علاوه بر مهندس ظاهر که قرار است بر کل ساخت و ساز نظارت کند به يک مهندس مجري نيز نياز است.

مهندس ناظر و مهندس مجري با هم فرق‌هايي دارند، مثلا اينکه مهندس ناظر نظارت کلي بر ساختمان دارد،  يعني در مقاطع مختلف نسبت به کنترل و نظارت ساختمان اقدام مي‌کند.

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/

برچسب ها: مهندس ، ناظر ، ساخت ، ساز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.