مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی گفت:شاخص فرهنگی در معنای جامع خود، ابزار و سنجشی برای تشخیص تحولات و ظرفیت‌های فرهنگی بوده که امروز در فضای فعلی جامعه شاخص‌های فرهنگی در جامعه قابل بررسی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،سیدوحید موسویان با بیان اینکه شاخص‌های فرهنگی سخت‌افزاری و کمی دورنمای ساختار حاکمیتی است، افزود: نخستین شاخص فرهنگی شاخص‌های کمی و سخت‌افزاری چون کانون‌های مساجد، کتابخانه‌ها و تعداد سازمان‌های مردم نهاد بوده که در سال‌های اخیر ظرفیت‌های سخت‌افزاری فرهنگی تقویت شده است.

وی خاطر نشان کرد: خراسان‌رضوی در شاخص‌های کمی فرهنگی در زمره رتبه‌های نخست کشور در بخش تقویت زیرساخت‌ها است و از نمونه‌های بارز آن تعداد کانون‌های مساجداست که در حال حاضر قریب به سقف برنامه پنجمین توسعه است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به شاخص‌های غیرثبتی فرهنگی با عنوان دومین سطح این شاخص‌ها بیان کرد: این شاخص‌ها به معنای شاخص‌هایی هستند که مرتبط با رفتار فرهنگی مردم و عملکرد آنان است.

موسویان مصرف فرهنگی را اصلی‌ترین بخش شاخص‌های غیرثبتی فرهنگی توصیف کرد و گفت: مصرف فرهنگی به مواردی چون تعداد کتاب، نشر کتاب، ورزش، موسیقی و رسانه ملی اطلاق می‌شود.

موسویان با ابراز خرسندی از وضعیت خراسان‌رضوی در امور فرهنگی و شاخص‌های آن افزود: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در سال 90، خراسان‌رضوی در بخش مطالعه غیردرسی با رقم 56 درصد رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است؛ همچنین در میانگین زمان مطالعه رتبه نهم کشور را به دست‌ آورده‌ایم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی ادامه داد: خراسان‌رضوی در نظرسنجی انجام شده در سطح ملی و کشوری، در قرائت قرآن رتبه دوم، در مطالعه هفتگی نشریات و روزنامه‌ها رتبه هفتم و در روزنامه‌خوانی حرفه‌ای موفق به کسب رتبه دوازدهم کل کشور شده است.

وی یادآور شد: خراسان‌رضوی در مطالعه کتاب الکترونیک دارنده رتبه نخست کشور است و این در حالی است که در استفاده از رسانه دیجیتال رتبه 11 کشور را دارا هستیمب/.


برچسب ها: مناسب ، بودن ، وضعیت ، پوشش ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.