در گردهمايي سالانه باستان شناسي يكي از پژوهشگران از كوروش گرايي در جامعه انتقاد كرده بود.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران ،كيارش محمدپور باستان شناس و پژوهشگر آثار باستاني در واكنش به صحبت هاي يك باستان شناس كه كوروش هخامنشي را مبتذل خوانده بود گفت: شايد از يك فرد  عادي اين خطا سربزند اما ايراد چنين سخناني در شان يك باستان شناس توهين به نياكان ماست.
يكي ديگر از باستان شناسان با تقبيح چنين صحبت هايي گفت: در حاليكه كشورهاي همسايه مترصد ثبت و مصادره آثار و مشاهير و نياكان ما به نام خود هستند، ايراد اينگونه سخنان بي پايه و اساس تنها هويت و سرمايه فرهنگي ما را زير سوال مي برد.
لازم به ذكر  است؛ در گردهمايي سالانه باستان شناسان در موزه ملي ايران، يكي از شركت كنندگان با انتقاد از كوروش گرايي در جامعه گفته بود برگزاري اقدامات مبتذل در دوره هاي گذشته باعث گرايش و توجه مردم به كوروش هخامنشي شده و نشريات و رسانه هاي بي جهت او را بزرگ جلوه مي‌دهند.
گفتني است؛ اين سخنان و واكنش به آن در حالي اتفاق مي افتد كه سال گذشته پژوهشگران ،‌باستان شناسان و محققان دنيا با گردهمايي در كنگره كوروش بزرگ بر لزوم شناخت بيشتر كوروش به عنوان ذوالقرنين در قرآن تاكيد كرده و منشور كوروش را نخستين قانون حقوق بشر و عامل صلح و دوستي در جهان دانستند./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار