بر اساس آخرین بررسی های انجام شده بیشترین مقالات نمایه شده در پایگاه بین المللی ISI در زمینه زعفران به دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعلق دارد .


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، این مقالات به همت دکتر حسین حسین زاده استاد دانشکده داروسازی و محقق برجسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طی چندین سال تحقیق و پژوهش تولید و در پایگاه بین المللی ISI که معتبرترین پایگاه علمی جهان به شمار می رود منتشر شده است .

عضو مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه اظهار کرد :‌در حال حاضر با تولید 37 مقاله در زمینه دارو شناسی و سم شناسی زعفران مرتبط با علوم پزشکی رتبه نخست جهان به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص دارد.

دکتر حسین حسین زاده خاطر نشان کرد : در این تحقیقات جنبه های مختلف این گیاه مانند سم شناسی پایه و انسانی ، اثرات ضد درد و ضد التهاب ، ضد افسردگی ، ضد اکسیدان ، ضد تشنج ، جلوگیری از سندروم محرومیت مورفین ، مهار تحمل و وابستگی به مورفین ، مهار تمایل به مورفین ، محافظت زنی ، ضد آفتاب ، ضد سرطان ، اثرات محافظتی در برابر سموم مانند دیازنون یا اکریل امید ، ضد سکته و ایسکمی در بافت های مغز ، کلیه و عضلات ، ضد سرفه ، تقویت قوای جنسی در مطالعه حیوانی و انسانی ، ضد فشار خون و بررسی مکانیسم آن تقویت حافظه تضعیف شده مورد بررسی شده است .

استاد گروه فارماکولوژی و زهر شناسی دانشکده دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بررسی زعفران و سافرانال در درمان دردهای عصبی ، بررسی اثر زعفران و کروسن در کاهش تمایل به مورفین ، بررسی اثرات محافظتی و کروسین در سمیت آکریل امید به روش کشت سلولی و بر روی موش ، بررسی اثرات مخافظتی زعفران و مواد موثره ان در مسیت ناشی از دیازینون (سم آفات نباتی ) ، بررسی اثر قرص جوشان عصاره آبی زعفران بر روی التهاب لثه را از جمله تحقیقات اخیرش برشمرد .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تقویت اثر داروهای ضد میکروبی توسط کافئین و تئوفیلین ، بررسی اثر ضد دردی و ضد التهابی ویتامین B12 در درد و التهاب حاد و مزمن و تقویت اثر مورفین ، برسی اثر لینالول بر روی وابستگی و تحمل به مورفین را از دیگر تحقیقاتی برشمرد که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه زعفران انجام شده است .

عضو مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه اظهار داشت :‌در ایران ظرفیت‌های خوبی برای استفاده از این تکنولوژی در زمینه علوم دارویی وجود دارد و محققان دانشگاه‌های مختلف در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهند که امید می‌رود مثمرثمر بوده و به تولید دارو منجر شود

حسین زاده با اشاره به انجام تحقیقات در مورد داروهای مورد نیاز برای درمان بیماری‌های عفونی عنوان کرد: برای بیماری‌های ایدز و هپاتیت تا به‌حال فرمولاسیون جدیدی کشف نشده است، اما برای درمان عفونت‌های قارچی و انگلی نانو داروهایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دست تولید است.

گفتنی است :‌دکتر حسین حسین زاده استاد گروه فارماکودینامی و سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا کنون در سه دوره متوالی در جمع دانشمندان برتر یک درصد جهان قرار گرفته است.

همچنین در جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه ، دکتر حسین حسین زاده با کسب 94/299 به عنوان محقق برجسته دانشگاه معرفی و از ایشان قدردانی شد. /س

برچسب ها: مقاله ، زعفران ، محقق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.