بندرعباس/

کاهش 50درصدی ابتلا به بیماری مالاریا در کشور

ابتلا به بیماری مالاریا در کشور امسال 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس رئیس اداره کنترل مالاریا کشور گفت: از ابتدای سال تاکنون 514 مورد بیماری مالاریا در کشور شناسایی شده است که 35 مورد حاد و کشنده آن در سیستان و بلوچستان بوده است.
پارسال 1200 مورد بیماری مالاریا در کشور گزارش شد.
رئیسی افزود: در حال حاضر شهرستانهای سراوان ،سرباز و چابهاراستان سیستان و بلوچستان به دلیل تردد زیاد اتباع بیگانه غیر مجاز منبع آلودگی اصلی بیماری مالاریا در کشور هستند.
وی تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در 3 سال هیچ مورد بومی از مالاریا مشاهده نشده است و در هرمزگان نیز از ابتدای سال تاکنون مورد بومی تاکنون گزارش نشده است که نشانه گام مثبت در جهت پاکسازی مناطق مالاریا خیز در کشور است .
رئیس اداره کنترل مالاریا کشور گفت: هم اکنون دانشگاهای علوم پزشکی جیرفت، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشترین بار آلودگی به بیماری مالاریا را در کشور به دوش می کشند.
رئیسی برنامه حذف مالاریا را در کشور مطلوب ارزیابی کرد و افزود:بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت کاهش موارد مالاریا در ایران در بین 22 کشور منطقه مدیترانه شرقی موفقیت چشمگیری داشته است.
وی تصریح کرد: درسالهای 90 و 91 هیچ مورد مرگ در اثر بیماری مالاریا در کشور گزارش نشده است و در 10 سال اخیرنیز حداکثر موراد مرگ در کشور 2 تا 3 مورد در سال بوده است.
رئیس اداره کنترل مالاریا کشور گفت: سالیانه 50 تا 60 میلیارد ریال از اعتبارات ملی وزارت بهداشت و یک میلیون دلار نیز از محل طرحهای بین المللی برای برنامه های حذف مالاریاو خرید حشره کش و پشه بندهای آغشته به سموم در کشور هزینه می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: الگوی ابتلا به مالاریا در استان از بشاگرد و جاسک به جزایر و مناطق ساحلی انتقال یافته است.
حسین پور افزود: به دلیل ورود اتباع غیر قانونی افغانستان و پاکستان و اشتغال آنها در مرکز و غرب استان هرمزگان در حال حاضر شهرستانهای بندرعباس ،بندرلنگه ،قشم جاسک و بشاگرد بیشترین مورد ابتلا به بیماری مشاهده شده است.
وی گفت: از ابتدای سال تاکنون 137 مورد مالاریا مشاهده شده است که بیش از 106 مورد از خارج از استان به این بیماری مبتلا شده بودند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: موراد انتقال محلی بیماری مالاریا امسال در استان 62 درصد کاهش یافته است که موفقیت چشمگیری برای شبکه بهداشتی استان محسوب می شود.
دکتر حسین پور افزود: سم پاشی منازل و مناطق آلوده استان ،توزیع 5 هزار پشه بند آغاشته به سم ، بهبود سیتم بیمار یابی و باز آموزی گروهای درگیر بیماری ملاریا از مهمترین اقدامات سالجاری برای حذف این بیماری در استان است./س

برچسب ها: مالاریا ، کاهش ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.