استاندار خراسان رضوي آموزش و پرورش را مهم‌ترین بستر توسعه پژوهش و فناوری دانست.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمدحسين فروزان‌مهر در مراسم تقدير از برگزيدگان تحقيق و پژوهش آموزش و پرورش استان ، با بيان اين كه پژوهش و فناوري با رشد و توسعه پايدار پيوند ناگسستي دارد، اظهار کرد: پژوهش محوري در گستره آموزش و پرورش منجر به ارتقاي فرهنگ عمومي جامعه خواهد شد.

وي افزود: بر اساس سند چشم انداز 1404 ایران، كشور بايد به رتبه نخست منطقه در توليد علم و فناوري دست يابد و همچنين بر اساس اهداف نقشه علمي و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، 50درصد توليد ناخالص ملي از طريق اجرای طرح‌هاي دانش بنيان تامين خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان خراسان رضوي با بیان اینکه امروز جهان رويكرد جدیدي را در مقوله اقتصاد دنبال مي كند، گفت: اکنون شاهدیم که اقتصاد دانش محور كه ارزش افزوده مثبت و ايجاد اشتغال را به دنبال دارد، جايگزین اقتصاد مبتني بر منابع شده است.

فروزان‌مهر افزود: توليدات دانش بنيان و ارايه محصولات فناورانه در دنيا، علاوه بر ايجاد عرصه هاي رقابتي، ارزآوري براي كشور را نیز به دنبال خواهد داشت.

رييس شوراي آموزش و پرورش خراسان رضوي تاکید كرد: بر اساس هدف‌گذاري هاي صورت گرفته در احكام و تكاليف برنامه پنجم توسعه و به منظور حمايت از تحقيق، پژوهش و تولید فناوري‌های جدید، می‌بایست به طور سالانه سهم تحقيق و پژوهش از سهم تولید ناخالص ملي نيم درصد افزايش يافته و در پايان برنامه، این رقم به 3درصد برسد.

وي گفت: ايجاد صندوق حمايت از نوآوري و شكوفايي نيز از ديگر مواردي است كه در راستاي حمايت از پژوهش و فناوري محقق شده و در چارچوب وظایف بنياد ملي نخبگان به حمايت از ايده هاي كاربردي مي پردازد.

استاندار خراسان رضوي اظهار کرد: با توجه به توانمندي هاي روزافزون نيروي انساني و جمعيت جوان كشور، انتظار مي‌رود توجه بيشتري به مقوله پژوهش و فناوري صورت پذيرد تا بتوانيم از اين طريق به تجاري سازي ايده ها و نوآوري‌ها در قالب طرح هاي دانش بنيان بپردازيم.

فروزان‌مهر با اشاره به طراحي و تدوین نقشه توسعه فعاليت هاي دانش بنيان در کشور، عنوان كرد: فراهم شدن برخي الزامات تدوین اين نقشه، مانند؛ راه اندازي بورس ايده و ايجاد صندوق خطر پذيري كه بتواند تضمين هاي لازم در اجرايي شدن ايده ها و طرح هاي خلاقانه را فراهم كند، از جمله مواردي است كه در افزایش سرعت تجاري سازي ايده ها تاثيرگذار است.

رييس شوراي آموزش و پرورش خراسان رضوي گفت: تنها رویکردی كه در شرایط اقتصادي كنوني، مي تواند به تحقق اقتصاد مقاومتي كمك كند، توجه به مقوله پژوهش و ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان دو حوزه صنعت و دانش است.

استاندار خراسان رضوي آموزش و پرورش را حلقه اتصال حوزه های دانش و صنعت دانست و بر ضرورت توجه به خلاقيت و نوآوري در تمامي مقاطع و سطوح سني آموزش و پرورش تاكيد كرد .

فروزان‌مهر با بیان اینکه نياز امروز كشور كارآفريني مبتني بر دانش است، افزود: در كارآفريني اسلامي در كنار توليد ثروت، به رزق حلال، ايثار و از خود گذشتگي نیز توجه ویژه ای شده كه خوشبختانه اکنون زمينه آن مهياست و براي تحقق آن، نيازمند برنامه ريزي هستيم.

فروزان‌مهر مهمترين علت دشمني نظام سلطه با جمهوري اسلامي ايران را پيشرفت هاي چشمگير كشور به ویژه در حوزه‌هاي علمي و فناوري دانست و گفت: توليدات علمي باعث ايجاد هراس در دشمنان شده و از اين رو، تحريم هاي گوناگون را برعلیه ما وضع کرده اند.

وی در ادامه، با اعلام حمايت از تجاری شدن طرح هاي پژوهشی، تاکید كرد: در محدوده اختيارات و توان استان به تحقق این امر كمك خواهيم كرد.

رييس شوراي آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به ظرفيت هاي مختلف استان در حوزه هاي علمي، فرهنگي، اقتصادي، صنعتي و كشاورزي، اظهار امیدواری کرد: با استفاده از این فرصت، استان به جهش علمي متناسب با جايگاه خراسان رضوی دست يابد.

محمدتقي فخريان، مديركل آموزش و پرورش خراسان رضوي نيز در اين مراسم، با بيان اينكه سال گذشته یکهزار و 500 اقدام پژوهشي از سوی آموزش و پرورش استان صورت گرفته، اعلام کرد: هم اكنون 10 طرح ويژه پژوهشي در استان درحال اجرا بوده و 27 پژوهش سراي دانش آموزي نیز در استان فعال است./س

برچسب ها: آموزش ، پرورش ، پزوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.