شرکت وارد کننده خودروهاي کيا تعداد قابل توجهي از محصولاتش را در گمرک سلفچگان نگه داشته و وارد بازار نمي‌کند در مجموع به نظر مي‌رسد با وضعيت آشفته بازار خودرو دو شرکت وارد کننده کيا و هيونداي موقتا تمايلي به حضور ندارند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، ديروز جديدترين ليست خودروهاي سواري مجاز براي واردات به کشور منتشر شد در اين ليست نام 26 خودروي ذکر شده که ويژگي مشترک همه آنها حجم موتور زير 2500cc است.

 نکته جالب اين ليست غيبت خودورهاي پرفروش هيونداي و کيا است خودروهاي پورشه و مازراتي هم که به علت بالا بودن حجم موتور قبلا اعلام شده بود اجازه ورود به کشور ندارد اما سوال اصلي اينجاست که دليل غيبت خودروهاي پرفروش کره‌اي چيست؟ آيا ممنوعيتي شامل حال آنها شده است.

 يک کارشناس خودرو در گفتگو با هفت صبح مي‌گويد اين غيبت به معني ممنوعيت يا محدوديت تازه‌اي نيست ممکن است شرکت‌هاي وارد کننده هنوز درخواست خود را ارائه نکرده‌اند و در جلسات بعدي اين ليست کامل‌تر شود.

از سوي ديگر در خبري اعلام شده شرکت وارد کننده خودروهاي کيا تعداد قابل توجهي از محصولاتش را در گمرک سلفچگان نگه داشته و وارد بازار نمي‌کند در مجموع به نظر مي‌رسد با وضعيت آشفته بازار خودرو دو شرکت وارد کننده کيا و هيونداي موقتا تمايلي به حضور ندارند.

در تحولي ديگر وزير صنايع اعلام کرد که با داخلي سازي قطعات 206 روزانه بين 50 تا 60 عدد از اين خودرو در حال ساخت است اين درحالي است که به گفته غضنفري تيراژ اين خودرو به صفر رسيده بود در سال‌هاي 89 و 90 سالي 255 هزار 206 در کشور توليد مي‌شد که معادل روزانه 800 دستگاه بوده است.

* کيا پشت دروازه‌ها

« خودروهاي کيا توسط شرکت اطلس خودرو در گمرک نگه داشته شده است» اين خبري است که ديروز مدير کل دفتر نظارت بر کالاهاي فلزي و مدني سازمان حمايت مصرف کنندگان اعلام کرد توقف تعداد قابل توجهي از خودروهاي وارداتي کيا در گمرک سلفچگان مسئله‌اي است که مي‌تواند باعث عطش بيشتر بازار براي اين مدل خودروها شودآيا علت اين مشکل ناراضي بودن  شرکت وارد کننده از قيمت‌هاي مصوب سازمان حمايت است؟

 شهرام ميرآخورلو در اين مورد مي‌گويد « اينگونه نيست اسناد بايد ارائه شود تا اين خودروها ترخيص شوند با اين حال نزديک به 5-4 ماه است که به دليل مشکلات بانکي در گمرک گير کرده‌اند»

وي با بيان اينکه با اين حال اين موضوع عمدي نبوده و وارد کننده قصد احتکار را ندارد، گفته «در حال حاضر کمبود خودرو داريم و وقتي مشتري وجود دارد چرا نبايد اين خودروها را از گمرک ترخيص کنند؟ به نظر مي‌رسد خودروهاي اين شرکت به دليل مشکلات بانکي در گمرک مانده است.»

*** در ليست جديد خودروهاي وارداتي نامي از هيونداي و کيا ديده نمي‌شود، در حالي که حضور آلفا رومئو و ب ام و پررنگ است
شرکت اطلس خودرو از پنج سال پيش فعاليت خود را آغاز کرده و به طور انحصاري خودروهاي کيا را وارد کشور مي‌کند حالا به نظر مي‌رسد مسئولان اين شرکت از قيمت‌هاي مصوب سازمان حمايت راضي نيستند و ترجيح داده‌اند محصولات خود را به صورت محدودتري به بازار عرضه کنند.

* جزئيات ليست جديد خودروها

چندي پيش مسئولان وزارت صنايع اعلام  کردند اجازه ثبت و سفارش خودروهاي بالاي 2000 سي‌سي وجود ندارد اين تصميم با مخالفت شديد وارد کننده‌هاي خودرو روبرو شد؛ آنها معتقد بودند اين تصميم به معني ممنوعيت کامل واردات خودرو است و بعد از رايزني‌هاي گسترده‌اي که صورت گرفت خط قرمز ممنوعيت تا خودروهاي 2500 سي‌سي بالا برده شد چرا که 80 درصد خودروهاي وارداتي با حجم موتور بالاي 2000 سي‌سي هستند البته زمزمه‌هايي هم مطرح شده که ممنوعيت خودروهاي 2500 به بالا تا ارديبهشت ماه سال آينده به طور کامل برداشته شود با بررسي جزئيات ليست اعلام شده همه خودروها حجم موتور کمتر از حد تعيين شده دارند مثلا خودروي BMW-z4 هم حجم زير 2500 سي‌سي دارد تنهاي خودروي مجاز از محصولات لکسوس هم يک مدل هيبريدي است که اولين خودروي برقي- بنزيني وارد شده به کشور محسوب مي شود دليل غيبت محصولات هيونداي و کيا در ليست اعلام شده چيست؟

 ارسلان سليمانيان کارشناس خودرو در اين مورد توضيح مي‌دهد «چند ماه يکبار جلسه‌اي تشکيل مي‌شود و در آن شرکت‌ها ليست خودروهاي درخواستي خود را اعلام مي‌کنند بعد از بررسي و اهراز استانداردهايي مثل 51 گانه و محيط زيست و ... ليست خودروهاي مجاز اعلام مي‌شود.

اگر نام محصولي در اين ليست ديده نمي‌شود به معني ممنوعيت ورود آن خودرو نيست، شايد وارد کننده هنوز درخواست خود را به دلايلي ارائه نکرده و در جلسات بعدي اين ليست کامل شود.»

اين کارشناس خودرو درباره نگه‌داشتن محصولات کيا در گمرک مي‌فرمايد «اين کار قبلا هم سابقه داشته است گاهي شرکت‌ها کارشنان طبق پيش بيني‌ها جلونمي‌رود با اينکه نگهداري خودروها در گمرک هزينه هم دارند آنها ترجيح مي‌دهند محصولات را ديرتر به بازار عرضه کنند و بعضي وارد کننده‌ها هم ممکن است خودروها را به واسطه‌ها بسپارند که عطش بازار بيشتر شود و قيمت‌ها بالا برود».

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/

برچسب ها: خودرو ، موتور ، ممنوعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار