یک استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به توسعه‌یافتگی جوامع بین‌المللی در عصر امروز گفت: ایران را باید یکی از کشورهای اثرگذار در عرصه بین‌المللی به شمار آورد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، جواد اطاعت استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در نشستی تحت عنوان سیاست خارجی و توسعه در ایران که در انجمن ژئوپلیتیک ایران و به همت خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، به بررسی ابعاد سیاست خارجی و توسعه در ایران پرداخت.

وی با بیان اینکه موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه موجب شده تا کشور ما یکی از ابرقدرت‌های مطرح در خاورمیانه باشد، اظهار داشت: در طول تاریخ، ایران همواره عرصه رقابت میان دو قدرت شرق و غرب بوده است.

اطاعت با اشاره به اینکه فروپاشی شوروی در سال‌های گذشته، همگان را به اثبات این مهم رساند که صرفا موقعیت نظامی نمی‌تواند نقش‌ تعیین‌کننده‌ای در توسعه و پیشرفت یک کشور داشته باشد، افزود: در دنیایی که امروزه اقتصاد نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، نفت و صادرات آن تاثیر انکارناپذیری بر این اقتصاد دارد.

استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در دنیای امروز اقتصاد حرف اول را می‌زند، تصریح کرد: حدود 70 درصد از گاز و نفت جهان در منطقه‌ای قرار دارد که ایران قلب آن است.

وی ادامه داد: ویژگی‌ها و امتیازات ژئوپلیتیک نقش شمشیر دولبه را بازی می‌کند، چنانچه به درستی از آنها بهره‌مند شویم به پیشرفت و توسعه رسیده و چنانچه از آنها به اشتباه بهره گیریم به طور قطع متضرر خواهیم شد.

اطاعت با بیان اینکه چنانچه همه ثروت ایران را صرف مبارزه با استکبار جهانی کنیم چیزی عاید ما نخواهد شد، افزود: بهترین سیاست در پیش گرفتن الگوی تعاملی و جایگزینی این الگو در پیشبرد سیاست خارجی کشور است.

استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در گفتمان ژئواستراتژیک، رویکرد نظامی مطرح بوده در حالی که در گفتمان کنونی بحث توسعه مورد توجه است.

وی به اصل مزیت نسبی اشاره و تصریح کرد: اصل مزیت نسبی اثبات می‌کند که باید کشورها در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند و همچون مزیت‌هایی که ایران از آن بهره‌مند است و می‌تواند از طریق این مزیت‌ها با دیگر کشورها سرمایه‌گذاری کرده و به رقابت در عرصه جهانی بپردازد.

اطاعت با اشاره به توسعه‌یافتگی جوامع بین‌المللی در عصر امروز گفت: ایران را باید یکی از کشورهای اثرگذار در عرصه بین‌المللی به شمار آورد.

وي به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و کارشکنی‌هاي صورت گرفته در اين عرصه اشاره کرد و افزود: زمانی که کشور ما به عضویت NPT درآمد و در مسير تلاش برای اجرای مقررات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار گرفت، یعنی مجوز استفاده از این فناوری را برای ادامه فعالیت‌های صلح آمیزش کسب کرده است، پس اگر نظام بین‌الملل با این نگاه به مخالفت بپردازد این چیزی جز ناعادلانه بودن این نظام جهانی نیست.

استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با اشاره به حمايت آمریکا از کشورهایی که همسو با اهداف او گام برمی‌دارند و در تعامل با او هستند، تصریح کرد: آمریکا با قصد فریب افکار عمومی به دنبال آن بوده تا نشان دهد تنها کشورهایی که با وی در تعاملند به توسعه دست پیدا خواهند کرد، نمونه بارز آن پیشرفت آلمان غربی با حمایت‌های آمریکا و عقب‌ماندگی آلمان شرقی با کارشکنی‌های این کشور است.

وی در پایان یادآور شد: آمریکا به تضعیف کشورهایی که با او مخالفند پرداخته و در مقابل به تقویت کشورهای موافق با الگوها و استراتژی‌های خود اقدام می‌کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اطاعت ، ایران ، انسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار