نايب رئيس حزب آزادي و عدالت مصر هرگونه تقلب در همه پرسي را تکذيب کرد و افزود هنوز شانس زيادي براي توافق با مخالفان وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره، عصام العريان در گفتگويي با اين شبکه درباره نتايج غيررسمي همه پرسي قانون اساسي مصر که نشان دهنده پاسخ مثبت 64 درصد از مردم به آن است و اين که آيا اين اکثريت براي تصويب قانون اساسي کفايت مي کند گفت: مردم مصر نشان داد که ملتي بزرگ است و شايستگي ستايش و زندگي با عزت و کرامت را دارد. وقتي قانون اساسي به درستي اجرا شود ثابت و استوار خواهد شد و آن وقت کساني که نگاهي منفي به مجلس موسسان داشتند و پيش نويس قانون اساسي را نيز با دقت مطالعه نکردند خواهند ديد که اين قانون  اساسي مي تواند مصر را براي رقابت با کشورهاي پيشرفته هدايت کند. 

وي ادامه داد: مصر براي اولين بار داراي شوراي امنيت ملي خواهد بود که مردم در آن حضور دارند و براي اولين بار داراي موسسه هاي مستقل و سازمان هاي نظارتي مستقل خواهيم بود که نمايندگان منتخب مردم در مجلس شورا آنها را تشکيل خواهند داد. 

العريان با اشاره به برخي ديگر از بندهاي قانون اساسي مصر گفت: قرار است کميته اي نيز براي پيگيري اجراي قانون اساسي تاسيس شود. 

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که مخالفان مي گويند پيش نويس قانون اساسي اختلافات و دودستگي ها را در جامعه مصر افزايش داده است گفت: به نظر من شانس زيادي براي توافق با مخالفان وجود دارد. در چارچوب يک نظام مبتني بر قانون اساسي بايد از طريق مراجعه به مردم به توافق دست  يافت. اين مردم هستند که تصميم مي گيرد و انتخاب مي کنند بنابراين همه بايد به خواست مردم مصر احترام بگذارند. در نتيجه به نظر من مخالفان فرصت دارند که صفوف خود را متحد کنند و به فعاليت هاي ميداني بازگردند و خود را براي انتخابات آينده  آماده کنند تا سهمي را در پارلمان آينده به دست بياورند. 

العريان درباره مسئله اعتماد سازي با مخالفان گفت: گفتگوهاي آزاد و برابر مي تواند به اعتماد سازي منجر شود و اولين گفتگو نيز اين است که درباره چگونگي اجراي مواد قانون اساسي با يکديگر صحبت کنيم. در مجلس شورا بايد درباره قانون انتخابات آينده و نيز چگونگي اداره اقتصاد مصر گفتگو کنيم. 

وي در خصوص اتهامات مربوط به تقلب در همه پرسي و نيز ميزان مشارکت در همه پرسي که  مطرح شده است گفت: صف هاي طولاني شرکت کنندگان و تصاويري که از حضور مردم در همه پرسي پخش شد بهترين گواه بر استقبال مردم از همه پرسي است. شمارش آراء نيز در برابر همه و در حضور ناظران انجام مي شود و در اين شرايط هيچ فرصتي براي تقلب وجود ندارد. 
برچسب ها: تفلب ، مصر ، انتخابات ، العریان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار