به گزارش
گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ،دكتر دانشجو در اين ديدار، با ارائه
توضيحاتي درخصوص عملكرد سه ساله اخير ستاد وزارت علوم درخصوص مواردي از
قبيل : ايجاد سيستم مهارتي در دانشگاه جامع علمي كاربردي و تبديل آن به
هفتاد درصد آموزش عملي و سي درصد آموزش نظري در رشته هاي اين دانشگاه،
ارائه طرح آمايش آموزش عالي جهت ايجاد تعادل در گسترش آموزش عالي و همچنين
ارائه امكانات آموزش عالي با توجه به استعدادهاي مناطق مختلف كشور گفت: ما
درخصوص ايجاد تعادل و تناسب در ارائه امكانات آموزش عالي در كشور ، به
مناطق محروم و دور از مركز بيشتر از ديگر مناطق امكانات اختصاص داده ايم
بطوريكه تعداد دانشجويان اين مناطق 3 برابر شده است اين در حاليست كه تعداد
دانشجويان كل كشور در طول همين مدت 2 برابر گرديده است همچنين در انجام
پروژه هاي مهم ملي كه به دانشگاههاي مادر كشور واگذاري شده است ، هميشه چند
دانشگاه شهرستاني ديگر هم حول محور دانشگاه مجري بطور مشترك فعاليت مي
كنند.
وزير علوم درخصوص فعاليت اين وزارت درباره گسترش ارتباط صنعت و
دانشگاه گفت: دراين خصوص كه از خواسته هاي ديرينه مقام معظم رهبري است ، ما
38 طرح كلان را با حضور مسئولان و كارشناسان دستگاه هاي مختلف به تصويب
رسانده ايم تا بوسيله دانشگاه ها و مراكز صنعتي بصورت مشترك انجام شود كه
براي اجراي اين طرحها 2500 ميليارد تومان از 3 تا 5 سال اعتبار براي اين
امر پيش بيني شده است .
وي در بخش ديگري از سخنان خود ، با اشاره به
اينكه وزارت علوم ، آماري از نياز كشور در خصوص نيروهاي فارغ التحصيل ندارد
، گفت : ما در تلاش هستيم با تصويب طرح آمايش آموزش عالي به تناسب
استعدادها و توانايي هر منطقه نيروي انساني مورد نياز را تربيت كنيم.
وزير
علوم در ادامه با بيان اينكه بايد يك تعريف مشترك و منطقي از واژه محقق
داشته باشيم كه براساس اين تعريف بتوانيم بطور همه جانبه از محققان و
پژوهشگران كشور حمايت كنيم گفت : البته اين تعريف از محقق بايد علمي و
قانوني نيز باشد وهمگان در تعريف ا فراد پژوهشگر نخبه به آن پايبند باشند و
خود محققان نيز با اين تعريف خود را بسنجند
دكتر دانشجو افزود: از
نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي انتظار داريم كه هم درميزان بودجه پژوهش
و هم در نحوه تخصيص آن وزارت علوم را ياري نمايند تا ما نيز بتوانيم اين
بودجه را در جاي خود به صورت منطقي به دانشگاهها و مراكز پژوهشي تخصيص دهيم
.
وزير علوم با بيان اينكه تمام نيروهاي متخصص بخش هاي صنعتي ،
اقتصادي و فرهنگي فارغ التحصيلان مراكز آموزش عالي هستند ،گفت: پشتوانه ما
در مذاكرات هسته اي و ديگر مذاكرات و ديپلماسيها همين اقتدار علمي كشور
است كه باز ريشه آن به دانشگاهها برمي گردد و همه اين موارد نشانگر ضرورت
توجه بيشتر به آموزش عالي است و يادآور مصداق فرمايش رهبر كبير انقلاب و
بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران است كه فرمودند: "دانشگاه مبداء تحولات
است" لذا خوب است مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان محترم مردم ما را پشتيباني
نمايند تا تحول اساسي دردانشگاه صورت گيرد و فلسفه دانشگاه و آموزش عالي
براي جامعه ما بومي و داخلي شود و جامعه دانشگاهي بتواند نقش خود را توسعه
علمي و اجتماعي كشور بيش از پيش عينيت بخشد.
دكتر دانشجو افزود:فعاليت
هاي صورت گرفته در مجموعه وزارت علوم ،مطابق با نقشه جامع علمي كشور است و
باتوجه به فعاليت هاي علمي و پژوهشي انجام گرفته در دانشگاه ها و مراكز
وابسته به وزارت علوم، از نمايندگان محترم مجلس انتظار داريم كه معافيت
مالياتي قراردادهاي پژوهشي را تصويب نمايند تا اين محققان با طيب خاطر به
كارهاي پژوهشي خود بپردازند.
وزير علوم با تاكيد بر لزوم حمايت
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از پارك هاي علم و فناوري در لايحه بودجه سال
92 گفت: نمايندگان محترم مجلس مي توانند در راستاي حمايت از امر پژوهش در
كشور، دستگاههاي اجرايي را موظف كنند تا دانشگاه ها و مراكز پژوهشي كشور را
در انجام پروژه هاي تحقيقاتي مورد نيازشان در اولويت قراردهند.
دكتر
دانشجو در بخش پاياني سخنان خود، حمايت از توسعه دكتراي پژوهش محور را كه
براساس تعريف كارفرما(دستگاههاي اجرايي) اين پروژه دكترا به سرانجام مي رسد
و همچنين تخصيص بودجه جداگانه اي را براي اين مقطع تحصيلي از نمايندگان
مجلس شوراي اسلامي خواستار شد
همچنين در اين ديدار اعضاي هيات رئيسه
فراكسيون فناوري مجلس شوراي اسلامي ضمن قدرداني از روند اجراي فعاليت هاي
علمي و پژوهشي در كشور، ديدگاه ها و نقطه نظرات خود درخصوص مواردي از قبيل :
هم افزايي بين مراكز پژوهشي ،گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه ، توازن و
تعادل در گسترش آموزش عالي در سطح كشور و توجه به نيازهاي جامعه در بحث
آموزش و پژوهش را با وزير علوم در ميان گذاشتند. /ع2