ضرورت برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها هر روز بيشتر احساس مي‌شود تا جايي که اهمال مسئولان دانشگاه‌ها در اجراي آن با هيچ بهانه‌اي توجيه پذير نيست و از سوي ديگر دانشجويان و تشکل‌هاي دانشجويي نيز به عنوان متوليان برگزاري کرسي‌ها بايد اهتمام بيشتري نسبت به اين مسأله داشته و کار کرسي‌ها را به تعويق نيندازند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، تعلل در برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي اين‌روزها به معضلي در دانشگاه تبديل شده به طوري که کم‌کاري در مورد آن از سوي برخي مسئولان دانشگاهي به عينه ديده مي‌شود، معتقديم به تعويق انداختن اين امر با توجه به قرار گرفتن کشور در آستانه انتخابات رياست جمهوري يازدهم به صلاح نخواهد بود.

برپايي گفتمان‌هاي دانشجويي امري است که رهبر معظم انقلاب سال‌هاست در ديدارهاي گوناگون خود با دانشجويان، اساتيد و دانشگاهيان بر آن تاکيد داشته‌اند.

ايشان در فرازي از صحبت‌هاي خود در جمع نخبگان کشوري مي‌فرمايند: «صاحبان فكر بايد بتوانند انديشه خود را در محيط تخصّصى، بدون هوچيگرى، بدون عوام‌فريبى و جنجال تحميلى و زيادى مطرح كنند و آن نقّادى شود؛ يك وقت به‌طور كامل رد خواهد شد، يك وقت به‌طور كامل قبول خواهد شد، يك وقت هم در نقّادى اصلاح خواهد شد و شكل صحيح خود را به‌دست خواهد آورد. اين اتّفاق بايد بيفتد.»

ايشان در ديدار با نخبگان علمي کشور تاکيد کرده‌اند: «بنده گفتم كرسى آزادفكرى را در دانشگاه‌ها به وجود بياوريد. خوب، شما جوانها چرا به وجود نياورديد؟ شما كرسى آزادفكرى سياسى را، كرسى آزاد فكرى معرفتى را تو همين دانشگاه تهران، تو همين دانشگاه شريف، تو همين دانشگاه اميركبير به وجود بياوريد. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همديگر را نقد كنند، با همديگر مجادله كنند. حق، آنجا خودش را نمايان خواهد كرد. حق اينجورى نمايان نميشود كه كسى يك انتقادى را پرتاب بكند. اينجورى كه حق درست فهميده نميشود. ايجاد فضاى آشفته‌ى ذهنى با لفاظى‌ها هيچ كمكى به پيشرفت كشور نمي‌كند.»

با توجه به اتمام حجت مقام معظم رهبري نسبت به گفتمان دانشجويي آيا به راستي فضاي گفتمان و مباحثه پيرامون مسائل سياسي و معرفتي آنگونه که مد نظر است از سوي‌ مسئولان دانشگاه‌ها و دانشجويان صورت مي‌گيرد؟ و به راستي موانع بر سر برگزاري تريبون‌هاي آزاد فکري در محيط‌هاي دانشگاهي چيست؟

**ترس مسئولان دانشگاه‌ها از گفت‌‌وگوهاي دانشجويي

برخي فعالان دانشجويي معتقدند که محافظه کاري مدیران دانشگاه اجازه تشکیل و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را نمي‌دهد و اين يکي از مهمترين‌ موانع بر سر تحقق اين مسئله عنوان شده است و اين در حالي است که فرمان اجراي کرسي‌هاي آزاد انديشي از سوي مقام معظم رهبري به عنوان کسي که نسبت به تمام زواياي اجتماعي، ‌سياسي، ‌فرهنگي و ... اشراف کامل دارد صادر شده است و کساني در دانشگاه خود را نسبت به کشور و دانشگاه دلسوز تر از ايشان قلمداد مي‌کنند.

**شرکت در کرسي‌هاي آزاد انديشي جزو موارد مجرمانه نيست

برخي دانشجويان به خصوص دانشجوياني که تفکر مخالف دارند با اين رويکرد که فضاي آزادي بيان در دانشگاه وجود ندارد، از شرکت در کرسي‌ها امتناع مي‌کنند و لذا مسئولان دانشگاهي بايد با ايجاد يک جريان فکري به دانشجو القا کنند که شرکت در کرسي‌ آزاد انديشي جزو موارد مجرمانه نيست که البته این به معنی بي‌ضابطه بودن کرسی‌ها نيز نبوده و شرکت کنندگان بايد بدانند که برگزاري کرسي‌ها در چارچوب اصول قابل اجراست.

**عدم درک صحيح دانشجويان از برگزاري‌کرسي‌ها

از جمله موانع بر سر برگزاري کرسي هاي آزادانديشي عدم درک درست دانشجويان نسبت به هدف و ضرورت کرسي‌ها است و تا دانشجويان به ماهيت برگزاري کرسي‌هاي آزادانديشي واقف نشوند، نمي‌توان يک کرسي را به درستي برگزار کرد. چرا که عده‌اي فکر مي‌کنند كرسي‌هاي آزادانديشي فضايي است که مي‌توانند با هوچي‌گري در آن مباحث بي‌ربطي را عنوان کنند.

 **جنجال آفريني به جاي گفتمان منطقي

يکي ديگر از مسائلي که بايد در برگزاري کرسي‌ها به آن توجه کنيم، اين است که اين هم انديشي ميان عده‌اي جوان دانشگاهي با سلايق مختلف و مملو از نشاط برگزار مي‌شود و دانشجويان بايد در برگزاري آن منطق را به عنوان يک اصل در نظر بگيرند و در اين جلسات از هر گونه هياهو و جنجال بپرهيزند و تا نظر مخالف را مي‌شنوند، بدون تعقل و به كارگيري منطقي خاص دست به رفتاري نزنند که در خور کرسي‌هاي دانشجويي نيست.

**گفتمان ادبي در کرسي‌هاي آزاد انديشي

مقام معظم رهبري در ديدار با نخبگان به آنان مي‌فرمايند: «جمهورى اسلامى آزادى را به معناى حقيقى كلمه وارد جامعه ما كرد؛ اما استفاده از آزادى ادبى دارد. ما ادب استفاده از آزادى را هم بايد ياد بگيريم و ياد بدهيم. اين هم وظيفه جمهورى اسلامى است. عدّه‌اى به نام آزادانديشى مرزهاى فضيلت و حقيقت را لگدكوب كرده‌اند و به نام آزادانديشى و نوآورى، همه اصول مقدّس حقيقى را ناديده گرفته يا تحقير و يا مسخره كرده‌اند.»

 با اين همه ضرورت برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها هر روز بيشتر احساس مي‌شود تا جايي که اهمال مسئولان دانشگاه‌ها در اجراي آن با هيچ بهانه‌اي توجيه پذير نيست و از سوي ديگر دانشجويان و تشکل‌هاي دانشجويي نيز به عنوان متوليان برگزاري کرسي‌ها بايد اهتمام بيشتري نسبت به اين مسأله داشته و با برخي نامهرباني‌ها از سوي روساي دانشگاه‌ها دلسرد نشده و کار کرسي‌ها را به تعويق نيندازند.

گزارش: معصومه رضاييان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار