كارنامه ۹ ماهه بورس اوراق بهادار تهران در حالي با ميانگين بازدهي ۳۸ درصدي همراه بود كه اين اتفاق اطمينان خاطري مضاعف را ميان سهامداران به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران  بررسي آمارهاي موجود حاكي از آن است كه طي ۹ ماهه سپري شده از سال ۹۱، معادل ۳۸ درصد رشد شاخص كل براي اين بازار رقم خورده كه اين افزايش شاخص به معناي رشد كسب بازدهي ميانگين موزون سهامداران از اين بازار است.با توجه به تمركز رشد بازار بر سهام پرپتانسيل، اين روزها تحركات سفته‌بازان دراين جهش تاثير بسزايي نداشته است. البته اين بازدهي معقول و مناسب بيش از هر چيز مرهون جهش 34/87 درصدي بازار در پاييز امسال است، پاييزي كه سرمايه‌گذاران بازار سهام از آن به عنوان پاييزي رويايي ياد مي‌كنند.

اين تك‌سهم بورسي به كجا مي‌رود؟
اما در اين مدت در حالي بورس تهران توانست سودآوري خود را به نزديك
۴۰ درصد نزديك كند كه همچنان گروه زراعت كه تك‌سهم مگسال را در دل خود دارد، با بازدهي ۲۵۳ درصدي بيشترين بازدهي را نصيب سهامداران خود كرده است، مگسالي كه با رشد بالاي قيمت شير توانست به سود بسيار خوبي دست يابد. همچنين به نظر مي‌رسد، با توجه به پتانسيل رشد سودآوري و ادامه رشد قيمتي اين سهم، گروه زراعت يا به تعبيري واضح‌تر مگسال همچنان تا پايان سال بيشترين ركورد بازدهي را بين گروه‌هاي بورسي از خود به نمايش بگذارد.اما در پله دوم بهترين بازدهي ۹ ماهه سال ۹۱ شاهد بازدهي ۱۱۸ درصدي گروه كاني‌هاي فلزي بوديم، گروهي كه شركت‌هايي نظير دوقلوهاي سنگ‌آهني، معادن بافق، باما و توسعه معادن و فلزات را در دل خود جاي داده است.

اين بررسي‌ها حاكي از آن است كه سومين رتبه بيشترين بازدهي
۹ ماهه سال ۹۱ نصيب گروه فلزات اساسي شده است، گروهي كه شركت‌هاي فولادسازي مانند فولاد مباركه، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، ملي صنايع مس و چند شركت ديگر را در كنار خود دارد.اما برويم به سراغ بيشترين بازدهي منفي در ۹ ماهه سال ۹۱. در اين پروسه زماني، شاخص زغال‌سنگ همچنان با بيشترين بازدهي منفي ركوردار ۹ ماه اول سال ۹۱ شده است. گروهي كه تك‌سهم نگين طبس با تعديل منفي و افت قيمتي اخير همچنان بازدهي منفي سنگيني را براي سهامداران خود رقم زده است.در پله دوم بيشترين بازدهي منفي هم شاهد قرار گرفتن گروه محصولات چرمي هستيم. شاخصي كه سهام صنعتي ملي در آن قرار دارد. اين شركت هم به دليل رشد بي‌رويه سال قبل ناشي از بروز شايعاتي نظير فروش دارايي‌هاي ثابت شركت با رشد شديد قيمتي همراه شده و در سال جديد هم در حال اصلاح قيمتي است.در نهايت گروه ابزار پزشكي هم كه تك‌سهم كنتورسازي را مهمان خود دارد، در رتبه سوم از نظر كمترين بازدهي قرار گرفته است.

تمايل سرمايه‌گذاران به سهام پرپتانسيل
درخصوص عملكرد صنايع مختلف بورسي در سال
۹۱ شواهد موجود از تمايل سرمايه‌گذاران به خريد سهام داراي وضعيت بنيادي قوي حكايت دارد.محسن نظري كارشناس بازار سرمايه در اين باره معتقد است: ركوردهاي اخير بورس تهران كه بيش از هر چيز ناشي از افت شديد قيمت سهام به نسبت سود در فصل تابستان و البته ماه‌هاي قبل از آن است، با رونق‌هاي اتفاق افتاده در تاريخ بورس متفاوت است، چراكه در اين دوره رونق از بورس تهران، سهام شركت‌هايي به گل سرسبد بازار سرمايه تبديل شده است كه به واقع داراي ارزش ذاتي و ارزش جايگزيني خاصي هستند.

وي در توضيح اظهارات خود گفت: در ماه‌هاي اخير به ويژه فصل پاييز شاهد رشد قيمت سهام معدني، فلزي و پتروشيمي هستيم. شركت‌هايي كه به خاطر تورم موجود در جامعه و رشد نرخ فروش و از همه مهم‌تر رشد قيمت ارز با جهت سودآوري مواجه شده‌اند و حتي قيمت سهام اين شركت‌ها باز هم جاي رشد دارد.

او با اشاره به پي بر اي بازار گفت: در حالي كه هم‌اكنون نسبت قيمت به درآمد سهام هنوز نتوانسته از عدد
۶ مرتبه عبور كند كه اين متغير مهم در آبان سال گذشته 6/8 مرتبه بوده است و اين واقعيت نشان مي‌دهد كه به‌رغم رشدهاي سنگين بازار در پاييز امسال هنوز هم قيمت سهام به نسبت رشد سود شركت‌ها افزايش قابل انتظار را نداشته و بازار باز هم جاي رشد دارد.او از كاهش سفته‌بازي به عنوان يكي از ويژگي‌هاي رونق كنوني بورس تهران ياد كرد و گفت: چون رشد اين روزهاي بورس بر روي شركت‌هاي داراي فاند قوي متمركز بوده است، از اين رو سفته‌بازان در اين پروسه زماني، تحركات قابل توجهي نداشته‌اند و مي‌توان به ادامه رشد قيمت در سهام داراي پتانسيل بنيادي، اميدوار بود.اما در ۹ ماه گذشته از سال ۹۱، هرچند بورس، بازدهي ۳۸ درصدي داشته است ولي ميزان رشد ساير بازار‌ها هم همچنان بالاتر از بورس تهران است.

اوضاع و احوال ساير بازارها
بررسي آماري وضعيت بازارهاي موازي حاكي از آن است كه دلار در مدت يادشده رشد قيمتي معادل 63/93 درصدي را تجربه كرده است. همچنين قيمت هر سكه بهار آزادي هم كه در پايان اسفند
۹۰ نرخ ۷۷۰ هزار توماني را تجربه كرده است، قيمت هر قطعه آن در پايان آذر ۹۱ به مبلغ يك ميليون و ۲۳۵ هزار تومان رسيده است كه معادل رشد قيمت 60/39 درصدي است.

در همين حال، هر گرم طلاي
۱۸ عيار نيز در اين مدت با رشد نرخ 62/42  درصدي مواجه شده است، تا جايي كه نرخ آن از ۷۶ هزار و ۸۵۰ تومان در اسفند ۹۰ به رقم ۱۲۴ هزار و ۸۲۰ تومان در آذر ۹۱ رسيده است.اين در حالي است كه طلا در جهان در اين مدت نتوانسته خيزي پايدار و مستمر را تجربه كند و با نوسان در كانال هزار و ۶۰۰ دلاري در پايان آذرماه تنها موفق به رشدي 0/42 درصدي شده است.در همين حال، با توجه به عدم تغيير بازدهي بدون ريسك سيستم بانكي كه سالانه ۲۰ درصد تعيين شده است، عايدي بازار در اوراق مشاركت و سپرده بانكي معادل ۱۵ درصد برآورد مي‌شود. حال آنكه تنها آماررسمي از رشد موجود بازار مسكن مربوط به بهار و تابستان است كه از رشد ۳۱ درصدي حكايت دارد. هرچند رشد اتفاق افتاده در بازار مسكن بيش از اين به‌نظر مي‌رسد.

در فرابورس چه گذشت؟
بازار فرابورس نيز در حالي
۹ ماهه نخست امسال را با دادوستد بيش از ۲۰ ميليارد اوراق بهادار به ارزش ۵/۸۷ هزار ميليارد ريال پشت سر گذاشت كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۵۸ درصدي حجم و ۵۵ درصدي ارزش معاملات را شاهد بود.از ابتداي سال ۹۱ تاكنون ۲۰ ميليارد و ۲۴۰ ميليون و ۲۵۲ هزار اوراق بهادار به ارزش ۸۷ هزار و ۵۳۰ ميليارد و ۴۲۴ ميليون در بازار‌هاي فرابورس دادوستد شده است كه از نظر حجم و ارزش نسبت به ۹ ماهه سال ۹۰ رشد ۵۸ و ۵۵ درصدي را نشان مي‌دهد.بر اين اساس در بازار اول فرابورس دو ميليارد و ۷۷۶ ميليون و ۵۳۰ هزار برگه سهم و حق تقدم به ارزش ۹ هزار و ۳۱۸ ميليارد و ۲۴۹ ميليون ريال معامله شد كه در مقايسه با ۹ ماه سال ۹۰ از نظر حجم و ارزش افت ۲۳ و ۵۴ درصدي را نشان مي‌دهد.اين در حالي است كه در بازار دوم بيش از ۷ ميليارد و ۵۲۴ ميليون برگه سهم و حق تقدم به ارزش ۱۷ هزار و ۳۱۱ ميليارد و ۱۰۹ ميليون و ۴۶۵ هزار ريال مبادله شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر حجم و ارزش رشد قابل توجه ۹۰ و ۲۱۵ درصدي را دارا بوده است.

همچنين طي
۹ ماهه امسال ۵ ميليارد و ۲۲۹ ميليون و ۷۴ هزار اوراق بهادار به ارزش ۱۰ هزار و ۵۰۹ ميليارد و ۳۶۹ ميليون و ۲۷ هزار ريال در بازار سوم دادوستد شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم رشد ۵۰ درصدي، اما از نظر ارزش افت ۱۲ درصدي داشته است. همچنين بيشترين رشد مربوط به معاملات بازار پايه بوده است؛ به طوري كه از ابتداي سال تاكنون در بازار پايه ۴ ميليارد و ۶۷۹ ميليون و ۳۴۷ هزار برگه سهم و حق‌تقدم به ارزش ۲۱ هزار و ۳۷ ميليارد و ۵۱۰ ميليون ريال دست به دست شده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم و ارزش به ترتيب رشد چشمگير ۱۷۲ و ۷۷۷ درصدي را نشان مي‌دهد.
افزون بر اين، در بازار ابزارهاي نوين مالي نيز
۳۱ ميليون و ۳۳۵ هزار اوراق بهادار به ارزش ۲۹ هزار و ۳۵۵ ميليارد ريال در اين بازار مبادله شده است كه در مقايسه با سال مالي قبل رشد ۸۶ درصدي حجم و ۸۴ درصدي ارزش را دارا بوده است.

گروه محصولات شيميايي بزرگ‌ترين صنعت فرابورس
از سوي ديگر، در حال حاضر
۲۰ صنعت در بازارهاي فرابورس فعاليت دارند كه صنعت محصولات شيميايي با دارا بودن ۱۰۸ هزار و ۶۲۰ ميليارد ريال معادل ۳۵ درصد ارزش بازار، بزرگترين صنعت فرابورس است. صنعت مخابرات با ۳۰، فلزات اساسي با ۱۳، بانك‌ها و موسسات اعتباري با 9/5 و فرآورده‌هاي نفتي، كك و سوخت هسته‌اي با 3/8 درصد رتبه دوم تا پنجم ارزش بازار فرابورس را در اختيار دارند.صنايع انبوه‌سازي، املاك و مستغلات، بيمه و صندق بازنشستگي به‌جز تامين اجتماعي، سرمايه‌گذاري‌ها و صنعت رايانه و فعاليت‌هاي وابسته به آن هم به ترتيب با 1/8، 1/5، 1/4، 0/8 و 0/7 درصد در رتبه‌هاي ششم تا دهم قرار مي‌گيرند.



منبع:دنيا اقتصاد
برچسب ها: بازار ، سهام ، اوراق ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار