رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با نهایی شدن تفاهمنامه فی مابین سازمان عشایر وکشور ارمنستان، دامهای استان در بهار آینده ازمراتع استان سیونیک کشور ارمنستان استفاده خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان با اعلام این مطلب افزود: این تفاهم نامه در روزهای آینده با سفر استاندار و مقامات استان سیونیک ارمنستان به آذربایجان شرقی به امضای طرفین خواهد رسید.

وی با بیان اینکه استان سیونیک بزرگترین استان ارمنستان می باشد ونقطه ثقل اقتصاد ارمنستان، کشاورزی و دامپروری است، اظهارداشت: قابلیت های کشاورزی و مراتع وسیع و حاصلخیز این کشور می تواند پشتوانه تولید مواد غذایی و دامی آذربایجان شرقی باشد و ما به دنبال این هستیم که بخشی از مراتع این کشور را به عنوان چراگاه دام‌های خود استفاده کنیم.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با اشاره به تفاهم‌های صورت گرفته استاندار آذربایجان شرقی با طرف ارمنی برای تامین ماشین آلات کشاورزی این کشور توسط آذربایجان شرقی گفت: طرف ایرانی همچنین آمادگی خود را برای ارائه طرحهای مشترک احداث کشتارگاه در منطقه گوریس و مرکز تولید خوراک دام در منطقه سیسیان به سرمایه گزاران ایرانی اعلام کرده است.

وی بابیان اینکه اقدامات لازم برای اجاره زمین برای چرای دام‌های عشایرآذربایجان‌شرقی درمراتع کشورارمنستان صورت پذیرفته و با نهایی شدن تفاهمنامه‌ها، به زودی در فاز اجرایی قرار گیرد ادامه داد: در گفتگوهای دوجانبه با طرف های ارمنی بنابراین گذاشته شده است تا بجای مبلغ اجاره اراضی ارمنستان، ماشین آلات کشاورزی، نهاده های کشاورزی از قبیل کود، بذر و سموم کشاورزی و محصولات کشاورزی مازاد موردنیاز طرف ارمنی از سوی آذربایجان شرقی تامین شود.

محمدیان با بیان اینکه طرح چرای دام های عشایر استان در طرف ارمنستان بصورت پایلوت و برای مدت 5 سال بین دو کشور عملیاتی می شود افزود: در این تفاهم نامه که به امضای دو طرف خواهد رسید هدفگذاری برای انتقال 100 هزار راس دام صورت پذیرفته است که در فاز نخست با اجاره 50 هزار هکتار از مراتع درجه یک استان سیونیک ارمنستان، نزدیک به50 هزار دام عشایر به این منطقه ارسال خواهد شد.

شایان ذکراست تعداد خانوارهای عشایراستان در فصل ییلاق 13هزار و 297 خانوار و در فصل قشلاق 8 هزار و 97 خانوار بوده و 5 هزار خانوار نیز از استان های اردبیل، آذربایجان‌غربی و زنجان در این استان حضور می‌یابند. /س

برچسب ها: چرای ، دام ، ارمنستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.