انديشكده صهيونيستي در مقاله‌اي جديد تحت عنوان "دور دوم رياست جمهوري اوباما و خاورميانه" به قلم "ديويد ماكووسكي" به تحليل چالش‌هاي پيش روي اوباما در دور جديد رياست جمهوري خود پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي انديشكده بگين – سادات، نويسنده اين مقاله معتقد است كه تحولات بوجود آمده در منطقه در اثر ظهور موج "بيداري اسلامي" سبب شده تا اوباما مجبور به تغيير سياست‌هاي خود در قبال كشورهاي خاورميانه شود و تصميمات دشواري را اتخاذ نمايد.

"ديويد ماكووسكي"در اين مقاله اظهار مي‌دارد كه كابينه اوباما در دور دوم رياست جمهوري وي بايستي در نحوه تعامل خود با دولت مصر و حمايت از تروريست‌هاي سوري با احتياط و دقت نظر عمل كند.

اين نويسنده صهيونيست خطرناك‌ترين تهديد جاري را دوري احتمالي آمريكا و رژيم صهيونيستي از يكديگر مي‌داند.

نويسنده در مورد ايران اذعان دارد كه تحريم‌هاي اقتصادي در بازداشتن جمهوري اسلامي ايران از پيشرفت‌هاي هسته‌اي ناكارآمد بوده‌اند.

وي اشاره دارد كه در پايان سال 2013 دولت اوباما ديگر قادر نخواهد بود تا ايران را از فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش بازدارد. وي از اوباما مي‌خواهد تا در آغاز دوره دوم رياست جمهوري‌اش سياستي "شفاف" در قبال برنامه هسته‌اي ايران اتخاذ نمايد.

وي همچنين اعتراف مي‌كند كه ايران مجهز به فناوري هسته‌اي اعتبار آمريكا در منطقه را خدشه دار خواهد نمود.

نويسنده پيش بيني مي‌كند كه اوباما در دور جديد رياست جمهوري خود كمتر از دور پيش بر مسئله خاورميانه تمركز نمايد. با اين حال وي اذعان مي‌كند كه ظهور آسيا به عنوان قدرتي جديد براي آمريكا چالش آفرين خواهد بود و آن كشور تلاش خواهد نمود تا نفوذ خود در خاورميانه را حفظ نمايد و از نفت كشورهاي عربي بهره مند گردد. 

وي كشور "مصر" را به عنوان بزرگترين مسئله‌اي پيچيده براي اوباما عنوان مي‌كند. از آن رو كه آمريكا سالانه 1.2 ميليارد دلار كمك نظامي و 450 ميليون دلار كمك اقتصادي به آن كشور ارائه مي كند. كنگره آمريكا از اين مسئله نگران است كه دولت جديد مصر از اين امكانات در جهتي خلاف منافع دولت آمريكا استفاده نمايد. درگيري هاي اخير در مصر ميان هواداران  مخالفان مرسي نيز بر نگراني دولت آمريكا افزوده است. با اين حال از ديد نويسنده كنگره به تصويب كمك هاي در نظر گرفته شده براي تضمين امنيت در منطقه صحراي سينا ادامه خواهد داد. 

در مورد "سوريه" نويسنده در مورد گسترش دامنه بحران در آن كشور به كل منطقه و ايجاد جنگ ميان شيعه – سني هشدار مي‌دهد و معتقد است كه دستور اوباما به مداخله مستقيم نظامي در سوريه وضعيت را بغرنج تر خواهد كرد. 

در مورد موضوع "فلسطين" نويسنده صهيونيست مقاله معتقد است كه سياستمداران رژيم صهيونيستي اميد چنداني به نقش آفريني اوباما در حل منازعه فلسطينيان و صهيونيست ندارند از آن رو كه وي ديگر فرصت انتخاب مجدد به مقام رياست جمهوري را نخواهد داشت.

وي پيش بيني مي كند كه اوباما در رفتار با نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي محتاطانه عمل خواهد كرد، از وي انتقام نخواهد گرفت و بر سر قضيه فعاليت هسته‌اي ايران با او همكاري‌هاي بيشتري خواهد داشت. 

نويسنده نگراني عمده آمريكا در مورد فلسطين را فروپاشي احتمالي تشكيلات خودگردان فلسطيني و گسترش دامنه بي ثباتي در اردن مي‌داند.

وي اشاره مي‌كند كه منافع رژيم صهيونيستي ايجاب مي‌كند كه تشكيلات خودگردان با فروپاشي مواجه نشود. وي آمريكا و رژيم صهيونيستي را در اين خواسته با يكديگر هم پيمان مي‌داند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار