بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۷۰ سوره إسراء
وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا

و همانا که ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و ایشان را بر مرکب خشکی و دریا سوارکردیم و از هر طعام پاک و خوش ایشان را روزی نهادیم و بر بسیاری از آفریدگان خود فضیلتی آشکار بخشیدیم

*کدام مژده در عالم از این خوش‌تر است که به ناگاه از ژرفای عالم صدایی مقتدر و مهربان با آدمیان خطاب کند که ما شما را تاج کرامت بر سر نهادیم و بر خشکی و دریا و آسمان و زمین سلطنت دادیم.

*از هر آنچه خوب و پاک و محبوب و مطلوب است روزی کردیم و بر آفریدگان بسیار خویش برتری و فضیلتی آشکار بخشیدیم.

*مفسران صاحبدل بّر و بحر را اشاره به دو عالم جسمانی و روحانی دانسته‌اند چنانکه مولانا در مثنوی آورده است :
تو ز «کرّمنا بنی آدم» شهی       تا به خشکی هم به دریا پا نهی
مر ملائک را سوی بّر راه نیست       جنس حیوان هم ز بحر آگاه نیست  
تو به تن حیوان، به جانی از ملک       تا رَوی هم بر زمین هم بر فلک         
آدمی بر خنگ کرّمنا سوار       در کف درکش عنان اختیار     
    



*فرشتگان را به عالم صورت راه نیست و حیوانات را از عالم معنا خبر نکرده اند اما آدمی پادشاه عالم صورت و معناست و بر حیوان و ملک سروری دارد.
جمع صورت با چنین معنای ژرف       آن نیاید جز ز سلطان شگرف
مثنوی
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار