"روبات نماز خوان" با هدف آموزش فریضه الهی نماز برای نخستین بار در خراسان شمالی توسط یک پژوهشگر جوان بجنوردی ساخته شد.

 

مرتضی تقوی، پژوهشگر و استاد دانشگاه و خالق و مبتکر این رباط الکتریکی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، گفت:این روبات با هدف آموزش فریضه الهی نماز به کودکان به ویژه مهد کودک ها ساخته شده است.

وی افزود: این روبات به پیشنهاد موسسه قرآنی بهشت انتظار بجنورد و در مدت 4 ماه طراحی و ساخته شده است.

وی همچنین با عنوان اینکه روبات الکتریکی آموزش دهنده نماز،برای نخستین بار است که در کشور طراحی و ساخته می شود، اظهار داشت: تاکنون مبلغ 15 میلیون ریال در این باره هزینه شده که مبلغ 6 میلیون ریال آن از سوی دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری استان حمایت شده است.

تقوی به نحوه کار این روبات نیز اشاره کرد و افزود:این روبات در ابعاد 30 سانتیمتر و به شکلی جذاب برای نونهالان و خردسالان است و طوری طراحی شده که دستورات ارکان نماز همچون رکوع ،قنوت و ... را می فهمد و اجرا می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فاز اول این طرح آموزشی به پایان رسیده اظهار داشت:هم اکنون این روبات با اتصال به کامپیوتر دستورات را اجرا می کند که در فاز بعدی و ارتقاء آن بدون این اتصال می تواند به راحتی دستورات را اجرا کند.

تقوی افزود: از این روبات فردا (3 دی) در جلسه هیئت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان که با حضور مسئولان استانی در محل دفتر امام جمعه برگزار می شود،به طور رسمی رونمایی می شود و مورد بهره برداری قرار می گیرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.