دانشگاه علوم پزشکی تهران شرایط پذیرش رشته تخصصی پزشک خانواده را اعلام کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص به این شرح است:

رويكرد رشته تخصصی پزشك خانواده، تربیت پزشكاني سلامت‌نگر، جامع‌نگر، جامعه‌نگر، پاسخگو و با نگاه جامع به طبّ می باشد. متخصّص اين رشته به انسان در تمام ابعاد اعم از ابعاد جسمي، رواني، معنوي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي مي‌نگرد و خدمات خود را در جنبه‌هاي درماني، حفاظت‌كننده، پيشگيري‌كننده و ارتقاءدهنده‌ي سلامت به آحاد جامعه ارائه مي‌كند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه سطح سلامت فرد و خانواده‌هاي تحت پوشش پزشك خانواده از سطح سلامت گروه مشابه كه تحت پوشش نمي‌باشند با صرف هزينه كمتر بالاتر است و خدمات حرفه‌‌اي این متخصّصین باعث افزایش کیفیت و اثر بخشی خدمات، افزایش رضایتمندی آحاد جامعه، کاهش هزینه ها و افزایش دستيابي به عدالت اجتماعی شود. در دنيا سال‌ها است كه براي تربيت نيرويي با توانمندي‌هاي متعدّد برنامه‌ريزي و تجربه شده است. با تغييرات الگوي جمعيتي كه در كشور رخ داده، موقع آن فرا رسيده است كه براي پاسخگويي بهتر به نيازهاي بهداشتي‌ درماني مردم به اين سمت گام برداشته شود. براي اين منظور، رشته پزشک خانواده برای اولین بار با همکاری دانشکده های پزشکی و مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد.

رشته پزشكي خانواده از رشته‌هاي تخصّصي باليني پزشكي است كه متخصّصين آن، ازسطح اول ارائه خدمات، مراقبت‌هاي سلامت را به صورت جامع و ممتد به افراد، خانواده و جامعه تحت پوشش ارائه مي‌نمايند. اين تخصّص، علوم پزشكي را از جنبه‌هاي مختلف جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي باهم تركيب كرده، دامنه‌ي آن در تمامي شرايط، بدون هرگونه تبعيض از نظر سن، جنس، موقعيّت اجتماعي و اقتصادي، نژاد، مذهب و خطر بيماري، در هر عضوي از بدن و تمامي بيماري‌ها و مسائل مربوط به سلامت افراد و جامعه با بهره‌گيري از مشاوره با تخصّص‌هاي ديگر را شامل مي‌شود .

متخصّصين اين رشته، با آشنايي با ويژگي‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خانواده‌ها و منطقه‌ي سكونت آنها، در يك رويكرد نيازمحور، خدمات خود را در زمينه‌هاي پيشگيري شامل: حفاظت، ايمني و ارتقائ سلامت، تشخيص، درمان، توانبخشي، مديريّت، آموزش و پژوهش به افراد، خانواده و جامعه ارائه خواهند داد. شكل ارائه اين رشته تلفيقي از حضوري و مجازی است./ع2

برچسب ها: پزشک ، علوم ، دکتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.