ايجاد بازار رقابتي، مبارزه با پديده قاچاق کالا، وضع قوانين و مقررات مطابق با آداب تجارت سه اصل مهم در حمايت از حقوق مصرف کننده است.

داود چراغي عضو هيئت مديره موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان مطلب فوق افزود: مصرف کننده قدرت و اولويت اول انتخاب کالاست و اگر از قيمت، کيفيت و خدمات پس از فروش کالا رضايت نداشته باشد بايد بتواند حق و حقوقش را با کمترين هزينه دريافت کند.

چراغي در خصوص طرح شبنم و جلوگيري از کالاي قاچاق خاطرنشان کرد: طرح شبنم بازرسي و نظارت بر واحدهاي عرضه و خرده فروشي ها را افزايش داده است به طوري که به راحتي مي توان کالاي قاچاق را شناسايي و کنترل کرد.

چراغي افزود: اگر محدوديت ها طوري باشد که توليدکننده نتواند از راه قانوني کالاي خود را توليد و عرضه کند پديده قاچاق افزايش مي يابد، بنابراين بايد با در نظر گرفتن تعرفه مناسب و افزايش هزينه با پديده قاچاق برخورد جدي و قانوني داشت.

وي گفت: قيمت گذاري ساير کالاها وخدمات بايد توسط توليدکننده، بسته به نوع کيفيت و به کارگيري مواد اوليه تعيين شود و سازمان حمايت بايد بيشتر جنبه نظارت بر روي قيمت و برچسب کالا را داشته باشد.

عضو هيئت مديره موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني افزود: بايد شرايط را به گونه اي فراهم کرد که رقابت بر کيفيت بيشتر و قيمت کمتر انجام شود و در هر چرخه اقتصادي اگر بخواهيم اقدام مثبتي انجام دهيم بايد فضا را رقابت پذير کنيم و وقتي فضاي مناسب براي فعاليت افراد شکل بگيرد آنهايي که به حق و حقوق مصرف کننده توجهي ندارند به مرور حذف خواهند شد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار