شب گذشته پس از آنکه جان بينر رئيس جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا اذعان کرد راهبردش براي حصول توافق با دولت بر سر بودجه و جلوگيري از سقوط از پرتگاه مالي بي نتيجه مانده است، کاخ سفيد براي حل بحران به تکاپو افتاد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه اينديپندنت ، چاپ انگليس در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي در اين باره نوشت:
در حالي که چند روز مانده به کريسمس حس غيرمعمول آشفتگي و هرج و مرج به تدريج بر واشنگتن مستولي مي شود ، بينر متهورانه ابراز اطمينان کرد سرانجام توافقي حاصل خواهد شد تا فاصله ميان هزينه هاي سالانه و درآمدهاي مالياتي را کاهش دهد.  
اما او در ادامه در سخناني که کمتر اطمينان بخش بود افزود :«فقط خدا مي داند کار ما چگونه به اينجا ختم شد.» تا پايان سال فقط ده روز مانده است و فرصت به سرعت از دست مي رود. بينر به اعضاي مجلس نمايندگان گفت براي کريسمس به خانه هايشان بروند اما آماده باشند در صورت احضار بتوانند چهل و هشت ساعته خود را به واشنگتن برسانند و اگر بر سر بسته جديدي توافق حاصل شد راي خود را به آن بدهند.  
بازارهاي مالي و بورس در سرتاسر جهان واکنشي منفي به اين خبر بد نشان دادند و اين نگراني مجددا به اوج رسيد که افزايش ماليات ها و کاهش هزينه ها به ارزش بيش از نيم تريليون دلار حالا ديگر ممکن است اجتناب ناپذير شده باشد.  
روند کند و دشوار مذاکرات پرتگاه مالي پنجشنبه شب زماني در کنگره به بن بست رسيد که بينر با چشمان تقريبا اشک آلود مجبور شد راي گيري درباره بسته اي را که آن را «طرح دوم» خود خوانده بود لغو کند زيرا وي متوجه شده بود که حتي جمهوريخواهان مجلس نمايندگان نيز به اندازه کافي از اين طرح حمايت نخواهند کرد.  
اين طغيان ، که برادران محافظه کار وي در جنبش تي پارتي آن را سازماندهي کرده بودند براي بينر بسيار تحقيرآميز بود. او حالا در راي گيري ماه آينده براي انتخاب رئيس جديد مجلس نمايندگان آمريکا ممکن است با دشواري مواجه شود. بينر در طول هفته مي گفت سرگرم کار روي يک طرح پشتيبان -- يا همان طرح دوم خود -- است تا در صورت بي نتيجه ماندن گفتگوهايش با باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا بر سر طرح اول ، به سراغ آن برود. در طرح دوم بندي براي تمديد معافيت هاي مالياتي کنوني براي بيشتر آمريکايي ها ، به استثناي خانواده هاي داراي درآمد يک ميليون دلاري يا بيشتر ، گنجانده شده بود.  
اين طرح عمدتا يک نمايش سياسي و تلاشي براي امتياز گرفتن از کاخ سفيد بود زيرا معلوم بود که مجلس سنا هرگز از آن حمايت نخواهد کرد. اما او تصورش را هم نمي کرد که نتواند اين طرح را در مجلس نمايندگان به تصويب برساند.
پيش از آنکه تدابير طرح دوم به ميان بيايد عملا اين اميدواري وجود داشت که بينر و اوباما بر سر بسته اي به توافق برسند که ميان کاهش هزينه ها ، به ويژه در برنامه هاي اجتماعي و نيز نظامي ، و افزايش ماليات ها توازن برقرار کند و هر دو طرف ، هرچند با اکراه ، بتوانند آن را بپذيرند. اوباما مي خواهد ماليات ها را 20 ميليارد دلار بيش از آنچه بينر مي پذيرد افزايش دهد.  
علت ناکامي بينر تا حدودي اين بود که تعداد قابل توجهي از جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان با هرگونه افزايش ماليات ها مخالفت ايدئولوژيک دارند. يکي ديگر از علل ناکامي او خشم و نارضايتي در ميان اعضاي جنبش تي پارتي است که او را متهم کرده اند از زمان انتخابات ماه نوامبر ، قصد خفه کردن صداي آنها را دارد و يکي از اقداماتش نيز بيرون ريختن آنها از کميته هاي حزبي بوده است.
اما آنها با غرق کردن رئيس خود حالا کاري کرده اند که کاخ سفيد بتواند با کمک مجلس سنا طرح متفاوتي را آماده کند که با حمايت همه دموکرات ها و تعدادي از جمهوريخواهان ميانه رو در مجلس نمايندگان نيز به تصويب خواهد رسيد. اين طرح قطعا خانواده هايي را که بسيار کمتر از يک ميليون دلار در سال درآمد دارند در معرض افزايش ماليات قرار خواهد داد. پيشنهاد اوباما در اين خصوص آستانه چهارصد هزار دلاري است.
رئيس جمهور آمريکا شب گذشته خواستار يک راه حل توافقي شد و گفت براي به تصويب رسيدن بسته اي که از آمريکايي هاي طبقه متوسط در برابر افزايش ماليات ها محافظت خواهد کرد آمادگي دارد. او گفت هيچکس نمي تواند به 100 درصد چيزي که مي خواهد برسد نحوه تعامل کنگره با مسئله پرتگاه مالي پيامدهايي واقعي بر جا خواهد گذاشت.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار