رئيس مركز پژوهشهاي مجلس از گردهمايي مراکز پژوهشی جهان در ایران خبر داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مصطفی دولتیار رییس مرکز مطالعات بین‌المللی وزارت امور خارجه و معاونین این مرکز با حضور در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با کاظم جلالی و معاونین مرکز پژوهش‌ها دیدار و گفتگو کردند.
 
کاظم جلالی و مصطفی دولتیار  در این نشست بر استفاده از ظرفیت‌های متقابل دو مرکز در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشور در تعاملات خارجی تاکید کردند.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: برخی سیاست خارجی را فقط در ارتباطات سیاسی دیده‌اند ، در حالیکه دستگاه دیپلماسی کشور و وزارت خارجه باید کلیه مولفه‌های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی را در کشورهای جهان پیگیری کرده و اقدامات دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را راهبری كند.

جلالی افزود: این مساله که برخی سازمان‌ها بدون اطلاع وزارت خارجه ، امور خود را در کشورهای دیگر پیگیری می‌كنند ، یک نقطه ضعف به شمار می‌آید.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز مطالعات وزارت خارجه می‌توانند با توجه به ظرفیت‌های بالای دو طرف اتاق فکر مشترک و تعاملات دو سویه داشته باشند تا شاهد هیچ‌گونه موازی کاری نباشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: لازم است تا دو مرکز به صورت مشترک با مراکز مطالعاتی و پژوهشی پارلمانهای جهانی ارتباط داشته باشند و در هیات‌های اعزامی از وزارت خارجه به این مراکز ، مرکز پژوهش‌ها نیز حضور داشته باشد؛ همچنین در میزبانی هیات‌های پارلمانی بین‌المللی ، از ظرفیت‌های هر دو طرف استفاده شود.

جلالی ادامه داد: تلاش داریم تا کلیه مراکز مطالعاتی پارلمان‌های جهان را شناسایی کنیم و از تجارب آنها استفاده نماییم و شایسته است تا مرکز پژوهش‌ها و مرکز مطالعات وزارت خارجه این پروژه را با کمک هم به جلو ببرند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصريح كرد: در نظر داریم که اجلاسی از مراکز پژوهشی پارلمانهای جهانی در ایران برگزار کنیم که نخستین اجلاس آن می‌تواند با گردهمایی مراکز پژوهشی پارلمان‌های کشورهای اسلامی و یا جنبش غیر متعهدها برگزار شود و ایران بنیانگذار چنین اجلاسی باشد و دبیرخانه آن را بر عهده بگیرد.

رییس مرکز مطالعات بین‌المللی وزارت امور خارجه در ادامه ضمن استقبال از پیشنهادات کاظم جلالی خواستار توافقات عملی برای انجام آنها شد.

دولتیار با تاکید بر اینکه اعزام هیات‌های مشترک قابل اجراست ، افزود: ما در وزارت خارجه این نگاه را داریم که پروژه‌هایمان با مجلس مشترک باشد.

وی افزود: برگزاری اجلاس مراکز پژوهشی پارلمانی جهانی اقدامی قابل توجه است و وزارت خارجه نیز از آن پشتیبانی خواهد نمود.

در ادامه این جلسه بر ایجاد مکانیزم بدون ایجاد ساختار جدید ، برای ارتباط دو مرکز و همچنین تشکیل کارگروه مشترک ، معرفی نمایندگان دو طرف و جلسات بعدی توافق حاصل گردید.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار