پايگاه خبري "استاپ وار" در مقاله اي به مداخله كشورهاي غربي در سوريه و عواقب آن بر امنيت منطقه پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از استاپ وار، در اين مقاله آمده است، نه تنها مداخله بيشتر قدرتهای غربی به افزايش مرگ و میر غيرنظاميان منجر خواهد شد،بلكه كنترل بر منطقه نيز براي آنها دورتر از انتظار خواهد شد.
 
 یک بار دیگر، غرب در تلاش برای تشدید مداخله نظامی خود در جهان عرب و مسلمانان مي باشد كه این بار هدف سوریه مي باشد. پس از پايان انتخابات ریاست جمهوری ایالت متحده،اين سناريو پيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. بازيگران اصلي غرب يعني ايالت متحده و انگلیس در تلاش اول خود و به مثابه سناريوي جنگ عراق،بازهم چنين ادعا مي کنند که سوریه ممکن است از سلاح های شیمیایی استفاده كند و شديدا به بشار اسد در اين مورد كذب، هشدار داده اند. 

در اقدامي تكميلي ایالت متحده از استقرار موشک هاي پاتریوت در امتداد مرز مشترک ترکیه و سوریه خبر داد.

آنها چنين ادعا مي كنند كه اين اقدام دفاعي تنها برای محافظت از ترکیه در برابر سوریه و اجرای شيوه جنگ لیبی يعني منطقه "پرواز ممنوع" احتمالي مي باشد.
 
از آن زمان به بعد گزارش هاي متعددي در مورد افزایش كمك هاي پنهان نظامي و آموزش شورشیان، همراه با حمايت هاي اطلاعاتی و استقرار نیروهای ویژه، حتی از هوا و دریا توسط ايالت متحده،در رسانه ها منتشر شد.بنا به گفته مقامات آمریکایی و انگلیسی مداخله مستقیم، "در حال حاضر اجتناب ناپذیر" است.

در همين بحبوحه درگيري هاي داخلي سوريه،انگلیس در كنار فرانسه ائتلاف مخالفان سوريه را به عنوان "تنها نماینده مردم سوریه" ،به رسميت شناختند. به رسميت شناختن اين ائتلاف تنها از سوي ایالت متحده و متحدان آمريكا صورت پذيرفت. 

آمريكا و حاميانش از گروهي حمايت مي كنند كه به طرز وحشيانه و بي سابقه مبادرت به سر بريدن و قتل عام شهروندان بيگناه سوري مي كنند.

از ناآرامي هاي مسلح سال گذشته تاكنون ده ها هزار نفر جان خود را از دست داده اند. جنايات صورت گرفته توسط شورشيان جاي هيچ شبهه اي را در مورد تروريست بودن اين گروه مورد حمايت غرب، بجا نمي گذارد. 

اين گروه ها به سبک ناآرامي هاي عراق، به آدم ربایی، قتل و حملات فرقه ای گسترده با هدف ارعاب و گسترش ناامني در منطقه مبادرت دارند. 

شکنجه های وحشتناك و اعدام های خودسرانه و بكارگيري کودکان سرباز،شيوه اين گروه های شورشي در سوريه است.

هفته گذشته کانال خبر 4 گزارش قتل بیش از 100 غیرنظامی علوی را در روستای عقرب كه توسط نیروهای شورشی قتل عام شده بودند،منتشر كرد.

شايد چنين تصور شود كه ارتكاب به چنين اعمال ضد بشري خود توجيهي براي عدم حمايت غرب از اين گروه تروريستي باشد،اما واقعیت این است که دقیقا اين همین دلیلي است كه غرب براي مداخله در كشور هدف به آن نياز دارد.

دیوید کامرون در اين هفته در مجلس انگلیس اظهار داشت: در حال حاضر یک "ضرورت استراتژیک" براي اقدام و عمل مناسب در ناآرامي هاي سوريه احساس مي شود چرا كه احتمال توانمندسازي افراط گرايان القاعده وجود دارد.البته واقعيت اين است كه خود غرب و كشورهاي حوزه خليج فارس در گسترش آتش ناآرامي هاي سوريه عامل مهم شناخته مي شوند. 

ديويد كامرون در ادامه اظهار داشت: اكنون فرصتي براي انگلیس، ایالت متحده و رژیم های استبدادی از جمله عربستان سعودی و اردن پيش آمده تا ائتلاف مخالفان دولت سوريه را حمايت و به آن شكل قانوني دهند. 

هم آمریکا و هم انگلیس از کمک های مالی، آموزش هاي نظامي به اين گروه تروريستي از طریق ترکیه و اردن،دريغ نكرده اند. 

به تازگي دولت اوباما در اقدامي گروه النصره را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفي كرده است. هدف از انجام اينكار فراهم آوردن شرايط مداخله و نفوذ، هم قبل و هم بعد از سقوط احتمالي رژیم بشار اسد مي باشد.

پس از فاجعه جنگ عراق و افغانستان و ادعاي رهبري جنگ عليه تروريسم جهاني، اينبار هم مداخله غرب در كشوري ديگري در قالب اهداف "بشر دوستانه"، حملات هواپیماهای بدون سرنشین و جنگ های پروکسی توجيه خواهد شد. 

مداخله عمیق تر غرب در سوریه قطعا افزايش آمار کشته شدگان را تشديد خواهد كرد- مانند دخالت ناتو در ليبي- و همچنین آینده سوریه از دست مردم سوريه خارج خواهد شد. 

آنچه در سوريه مشاهده شد،تقريبا از آغاز ناآرامي ها،گسترش درگیری های فرقه ای و پروكسي در سوريه بود،كه عربستان سعودی و حامیان غربی براي قطع نفوذ  ايران و روسيه،و سوءاستفاده از اين فرصت مغتنم،وارد عمل شدند.

اما اين ادعا كه دولت سوريه در آستانه فروپاشي است، انتظاری نا بهنگامي مي باشد چون گروه تروريستي بر كشور سوريه غالب نگرديده است،و تنها احتمال این است که کشور، ناآرامي و كشتار را بخود ببيند و مداخله خارجی بيشتر گردد. 

حتی اگر نظام سوریه تضعيف شود يا پايگاه هاي خود را در برخي مناطق از دست دهد و جنگ داخلی ادامه یابد، بازهم حرفي از سقوط نظام نمي توان به ميان آورد.

به همین دلیل است كه تنها راه برون رفت از جنگ، راه حل مذاکره، با حمایت های منطقه ای و بین المللی مي باشد. 

در همین حال، نه تنها مداخله قدرتهای غربی افزایش مرگ و میر را افزايش مي دهد، بلكه مداخله آنها هزينه ها را بيشتر می کند و در ضمن بعد از سقوط بشار، آينده حاكم بعدي سوريه و خواسته هاي گروه هاي سلفي مطرح خواهد شد و به نظر مي رسد كه هنوز غرب و ايالت متحده از اينده "سوريه پس از اسد" . "خواسته هاي گروه سلفي"،مطمئن نمي باشند.
برچسب ها: استاپ وار ، سوریه ، جنگ ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار