اوباما از معرفي جان کري به عنوان وزير امور خارجه آمريکا خبر داد و اظهار امیدواری کرد که سنای امریکا او را تایید کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،به نقل از خبرگزاری فرانسه ، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد جان کری را به عنوان جانشین هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور معرفی کرده است.


اوباما در سخنانی کوتاه با بیان اینکه زندگی این سناتور شصت و نه ساله ماساچوست ( شمال شرق ) او را برای چنین مسئولیتی آماده کرده است، خطاب به وی گفت: « من می دانم که شما وزیر امور خارجه فوق العاده ای خواهید بود .»


جان کری، نامزد شکست خورده حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری دو هزار و چهار در برابر جورج دبیلو بوش از چهار سال قبل ریاست کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنا را به عهده داشت.


اوباما افزود: « به یقین می توان گفت که افرادی کمی در سطح رئیس جمهور و نخست وزیر وجود دارد که به اندازه جان کری در سیاست خارجی مهارت داشته باشند و این ویژگی از او نامزدی کامل برای هدایت دستگاه دیپلماسی آمریکا در سال های آینده ساخته است .»
وی با اشاره به اینکه کری «‌ در مجلس سنا از احترام و اعتماد جمهوری خواهان و دموکرات ها برخوردار است »، خاطر نشان کرد « او نیازی به آموزش زیاد در این سمت ندارد .»


رئیس جمهور آمریکا گفت: « جان، من شما را قبل از این انتصاب می شناسم و مطمئنم که سنا این انتصاب را هر چه سریعتر تایید خواهد کرد .»


باراک اوباما همچنین از هیلاری کلینتون که نخواست بعد از پایان دوره نخست ریاست جمهوری اوباما در بیستم ژانویه در این سمت باقی بماند، قدردانی کرد.


کلینتون به علت پشت سر گذاشتن دوره نقاهت در کاخ سفید حضور نداشت.

 تصمیم اوباما برای معرفی جان کری از زمانی که سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد از عهده دار شدن وزارت امور خارجه منصرف شده است، مورد انتظار بود.


سوزان رایس با انتقاد شدید نمایندگان جمهوری خواه به علت مواضع خود بعد از حمله بنغازی ( لیبی ) روبرو بود که یازدهم سپتامبر به کشته شدن کریستف استیونس سفیر آمریکا در لیبی منجر شد.

کری، نامزد ناکام ریاست جمهوری آمریکا در سال 2004 در برابر جرج دبلیو بوش ،69 سال دارد، او که قهرمان جنگ ویتنام محسوب می‌شود و به سبب شرکت در این جنگ مدال گرفته است سپس به فعال ضد جنگ تبدیل شد.


وی از سال 1985 سناتور ایالت ماساچوست در شمال شرقی آمریکا است و به عنوان رئیس کمیسیون قدرتمند امور خارجی سنای آمریکا از چهار سال پیش، تجربه مستحکمی در باره پرونده‌های دیپلماتیک دارد و فرستاده اوباما درباره پرونده‌های حساس به ویژه پاکستان بود.


وی چهار سال پیش به جای جو بایدن که به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد، ریاست کمیسیون امور خارجی انتخاب شد.

برچسب ها: جان کری ، کلینتون ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار