دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد چهار حمله ارتش اسرائیلی به روزنامه نگاران و تاسیسات رسانه ای در غزه در جنگ نوامبر امسال به منزله نقض قوانین جنگی است که هدف قرار دادن غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی را ممنوع کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه گاردین چاپ انگلیس در شماره امروز خود در اینترنت ضمن اعلام این خبر نوشت دیده بان حقوق بشر درباره این حملات تحقیقات مفصل و دقیقی کرده است.
در این حملات دو فیلمبردار فلسطینی کشته و دست کم 10 نفر از کارکنان رسانه ها زخمی شدند و چهار دفتر رسانه ها نیز به شدت آسیب دیدند. در یکی از این حملات یک پسر بچه دو ساله نیز کشته شد.
دیده بان حقوق بشر اعلام کرد هیچ شواهدی در دست نیست که از ادعای دولت اسرائیل مبنی بر اینکه این چهار حمله جزو حملات نظامی مشروع بوده است ، حمایت کند.
سارا لیچ ویتسون ، مدیر خاورمیانه ای دیده بان حقوق بشر گفت :صرف اینکه اسرائیل بگوید یک روزنامه نگار یک جنگجو بوده است یا یک ایستگاه تلویزیونی یک مرکز فرماندهی ، موجب نمی شود ما این ادعاها را باور کنیم.
وی افزود :روزنامه نگارانی که از حماس تمجید می کنند و ایستگاههای تلویزیونی که از حملات به اسرائیل دفاع می کنند ممکن است تبلیغاتچی باشند ، اما این باعث نمی شود آنها بر اساس قوانین جنگی اهداف مشروعی برای حمله باشند.
بر اساس قوانین بین المللی ، یا قوانین جنگی ، روزنامه نگاران و کارکنان رسانه ها غیرنظامی محسوب می شوند و در نتیجه نباید هدف حملات قرار بگیرند مگر اینکه آنها مستقیما در جنگ مشارکت داشته باشند.
یک سخنگوی ارتش اسرائیل با صدور بیانیه ای اعلام کرد نظامیان اسرائیل مطابق با قوانین کشمکش های مسلحانه عمل کرده اند ، در حالی که سازمان های تروریستی در نوار غزه به عمد و این قوانین را نقض و از آنها سوء استفاده می کنند.
وی افزود :جزئیات رویدادهایی که در گزارش دیده بان حقوق بشر به آنها اشاره شده است در دست بررسی هستند.
به محض اینکه روند بررسی به پایان برسد ما پاسخ جامع خود را خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار