روزنامه فایننشال تایمز نوشت محور تدابیری که برای کنترل سلاح در آمریکا مورد توجه قرار گرفته است تفنگ های به اصطلاح سیاه هستند که از روی طرح سلاح های جنگی طراحی و تولید شده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت نوشت در آگهی ها و مطالبی که دست اندرکاران صنعت اسلحه سازی منتشر می کنند اینها را تفنگ های ورزشی امروزی می نامند. در علاقه مندان نیز آنها اغلب به تفنگ های سیاه معروفند.
یکی از این تفنگ های نیمه خودکار همان بوش مستر223 است که از آن برای کشتار 20 کودک و شش بزرگسال در دبستان سندی هوک شهر نیوتاون در ایالت کنتیکت استفاده شد. تلاش های جدید برای اعمال کنترل های سختگیرانه تر روی مالکیت اسلحه در آمریکا اینک روی این سلاح ها متمرکز شده است. اینها همچنین جزو پرفروش ترین محصولات صنایع اسلحه سازی آمریکا بوده اند.
در دهه های 1990 و 2000 ، صنعت تفنگ سازی آمریکا با مشکلی مواجه شده بود. شکار ، که جزو بازارهای سنتی اصلی صنعت اسلحه سازی آمریکا محسوب می شد ، با تبدیل شدن جامعه آمریکایی به یک جامعه شهری تر و نیمه شهری تر، از دیر باز در حال محو شدن بود.بنا بر اعلام مرکز خدمات ماهی و حیات وحش آمریکا ، تعداد شکارچیان از 16.6 میلیون نفر در سال 1975 به 12.5 میلیون نفر در سال 2006 کاهش یافته بود.
این موجب شد صنایع اسلحه سازی برای جذب نسل جدیدی از مشتریان به سراغ تفنگ های ورزشی امروزی بروند: تفنگ هایی که شبیه تفنگ های قدیمی پدرانشان نبود، بلکه بیشتر شبیه جدیدترین تفنگ های تهاجمی نظامی بود.
آنطور که مدیر اجرایی شرکت اسمیت اند وسون ، از بزرگترین تولید کنندگان تفنگ های سبک جدید ماه سپتامبر برای سرمایه گذاران توضیح می داد ، بازار مهمی در میان مشتریان جوانتر وجود دارد که مطابق با متقضیات سن خود علاقه زیادی به سلاح های گرم دارند و با بازی های رایانه ای بزرگ شده اند.
تبلیغ روی مردانگی بخش مهمی از بازاریابی است. تولید کنندگان تفنگ های بوش مستر در تبلیغات خود در مجلات مردان اینگونه تبلیغ می کنند که داشتن تفنگ های آنها راهی برای کسب کارت مردانگی است.
در نظرسنجی سال 2010 بنیاد ملی ورزش های تیراندازی که از گروههای فعال در صنعت اسلحه سازی آمریکاست ، 99 درصد از مالکان سلاح های گرم مردان بودند.
تفنگ های ورزشی امروزی بیشتر شبیه تفنگ های جنگی اند زیرا از اول هم برای همین طراحی شده اند. بیشتر تفنگ های فروخته شده در آمریکا از روی تفنگ ای آر-15 طراحی شده اند که شرکت آرمالایت در دهه 1950 آن را برای ارتش آمریکا طراحی کرده بود و اینک بسیاری از تولید کنندگان مختلف در آمریکا آنها را تولید می کنند. در دنیای مجازی نیز فرهنگ پرتب و تابی از وبلاگ ها و اتاق های گفتگو وجود دارد که خانه تفنگ های سیاه محسوب می شوند و در آنها علاقه مندان درباره سلاح های خود و چگونگی مبادله آنها با یکدیگر به گفتگو می نشینند.
حامیان و مخالفان بر سر اینکه آیا این نوع تفنگ ها حتی برای شکار مناسب باشند، اختلاف نظر دارند. وزارت خزانه داری آمریکا در سال 1998 در گزارشی اعلام کرد تفنگ های نیمه خودکار با خشاب های بزرگ عموما برای مقاصد ورزشی مناسب تلقی نمی شوند.

برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، اسلحه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار