انگلیس تاکنون حدود چهارده میلیون پوند ( بیست و دو میلیون و هفتصد هزار دلار) به عراقی هایی که از بازداشت و شکنجه توسط سربازان انگلیسی در پی تهاجم سال 2003 به عراق شکایت کرده اند غرامت پرداخت کرده است.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، وزارت دفاع انگلیس روز پنج شنبه با تایید گزارش روزنامه گاردین گفت که دولت این کشور خسارت مربوطه را در پنج سال گذشته بابت دویست و پنج فقره شکایت از جانب مردم عراق پرداخت کرده و قرار است هفتصد شکایت دیگر نیز در سال جاری علیه این کشور اقامه شود.
بنا بر این گزارش، در سال جاری میلادی غرامتی به مبلغ هشت میلیون و سیصد هزار پوند بابت صد و شصت و دو شکایت از شکنجه گری سربازان این کشور پرداخت شده است و رقم متوسط پرداخت بابت هر شکایت چیزی حدود هفتاد هزار پوند بوده است.
 این شکایات مربوط به دوران پنج ساله اشغال مناطق جنوب شرقی عراق توسط ارتش این کشور می باشد. اکثر این شکایات توسط مردان عراقی اقامه شده است که گفته اند توسط سربازان این کشور بازداشت شده و در مدت بازجویی، مضروب و از خواب محروم شده اند.
با این حال، وزارت دفاع انگلیس در بیانیه ای باز هم از کارنامه خود در عراق دفاع کرده و گفته است که اکثر نیروهای این کشور استانداردهای تخصصی نظامی را رعایت کرده اند.
بنا بر این گزارش، وزارت دفاع انگلیس تحت فشار محافل حقوق بشر در سال 2010 مرکزی را با عنوان تیم ادعاهای تاریخی عراق تاسیس کرد که وظیفه اش بررسی شکایات مربوط به شکنجه گری سربازان این کشور بود.
این مرکز در بررسی های خود با تصاویر ویدیویی بازجوهای انگلیسی در عراق مواجه شد که در حالی که بازداشت شدگان عراقی را تهدید می کردند از یکدیگر فیلم گرفته بودند. در یکی از این فیلم ها، برخی مردان عراقی مشاهده می شوند که اعضای بدنشان مضروب و کبود شده است و از شدت خستگی قادر به ایستادن بر روی پای خود نیستند.
این مرکز سه سرباز انگلیسی شناسایی شده در این فیلم را به دادستانی ارتش معرفی کرد اما این دادستانی اعلام کرد که رفتار آنها جنایت جنگی محسوب نمی شود.
یکی از نیروهای سابق گارد مسوول بازجویی در جنوب شرقی عراق در گفتگو با گاردین فاش ساخت که به آنها دستور داده شده بود زندانیان چشم بسته عراقی را در مناطق آموزش نظامی ارتش این کشور که کسی قادر به فیلم برداری از آنها نیست بر روی زمین بکشند.

برچسب ها: بین الملل ، عراق ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار