با حرفه ای شدن فوتبال ایران تیم هایی که ستاره های لیگ بودند کمرنگ شدند تا جای خود را به مدعیان تازه وارد بدهند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، در سال 1349 که فوتبال ایران به صورت جدی پیگیری شد به سبب امکانات و شرایط دو تیم تبدیل به ستاره های درخشان آسمان فوتبال ایران شدند. پرسپولیس و استقلال دو تیم تهرانی با پیشی گرفتن از رقبای خود سالیان زیادی عناوین قهرمانی را از آن خود کردند تا به پر افتخارترین تیم های ایران تبدیل شوند. پرسپولیس از سال 49 تا 80 با کسب 7 عنوان قهرمانی لیگ برتر و 3 عنوان قهرمانی جام حذفی، تیم اول ایران شناخته می شود


.


استقلال رقیب دیرینه سرخپوشان با 5 عنوان قهرمانی لیگ برتر و 3 عنوان قهرمانی جام حذفی به عنوان تیم دوم ایران شناخته شد اما با حرفه ای شدن فوتبال کشورمان این دو تیم با رقبای تازه وارد خود رو به رو شدند از سال 1380 تیم های سپاهان و ذوب آهن به سرخابی ها نزدیک شدند تا مرجع قدرت فوتبال در ایران شکل گیرد.


                                                               


سپاهان که در این سالها با توانایی های خود موفق به کسب 4 عنوان قهرمانی لیگ برتر و 4 عنوان قهرمانی لیگ برتر و 4 عنوان قهرمانی جام حذفی شد توانست تنها در یک دهه گوی قدرت را از سرخابی ها بگیرد و عنوان تیم اول ایران را به خود اختصاص دهد این در حالیست که در این سالها پرسپولیسی ها تنها 2 عنوان قهرمانی لیگ برتر و 2 عنوان قهرمانی جام حذفی را از آن خود کرده است.



استقلال نیز با همین عناوین قهرمانی عنوان اول را به سپاهان سپرد و ذوب آهن نیز با وجود اینکه تا به حال عنوان قهرمانی لیگ برتر را در کارنامه خود نداشته و به دلیل کسب 3 عنوان نائب قهرمانی لیگ برتر و 2 عنوان قهرمانی جام حذفی به ضلع چهارم مربع قدرت تبدیل شد تا مدت زمانی فوتبال ایران به انحصار این تیم ها درآید اما ذوب آهن اولین تیمی بود که به دلیل درخشش دیگر تیم ها از دور رقابت ها بیرون رفت تا در حال حاضر جز قدرت های اول فوتبال ایران نباشد.


شرایط و امکانات در دسترس تیم ها مربع قدرت را از بین برد تا تیم های حاضر در لیگ، رقیبی سر سخت برای مدعیان به حساب آیند. پتانسیل و توانایی های تیم ها به حدی رسیده که تیمی مانند تراکتورسازی تبریز تنها یک سال پس از حضور در لیگ برتر عنوان سومی را به خود اختصاص دهد همین روند باعث شد قطب های قدرت ایران افزایش یابد و به چند ضلعی تبدیل شود که پرسپولیس، استقلال، تراکتور، ملوان، سپاهان و نفت تهران ضلع های آن را تشکیل می دهند./با


 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار