رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان آمل، از ثبت دو اثر آئین عاشورایی این شهرستان در فهرست آثار میراث معنوی کشور خبر داد.

شیدفردر گفتگو با خبنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: آئین نخل گردانی روزهای تاسوعا وعاشورا در روستای نوا لاریجان وقوم بنی اسد روستای نجارمحله دو اثر میراث معنوی بوده که ثبت ملی شده است.

وی افزود: این آئین ها پس از طرح آن از سوی مسوولان استان و بیان ویژگی ها و چگونگی اجرای آن، به تائید کارشناس رسید و در فهرست آثار فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آمل تصریح کرد: صحبتهای اولیه درباره ثبت ملی سوگواره تعزیه آمل در فهرست میراث معنوی کشور شده وباید مستندات آن در اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان تهیه تا در شورای ثبت سازمان مطرح ودر صورت تائید کارشناسان ثبت ملی شود.

شیدفرگفت: تاکنون 55 آثار تاریخی شهرستان آمل در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی، به قدمت تاریخی شهرستان آمل در ایران اشاره کرد وافزود: شهرستان آمل تنها شهری در کشور است که از 2 هزا رسال قبل تاکنون به همین نام باقیمانده است..

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمل درباره ساخت اقدامات حسینیه لاله های زهرائی که محل دفن شهدای گمنام این شهرستان نیز هست و آماده بهره برداری شده است، تصریح کرد: این مکان به عنوان یک اثر معنوی وتاریخی در محوطه مجموعه تاریخی پایین باز آمل ساخته شده و به عنوان یادمان شهدای حماسه انقلابی ششم بهمن این شهرستان نیز استفاده خواهدشد/س

برچسب ها: ثبت ، آمل ، عاشورایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.