معاون فنی مركز بهداشت خوزستان با مضر دانستن مصرف آجیل های رنگی و شور گفت: مردم در شب یلدا بهتر است به جای مصرف آجیل های رنگی، شور و ترش از آجیل های خام استفاده كنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دكتر 'پژمان بختیاری نیا' اظهارداشت: مصرف آجیل های خام، خطر دریافت نمك اضافه را كاهش می دهد و افراد دارای فشار خون بالا باید بدانند كه مصرف آجیل های شور به دلیل خطراتی كه برای آنها دارند ممنوع است.

وی با اشاره به لزوم رعایت برخی نكات تغذیه ای و بهداشتی در شب یلدا افزود: آجیل ها و مغزها دارای اسیدهای چرب مفید، ویتامین ومواد معدنی بوده و منبع خوبی از آنتی اكسیدان(مواد ضد سرطانی) و فیبرها هستند اما به دلیل میزان كالری بالا، چاق كننده بوده و توصیه می شود كه بیشتر از میوه ها به جای آجیل ها و مغزها استفاده شود.

بختیاری نیا ادامه داد: افرادی كه دارای تری گلیسرید خون بالا هستند بهتر است از مصرف مغزهای چرب مانند پسته، بادام و گردو خودداری كنند.

معاون فنی مركز بهداشت خوزستان به خواص خشكبار اشاره كرد و ادامه داد: خشكبار دارای ریز مغذی هایی مانند آهن، روی، مس، فسفر و مقادیر زیادی فیبر هستند كه برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و كم خونی موثر می باشند اما در مصرف آنها باید حد تعادل را رعایت كرد.

وی به بیماران دیابتی توصیه كرد: از برگه آلو و آلو خشك به جای توت خشك و كشمش استفاده كنند.

بختیاری نیا به خواص انار اشاره كرد و اظهارداشت: انار سرشار از ویتامین ها و مواد آنتی اكسیدان است و در پیشگیری از تصلب شریان ها، پیری زودرس، آلزایمر و سرطان مفید است و مصرف آن نیز در كاهش فشار خون موثر است.

معاون فنی مركز بهداشت خوزستان افزود: هندوانه نیز سرشار از ویتامین ها و مواد آنتی اكسیدان است اما بیماران دیابتی باید از زیاده روی در مصرف آن پرهیز كنند و به جای آن از میوه هایی مثل سیب و پرتقال استفاده كنند.

وی خاطرنشان كرد: مردم در هنگام خرید شب یلدا باید به تازه بودن خوراكی ها به ویژه خشكبار و آجیل توجه كنند و بهتر است از محصولات بسته بندی دارای مجوز استفاده كنند. /س
برچسب ها: یلدا ، شور ، ترش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.