اين روزها واردات برنج در فصل برداشت اين محصول افت قيمت آن در بازار را به دنبال داشته، به طوري كه موجب متضرر شدن كشاورزان خوزستاني شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، برداشت برنج از اراضي استان از آبان‌ماه آغاز شده و همزمان با آن واردات برنج خارجي در حال انجام است. اين امر موجب واكنش كشاورزان شده زيرا برنج وارداتي بر قيمت برنج توليد داخلي تاثيرگذار بوده و بر همين اساس كشاورزان خواستار توقف واردات برنج و حمايت از توليد خود هستند.

 محمد سواري، رييس انجمن برنجكاران خوزستان در خصوص واردات برنج از خارجي در زمان برداشت اين محصول گفت: واردات برنج در زمان برداشت، مشكلات زيادي را براي فروش برنج كشاورزان در بازار ايجاد كرده است. در حال حاضر قيمت برنج با نوسانات شديدي مواجه شده، زيرا واردات بر قيمت آن خيلي تاثير گذاشته است.

وي افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت برنج وارداتي را در سطح استان با قيمت‌هاي مناسب عرضه مي‌كند و اين اقدام آن‌ها موجب كاهش شديد قيمت برنج توليد داخلي شده است.

رييس انجمن برنج خوزستان اظهارداشت: در استان‌هاي شمالي فصل برداشت برنج هيچ‌گونه وارداتي انجام نمي‌شود و كشاورزان محصول خود را با قيمت‌هاي مناسب به فروش مي‌رسانند اما متاسفانه در خوزستان براي واردات و عرضه برنج داخلي هيچ‌گونه برنامه‌ريزي از سوي سازمان‌هاي مربوطه انجام نمي‌شود.

سواري تصريح‌كرد: كشاورزان برنج را از كاشت تا زمان برداشت با زحمت‌هاي فراوان و صرف هزينه‌هاي زياد توليد مي‌كنند و زماني كه اقدام به عرضه محصول خود به بازار مي‌كنند، مجبور به فروش محصول خود با قيمت پايين مي‌شوند و اين امر موجب متضرر شدن آن‌ها شده است.

وي خاطرنشان‌كرد: در صورت عدم توقف واردات برنج به استان، كشاورزان ضرر بزرگي را متحمل مي‌شوند زيرا آن‌ها برنج خود را در بازار عرضه مي‌كنند و هيچ‌كس از آن‌ها خريداري نمي‌كند و چنانچه تقاضا باشد، قيمت خيلي كمي به كشاورز پيشنهاد مي‌شود.

همچنين محمدحسين نظري، رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به سياست‌هاي واردات برنج عنوان‌كرد: سياست‌هاي واردات برنج به صورت متمركز از تهران ابلاغ و قطعا اين سياست‌هاي بر اساس نياز استان و كشور اتخاذ مي‌شود.

وي افزود: برنج توليد داخلي نياز مصرف عموم نيست و تصميم‌گيري در رابطه با واردات انواع محصولات كشاورزي از سوي وزارت معدن و تجارت با احتساب نيازهاي بازار داخلي و تقاضاي مردم انجام خواهد شد.

محمد قاسمي‌نژاد، معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان نيز با اشاره به ميزان توليد برنج استان خاطرنشان‌كرد: سالانه بيش از 185 هزار تن برنج در خوزستان توليد مي‌شود و سرانه مصرف برنج نيز 45 كيلو است. نياز مصرف جمعيت 5/4 ميليوني استان 189 هزار تن است و اين امر نشان دهنده اين است كه با وجود اين ميزان توليد نيازي به واردات برنج نيست زيرا به ميزان نياز توليد مي‌شود./س
برچسب ها: تکرار ، برداشت ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.