شهر بهشت میزبان امام رئوف ومهربانی است که هرساله مخاطبان وزائران زیادی را به این شهر مذهبی دعوت میکند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد در همین راستا شهروندان شهر مشهد باید بیش از سایرمردم کشورنسبت به آداب زیارت ومیزبانی از زائرآگاهی داشته باشند وبه نحوی با زئران حرم رضوی برخورد کنند که زائران آیین زندگی در جوار امام مهربانی ها را درک کنند،گسترش آداب زیارت و میزبانی از زائر یکی از وظایف ورویکرد های آموزش های شهروندی است که سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد با احداث فرهنگسرای زیارت و بوستان موضوعی زیارت سعی درترویج این فرهنگ والای دینی و اجتماعی کرده است، بوستان موضوعی زیارت به دلیل همجواری حرم مطهر رضوی مورد استقبال زائران ومجاوران قرار گرفته است وفضای زیارت را در خارج از حرم رضوی نیز برای مردم تبیین می کند.

بوستان موضوعی زیارت یکی از فرصتهای فرهنگی شهر مشهد است که تاکنون تعداد زیادی از زائران ومجاوران از قسمت های مختلف آن بازدید کرده اند وبا آداب زیارت، تاثیرات مطلوب زیارت در حیات دنیوی واخروی آشنا شده اندو با بستن پیمانی با امام مهربانی ها به منازل خود بازگشتند تا ضامن آهو باردیگر ضامن آنان در پیشگاه ذات اقدس الهی شود و مشمول دعای عاقبت به خیری گردند.

در بوستان موضوعی زیارت همه روزه شاهد حضور گروه های چند نفره ای هستیم که از نمایشگاه مفهومی زیارت بازدید میکنند و دلهایشان راآماده زیارت حرم مطهر رضوی می کنندو پس از آن رهسپار میهمانی امام هشتم می شوند.

در همین راستا در زمان کوتاهی که درفرهنگسرای زیارت بودم گفتگویی با بازدید کنندگان بوستان موضوعی زیارت داشتم که در زیر می خوانید.

بهجت رسولی یکی از شهروندان مشهدی است که از بوستان موضوعی زیارت ونمایشگاه مفهومی آن بازدید کرده است ،وی درباره شرایط این نمایشگاه گفت:نمایشگاه مفهومی زیارت به شدت تاثیر گذار است زیرا تمام اخلاق وعادات شخصی را به ما نشان میدهد وتاثیرات منفی این عادات رادر زندگی اخروی بیان میکند ،در این لحظه فرد به تامل وتفکر وادار میشود زیرا سرانجام کار خود را می بیند.

وی ادامه داد:سوالات نکیر ومنکر که پرسیده میشد و شخص گناهکار دچار فراموشی شده بود ترس غیر قابل وصفی درفرد ایجاد میکند وپس از بازدید از این نمایشگاه عهد بستم که در اخلاق وکردار خود تغییرات اساسی ایجاد کنم واز امام رضا (ع) نیز مدد خواستم تا در این مسیر مرا یاری کند.

فاطمه نوروزی ابراز کرد:رویکرد اصلی نمایشگاه مفهومی یادآوری ضرورت توجه به حق الناس است ودر تمام مراحل آن تاکید بسیاری برحق الناس شده است بگونه ای که قبولی زیارت حر م رضوی منوط به حق الناس است .

وی با تاکید براینکه نمایشگاه مفهومی تلنگر خوبی به انسان میزندتا بازنگری اساسی به عملکرد خود داشته باشد تصریح کرد:بوستان موضوعی زیارت توانایی زیادی در تاثیر گذاری برمخاطبان دارد اما متاسفانه اطلاع رسانی مناسبی برای آگاهی شهروندان مشهدی و زائران انجام نشده است وبیشتر شهروندان از ارتباطات مردمی خود از وجود چنین فضای فرهنگی باخبر شده اند.

نوروزی اظهارداشت:نمایشگاه مفهومی زیارت این توانایی را دارد که برهمه مقاطع سنی تاثیر گذار باشد بنابراین بهتر است که با رایزنی با آموزش وپرورش زمینه آشنایی وبازدید دانش آموزان دختر وپسر مقطع راهنمایی ودبیرستان از این مکان فرهنگی فراهم شود.

وی یادآورشد:مربیان خادمین شهر بهشت نیز می توانند از مکان وفضای موجود برای آشنایی خادمین شهر بهشت با موضوع زیارت بهره گیرند ومخاطبان خود را به صورت تجسمی با برکات موجود امام رضا آشنا کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه نمایشگاه مفهومی امام رضا،سیره اجتماعی امام رضا (ع) را به بهترین نحو به مخاطبان معرفی می کند گفت: در سیره اجتماعی امام رضا (ع)آداب برخورد با همسایه به بهترین شکل آموزش داده میشود بنابراین ما نیز باید با آگاهی از سیره اجتماعی امام رضا (ع)حق همسایگی ایشان رااجابت کنیم.

در ادامه منظم یکی دیگر از بازدید کنندگان نمایشگاه مفهومی زیارت تصریح کرد: دراین نمایشگاه قسمتی که لطف امام رضا(ع) شامل حال گناهکاران شد به خوبی مجسم شده بود به گونه ای که هر کس میتوانست خود رادر موقعیت فرد گناهکار قرار دهدو ارتباط عاطفی باامام رضا (ع) پیدا کند.

وی افزود:ایجاد فرصتی برای بازدید دسته جمعی جوانان از محلات مختلف شهرو حضورنوجوانان کم سن وسال از این نمایشگاه میتواند در ترویج فرهنگ وآداب میزبانی از زائران ودرک واقعی جایگاه تشرف به حرم رضوی موثر باشد.

پس از آن اعظم کاری نیزبا انتقاد در خصوص برخی از قسمت ها ی نمایشگاه مفهومی زیارت اظهار کرد:تمام قسمت های نمایشگاه مفهومی زیارت در انتقال پیام موفق بود به جز قسمتی که بیانگر جایگاه بهشت وجهنم بود زیرا به جای توصیف دقیق این دو مکان تصاویری از حرم رضوی نمایش داده شده وباعث شد که مخاطب از فضای موضوع دورشود.

وی خاطرنشان کرد:بازدید از نمایشگاه مفهومی زیارت موجب شد تا بیشتر از قبل به زیارت حرم رضوی برویم وزیارتی با معرفت داشته باشیم.

در پایان غلامی نیز ابراز کرد:در این نمایشگاه گناهان رایج در جامعه از جمله دروغ، تهمت و..به خوبی مورد بررسی قرار گرفت ویاد شب اول قبر را برای همه ما باز نمایی کرد.

شایان ذکر است بوستان موضوعی زیارت از چندین قسمت مختلف فرهنگی تشکیل شده است که المانهای پارکی با رسالت معرفی فضا ومعماری قدیم حرم مطهر رضوی،نمایشگاه حالات واحوالات بزرگان در زیارت امام رضا(ع)، معرفی گزیده ای ازداستان زندگی شخصیت های برجسته و معاصر در زیارت،هشت روایت از سیره وزندگی اجتماعی امام رضا(ع)درنمایشگاه تجلی آفتاب،سالن سینمایی و اکران فیلم ها از زوایای مختلف وجذاب،آب نمای موزیکال ،نمایشگاه مفهومی زیارت از جمله قسمت های مختلف این بوستان موضوعی است/س


برچسب ها: شهر ، بهشت ، میزبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.