وقتي‌كه نخستين بار با همسرتان ملاقات كرديد،‌ فكر مي‌كرديد تنها چيزي كه هيچگاه به خاطر آن با همسرتان مشاجره نخواهيد كرد، مسائلي مادي است زيرا خود را عاشق او و او را عاشق خود مي‌ديديد و فكر نمي‌كرديد كه مسائل مادي و روابط شما را تيره كند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، اين مسأله فقط در رابطه شما وجود ندارد، بلكه مشكل بسياري از زوج‌هاست. همه ما اهدافي داريم و فكر مي‌كنيم كه در طي زمان به آنها مي‌رسيم و وقتي به آنها نمي‌رسيم، ناراحت مي‌شويم و اجازه مي‌دهيم كه پول و مسائل مادي به ازدواج و زندگي مشترك‌مان آسيب برساند. پژوهش‌هاي به عمل آمده در سال 2009 نشان مي‌دهند زوج‌هايي كه دست‌‌كم هفته‌اي يك‌بار به خاطر مسائل مادي با هم جنگ و مشاجره دارند، 30 درصد بيشتر در معرض خطر جدايي هستند. راه حلي اين مشكل چيست؟ بهتر است ياد بگيريم كه در مورد مسائل مادي در مواقع خاص و در موقعيت‌هاي درست و مناسب صحبت كنيم و پرداختن به آنها را باعث ايجاد تعارض در خانواده نكنيم.

زمان‌بندي كنيد

بهتر است براي حرف زدن زمان بگيريد مثلاً 17 دقيقه كافي است تا در مورد يك مسأله يا موضوع حرف بزنيد. محدود نبودن زمان باعث مي‌شود كه بيش از اندازه به آن موضوع بپردازيد. شما براي رسيدگي به تمام كارهاي‌تان نياز به برنامه‌ريزي‌هاي بيشتري داريد. وقتي كه خود را محدود به مقدار معيني زمان براي پرداختن به كاري مي‌كنيد، مستقيم به سراغ اصل موضوع مي‌رويد و حاشيه‌پردازي نمي‌كنيد و فرصتي براي بحث‌هاي اضافي نمي‌ماند.

از چيزهاي كوچك‌تر شروع كنيد

گاهي اوقات صحبت كردن‌هاي شما با هم بر سر مسائل مالي، هيچ نتيجه‌اي ندارد؛ زيرا مسائل كوچك‌تر را كنار گذاشته‌ايد و فقط از موارد بزرگ‌تر گله و شكايت مي‌كنيد. وقتي‌كه بتوانيد مسائل و مشكلات كوچك‌‌تر را از ميان برداريد، مي‌توانيد با اعتماد به نفس بيشتر به حل مشكلات بزرگ‌تر بپردازيد.

گذشته را رها كنيد

فراموش كنيد كه قبلاً در خانه پدري‌تان وضعيت به چه شكلي بود، چه كسي مسؤوليت‌هاي مالي را بر عهده داشت و شما هيچ‌يك از دغدغه‌ها و مشكلات كنوني را نداشتيد، فراموش كنيد قبلا كه بوده‌ايد و از كجا آمده‌ايد. وقتي‌كه ديگر به اين مسائل فكر نكنيد و اهميت ندهيد، مي‌توانيد يكديگر را بيشتر و بهتر درك كنيد و در برابر هم حالت تدافعي به خود نگيريد به اين ترتيب بيشتر اهداف‌تان يكي مي‌شود.

انتقاد بي‌مورد نكنيد

قبل از شروع انتقاد از همسرتان، كمي صبر كنيد و خود را به جاي او بگذاريد. تأثير موضوعي را كه مي‌خواهيد به او بگوييد، در خودتان ارزيابي كنيد، چه حالي به خودتان دست مي‌دهد، وقتي‌كه از اين شيوه استفاده مي‌كنيد، جواب بهتري از همسرتان دريافت كنيد؛ مثلاً وقتي‌كه نگران مسائل مادي مربوط به آينده هستيد، به جاي آنكه به او بگوييد: «چرا سرت را مثل كبك زير برف فرو برده‌اي اصلاً هيچ فكري براي آينده كرده‌اي؟» بگوييد: «من از دوران بازنشستگي و بيكاري خوشم نمي‌آيد و دوست دارم براي آن روزها پول كافي پس‌انداز كنم». و همسرتان به شما مي‌گويد: «منظورت دقيقاً چيست؟» و شما مي‌گوييد «دقيقاً پيشرفت»

شما نمي‌توانيد بار تمام مشكلات را يكجا و در يك زمان تحمل كنيد

روز كاري بدي را پشت سر گذاشته‌ايد؟ ‌بهتر است حالا كه اينگونه بوده است، به محض ورود به خانه هر چيزي را بهانه كنيد و به مسائل مادي ربط ندهيد و مشاجره را شروع نكنيد. اگر مسأله‌اي در خانه پيش آمده، بهتر است حرف زدن راجع به آن را به وقت ديگري كه آرام‌تر و متمركز‌تر هستيد، موكول كنيد و اگر اصلاً در طول روز پيش نمي‌آيد كه آرامش داشته باشيد، اين كار را به روزهاي آتي موكول نماييد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.