رئيس پژوهشكده رويان هدف ارزنده اين مركز را رسيدن به توانمندي سلول درماني براي بيماريهاي سخت ذكر كرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دكتر حميد گورابي، رئيس پژوهشكده رويان،  با اشاره به تولد نخستين نوزاد حاصل از مجموعه تشخيص هاي ژنتيكي (PGD) در سال 1383 گفت: در آن زمان جنين از نظر صحت كروموزومي مورد بررسي قرار مي گرفت و جنين هاي سالم منتقل مي شد.
وي افزود: كار جديدي كه انجام شد در حوزه بيماري هاي تك ژني و به شكل استخراج يك سلول براي آزمايشات مولكولي است تا جهش هاي احتمالي در DNA بررسي شده و جنين هاي سالم براي انتقال جداسازي شوند.
گورابي تصريح كرد: تفاوت قابل توجه جنين با انسان بزرگ سال در تعداد سلول هاي در دسترس است به گونه اي كه ما در جنين فقط يك سلول داريم كه بايد روي آن آزمايش كنيم ولي در انسان بزرگسال دسترسي به هزاران و ميليونها سلول هست از اين رو كار پيچيدگي خاصي دارد تا ما بتوانيم به قضاوت در مورد سلامت جنين برسم.
رئيس پژوهشكده رويان كاربرد اين روش را در بيماريهايي كه در آن پدر و مادر مبتلا به نوعي جهش ژنتيكي مانند تالاسمي مينور هستند كه در خودشان بروز نكرده اما احتمال وقوع آن در جنين است ذكر كرد و گفت: ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمي مينور مي تواند منجر به تولد فرزند با تالاسمي ماژو شود، بيماري بسيار پرهزينه و دشوار براي فرد مبتلا، اما با روش PGD جنين بررسي و نوع سالم آن به رحم مادر منتقل مي شود.
وي درباره توجه به اخلاق پزشكي و مسائل فقهي اين زمينه از امور پزشكي تصريح كرد: در مواردي كه تحقيق جديدي مطرح مي شد از جمله در شبيه سازي و سلول هاي بنيادي، ما استفتائاتي از همه مراجع تقليد مي كرديم، روش PGD هم روشي داراي اجزاي شيوه هاي قبلي است كه هر يك با علما و حقوق دانان مورد بحث قرار گرفته است.
گورابي درباره هزينه درمان هم گفت: هزينه انتقال يك جنين سالم، براي يك بار حدود 15 تا 20 ميليون تومان است در حالي كه براي نگهداري يك بيمار مبتلا به تالاسمي ماژور جدا از تبعات آن، هر سال حدود 70 تا 80 ميليون تومان بايد هزينه شود بنابر اين ما توصيه مي كنيم كه شبكه بيمه وارد اين عرصه شود.
وي بيماريهاي تك ژني ديگر از جمله كم خوني داسي شكل با داشتن مشكلاتي مثل تالاسمي را نيز قابل تشخيص دانست و گفت:‌ در بيماري هموفيلي هم پيش از اين جنين هاي مذكر به علت احتمال 50 درصدي بروز اين بيماري كنار گذاشته مي شد  اما با اين روش مي توان جنين هاي مذكر سالم را هم حفظ كرد.
وي خواستار توجه خيران سلامت به فعاليت هاي پژوهشكده رويان شد و افزود: خيرين كمك كنند تا بتوانيم به هدف ارزنده خود كه سلول درماني براي بيماري هاي سخت (صعب العلاج) ‌است، برسيم.
دكتر سعيد قاضي مغربي، معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي نيز در اين گفتگو با برشمردن برخي طرح هاي جهاد دانشگاهي از جمله استفاده از ذرات نانو (كوانتوم دات) براي رديابي داروها در بدن  و تاثيرات آن با استفاده از نشانگرهاي نوري اشاره كرد و گفت: يكي از ويژگي هاي جهاد دانشگاهي اين است كه صرفا كپي سازي نمي كند بلكه دانش فني را به دست آورده و از اين رو مي تواند مسيرهاي ديگري را نيز كشف كند.
وي جهاد دانشگاهي را داراي مراكز مختلف درماني جهاد دانشگاهي از جمله درمان ناباروري به ويژه در استانهاي حاشيه مرزي و نيز درمان سرطان پستان و همچنين ساخت چند آنتي بادي تشخيصي و درماني برخي سرطانها ذكر كرد و گفت: يك مركز سلول درماني هم با همكاري سازمان گسترش در حال طراحي و ساخت است تا بتوانم اين رشته از خدمات پزشكي را هم در اختيار مردم قرار دهيم.
قاضي مغربي ساخت مركز جامعي براي تحقيق، آموزش و پيشگيري از سرطان را نيز در برنامه هاي جهاد دانشگاهي ذكر كرد و گفت: ما بر اين باور هستيم كه اگر مي خواهيم كار بزرگي انجام دهيم به همكاري در سطح كلان كشور نيازمند هستيم.
وي افزود: در زمينه پزشكي توليد مثل خدمتي در دنيا نيست كه در ايران قابل ارائه به بيماران نباشد البته براي تبديل شدن دانش به محصول در حوزه پزشكي عزم ملي را مي طلبد  و نيازمند حمايت جدي و همچنين تعامل گسترده با مراكز درماني و بيمارستانهاست.
قاضي مغربي تصريح كرد: ارائه خدمات درماني با هزينه كم همواره مورد نظر ما بوده است از جمله در درمان ناباروري يك زوج حدود 40 تا 50 ميليون تومان در خارج از كشور تمام مي شود در حالي كه اين خدمات در داخل كشور با هزينه 4 تا 5 ميليون تومان انجام مي شود.
معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي، يكي ديگر از دست آوردهاي جهاد دانشگاهي را در توليد فاكتور 9 انعقاد خون در شير بز ذكر كرد و گفت: دو بز تراريخته ما با نام هاي شنگول و منگول هم اكنون در شير خود اين فاكتور را توليد مي كنند،‌ حال اگر بخواهيم پس از طي آزمايشات مورد نياز به توليد نيمه صنعتي و صنعتي برسيم نيازمند حمايت براي ساختمان، تجهيزات و افراد متخصص هستيم.
وي با توجه به جايگاه رسانه ملي و عمق نفوذ آن، ضمن قدر داني از راه اندازي شبكه بهداشت، صدا و سيما را داري توانمندي فرهنگ سازي در زمينه مسائل بهداشتي دانست و گفت: رسانه ملي تا دورترين روستا ها عمق نفوذ دارد.
برچسب ها: رویان ، جنین ، بیماری ، سلول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار