یلدا بلند ترین شب سال نقطه انقلاب زمستانی است که در مقایسه با انقلاب تابستانی یعنی بلند ترین روز سال 5 ساعت طولانی تر است.

سعید حسین مردی کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار  دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: زمین در محوری با انحراف 23.5 درجه ای به دور خود در حال چرخش می باشد که همین امر موجب می شود تا زمانی که زمین به دور خورشید در حال حرکت است به نقطه ای به نام انقلاب زمستانی برسد.

وی افزود: در نقطه انقلاب زمستانی نیمکره شمالی زمین بیشترین زمان خود را در شب و تاریکی به سر خواهد برد و چون زمین در سایه خورشید در حال چرخش است موجب ایجاد طولانی ترین شب سال می شود.

حسین مردی میزان زمان طولانی بودن این شب نسبت به سایر شب ها را متفاوت دانست و اظهار داشت: این شب نسبت به شب قبل خود یک دقیقه طولانی تر است ولی نسبت به بلند ترین روز سال که تقریباً اول تیر ماه است 5 ساعت طولانی تر است.

وی عنوان کرد: زمین در حال چرخش به دور خورشید فقط به بار به نقطه انقلاب زمستانی می رسد و در سال ما فقط می توانیم یک شب را به صورت بلند ترین شب سال تجربه کنیم.

حسین مردی خاطر نشان کرد: کجی و مایل بودن محور زمین موجب شده میزان انرژی که زمین از خورشید در زمستان و پاییز دریافت می کند نسبت به فصل تابستان کمتر باشد./ع2
برچسب ها: یلدا ، شب ، خورشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار