رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اصلاح حوزه اقتصادي و سياسي منوط به سالم‌سازي حوزه مديريت اجرايي كشور است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي در نهمين همايش انجمن حسابداري ايران با تبريك فرار رسيدن سالروز تولد امام محمد باقر(ع) و ذكر حديثي از آن حضرت گفت: حضرت باقرالعلوم(ع) سه مؤلفه را براي رسيدن به كمال وجودي بيان مي‌كنند. اولين مؤلفه بصيرت ديني است كه عمق ويژه‌اي به انسان مي‌بخشد و نقشه راه روشني براي جامعه مهيا مي‌كند. دومين مؤلفه صبر و پشتكار و سومين مؤلفه معيشت انديشي است كه باعث سعادت و همچنين سلامت نفس انسان و جامعه مي‌شود.

وي با اشاره به اين نكته كه «تقدير المعيشه» به مثابه مؤلفه سوم مورد تأكيد امام محمد باقر(ع)، كاركرد اصلي حسابداران و حسابرسان را تعيين مي‌كند، افزود: مقام معظم رهبري نام دهه چهارم انقلاب اسلامي را دهه پيشرفت و عدالت نام‌گذاري كرده‌اند و اراده جمعي ما نيز اين است كه كشورمان در مسير توسعه گام بردارد. اما اين توسعه بدون يك نظام شفاف، دقيق و تعريف شده مالي و اقتصادي شكل نمي‌گيرد.

پورمحمدي با تأكيد بر اين نكته كه توسعه پايدار با چشم اندازي روشن، نيازمند يك نظام شفاف مالي و پولي است، اظهار داشت: براي برآورده شدن اين هدف بايد اول از همه به نگاه علمي و نظر كارشناسي توجه داشته باشيم و اراده جازم خود را در جهت پايبندي به نگاه علمي تقويت كنيم. در وهله دوم بايد به برنامه‌ريزي و تقيد به تحقق برنامه توجه نشان دهيم. پس از آن به شفافيت و سپس به پاسخگويي پايبند باشيم. اين مسائل، اركان تحقق نظام اقتصادي صحيح و پيشرو است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين نكته كه متأسفانه در برخي از اين اركان نه تنها رشد و تحولي نداشته‌ايم، بلكه با پسرفت نيز مواجه بوده‌ايم، گفت: جامعه حسابداران ما به عنوان سپاه سلامت مالي كه داري پيشينه، وظايف تعريف شده، تخصص‌هاي بالا و جايگاه مشخص هستند و حمايت قانوني را نيز پشت سر خود دارند، بايد خود را بخشي از مسئوليت سلامت نظام مالي كشور تلقي كنند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ادراك منفي جامعه از فضاي مالي و اقتصادي كشور افزود: مردم تصور مي‌كنند كه اوضاع اقتصادي كشور خوب نيست و فساد كم و بيش در سطوح مختلف وجود دارد. در اينجا بايد گفت يا تصور مردم اشتباه است يا اين‌كه ما به عنوان مسئولان سلامت مالي كشور خوب عمل نكرده‌ايم. من البته سخن ميانه اين دو را مي‌پسندم و مي‌گويم كه هم بايد در اصلاح اين تصور مردم كوشا باشيم و هم اين‌كه دقت‌ها و كنترل‌هاي خود را از عرصه‌هاي مالي و اقتصادي كشور بيشتر كنيم و در برابر فضاي قانون گريزي مقاومت كنيم. ما بايد در اين مسير، از خود استقامت نشان دهيم و تسليم فشارهاي داخلي و خارجي و همچنين تهديدها و تطميع‌ها نشويم.

پورمحمدي با اشاره به اين‌كه اصلاح امور و مبارزه با فساد داراي اركاني است، گفت: براي تحقق مبارزه با فساد بايد هيچ كس در هيچ حوزه‌اي نتواند از پاسخگويي فرار نكند. در وهله دوم بايد در پي تقويت مشاركت اجتماعي بود. چرا كه تا مشاركت اجتماعي وجود نداشته باشد، بستر لازم براي سالم سازي و مبارزه با فساد به وجود نمي‌آيد. ركن سوم مبارزه با فساد نيز در گرو ايجاد بخش خصوصي توانمند و خارج از انحصار است كه اگر تحقق نيابد، فضاهاي تو در تو و غير شفاف و مبهم در عرصه اقتصادي همچنان وجود خواهند داشت.

پورمحمدي در پايان سخنان خود با اذعان به اين نكته كه اصلاح حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي منوط به اصلاح و سالم سازي حوزه مديريت اجرايي كشور است، تصريح كرد: بايد همه اين مجموعه‌ها در يك مدل جامع به هم بپيوندند تا با خروجي مناسبي روبرو شويم. ما چه در مقام اجرايي و چه در مقام نظارتي بايد به كمك يكديگر بشتابيم و با هم‌افزايي بتوانيم هماهنگي بيشتري را فراهم كنيم و بدانيم كه هماهنگي ركن نهايي موفقيت است.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.