کرسنت در گزارشي نوشت: طرح شش ماده جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه طرحی منطقی و واقع گرایانه است. اظهارات اخیر دکتر صالحی نشان می دهد که اهداف غرب در سوریه تحقق نیافته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري کرسنت، با گسترش خشونت ها در سوریه دولتهای غربی بدون بی ملاحظه ای بر مواضع غیر قابل دفاع شان در مورد سوریه پافشاری می کنند.
 
دولتهای غربی و حامیان منطقه ای شان علیه دولت بشار اسد در سوریه با یکدیگر همدست شده اند. آنان سعی دارند با تخریب چهره روسیه در قبال بحران سوریه مقاصد و نیات اصلی خود را پنهان کنند. با کمی تفکر می توان متوجه شد که غرب پس از 20 ماه مداخله و تحمیل جنگی وحشیانه بر سوریه موفق نشده تا به اهداف و امیدهای خود در یک سال گذشته برسد.  
 
 برای درک بهتر این مسئله بگذارید به اظهارات "میخائیل بوگدانف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در مورد سوریه توجه کنیم. وی در این زمینه کارشناس خبره ای است و بایستی ببینیم که رسانه های غربی چگونه سخنان وی را تحریف کردند. بوگدانف در تاریخ 13 دسامبر گفت "دولت به میزان قابل توجهی کنترل خود بر مناطق اصلی سوریه را از دست داده است. ما متاسفیم که بگوئیم پیروزی اپوزیسیون سوریه محتمل است." 

آیا این واقعا آن چیزی بود که بوگدانف در مورد سوریه گفت. در اینجا اظهارات او در مصاحبه با نشریه "فارن پالسی" را ذکر می کنیم "آنها (معارضین) مدعی هستند که کنترل 60 درصد از مناطق سوریه را در دست گرفته اند اما ما می گوئیم: شما تنها می توانید کنترل 40 درصد از سوریه را در اختیار گیرید. در صورتی که ادعای شما را بپذیریم پس نشان می دهد که در اثر دو سال جنگ داخلی تنها توانسته اید 60 درصد از خاک کشور را تصرف کنید و برای کنترل کامل کشور بایستی یک سال تا یک سال و نیم دیگر نیز وقت صرف کنید. تاکنون چهل هزار نفر کشته شده اند و صدها هزار تن از مردم بشدت آسیب دیده اند. اگر شما با دادن چنین هزینه ای برای براندازی حکومت موافق باشید آن وقت ما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ البته ما بر این باوریم که چنین اقدامی کاملا غیر قابل پذیرش است. کارزاری از سوی غرب با حمایت کشورهای عضو اتحادیه عرب آغاز شده تا چهره روسیه را در قبال مسئله سوریه مخدوش جلوه دهد و تاثیر گذاری ما بر سوریه را کاهش دهد و آینده روابط روسیه با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را تضعیف نماید."   
 
 با مقایسه این دو نقل قول یکی مستقیما از سوی بوگدانف و دیگری تحریف سخنان وی توسط رسانه های غربی می توان دریافت که سخنان بوگدانف درست است. تخریب وجهه روسیه در صدر اهداف غرب برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی قرار دارد. پرسش اساسی در اینجاست: چه کسی حق تعییت حکومت سوریه را دارد، مردم سوریه یا قدرت های غربی و متحدان منطقه ای شان؟ و اینکه چگونه می توان به این هدف دست یافت؟  
 
پاسخ به این پرسش بر کل منطقه تاثیرگذار خواهد بود. ما امیدواریم که غرب در سوریه همچون لیبی دست به مداخله نزند.  
 
واقعیت آنست که بقای بشار اسد پس از قریب به دو سال جنگ داخلی نشان می دهد که در کشورش دارای هوادار است.  
 
با گسترش خشونت ها در سوریه دولتهای غربی بدون بی ملاحظه ای بر مواضع غیر قابل دفاع شان در مورد سوریه پافشاری می کنند.

در طول هفته گذشته، دولتهای غربی از سقوط "قریب الوقوع" دولت اسد سخن گفتند. از مقامات دستگاه امنیتی آلمان گرفته تا واشنگتن و تا دیپلمات های اروپائی همگی در بمبارانی رسانه ای سعی در القای این موضوع داشتند که در سوریه آنان پیروز میدان خواهند بود. با این حال این تهاجم امپریالیستی از سوی غرب پایان نیافت.  
 
با کمکهای مالی، سیاسی و نظامی آمریکا و متحدانش به تروریست های سوری آنان به اقدامات تروریستی چون بمبگذاری در خودروها و آدم کشی دست می زنند. حتی با اغراق نیز نمی توانند مدعی شوند که کنترل 50 درصد سوریه را هم در اختیار گرفته اند.
 
 در مقابل شکست غرب در سوریه، در تاریخ 16 دسامبرشبکه "پرس تی وی" به نقل از "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه ایران ذکر کرد که "جمهوری اسلامی ایران اجازه تحقق پروژه غربی ها برای سقوط نظام بشار اسد را نخواهد داد چه از طریق مداخله مستقیم نظامی و چه از طریق تقویت تروریست های شبه نظامی." اظهارات صالحی نشان می دهد که پروژه غرب در سوریه تحقق نیافته است.  
 
 طرح شش ماده جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ 16 دسامبر برای حل بحران سوریه ارائه شده است، طرحی منطقی است که با شرایط کنونی سوریه سازگار است. هم اکنون نیز نشستی دو روزه با حضور نمایندگان سیاسی و مذهبی از 200 گروه مختلف سوری و با شرکت سفرای کشورهای عراق و لبنان برای پایان دادن به خشونت های سوریه تشکیل شده است. خشونت هایی که تحریکات آمریکا به آن  دامن زده است.
برچسب ها: کرسنت ، صالحی ، ایران ، غرب ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار