فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ع) گفت: بنابر سند راهبردي سازندگي که به تاييد مقام معظم رهبري رسيده است يکي از وظايف اين قرارگاه سازندگي در کشورهاي همسو و مسلمان است و ما بر حسب درخواست و نياز کشورهاي همسايه در آنجا فعاليت خواهيم کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی  باشگاه خبرنگاران، ابوالقاسم مظفری فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ع) در نشست خبری که به مناسبت بيست‌وچهارمين سال ورود سپاه پاسداران به عرصه سازندگی برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این قرارگاه پرداخت.

مظفری با بيان اينکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ع) درطول این 23 سال فعالیت، منشأ خدمات زیادی بوده است، افزود: این قرارگاه تاکنون حدود 1900 پروژه در حوزه عمرانی و صنعتی و 2 هزار پروژه در حوزه محرومیت‌زدایی در نقاط دور افتاده کشور به پایان رسانده است.

وی اضافه کرد: در حوزه امنیتي- دفاعی، این قرارگاه توانسته پروژه‌هایی را در راستای پدافند عامل به انجام رسانده و تحویل نظام دهد؛ همچنین در حوزه اشتغال‌زایی و کارآفرینی اقدامات مؤثری را انجام داده است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا اضافه کرد: این قرارگاه در زمینه تونل‌سازی و تسلطی که بر حفاری مکانیزه پیدا کرده تونل‌های بزرگی احداث کرده و در زمینه پل‌سازی نیز این قرارگاه قادر است دو و نیم کیلو متر پل را در طول یک ماه ساخته و نسب کند.

مظفری ادامه داد: در زمینه خطوط انتقال آب، این قرارگاه قادر است حدود 100 کیلومتر در خط لوله‌های با قطر 2 متر در ماه لوله‌گذاري انجام دهد و در زمینه خطوط لوله‌های انتقال گاز نیز توانمندی اجرای 50 کیلومتر لوله‌گذاري گاز را در ماه دارد.

وي گفت: در بخش زیرسازی راه آهن این قرارگاه قادر به احداث حدود 50 کیلومتر خطوط ریلی همچنین در ساخت و نسب اسکلت پالایشگاه، می‌تواند 10 هزار تن در ماه انجام دهد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تأکيد کرد: این قرارگاه رکورد‌های بی‌نظیری در کشور، از جمله در حوزه تونل‌سازی با رکورد 1200 متر حفاری مکانیزه در ماه و 55متر حفاری در روز را انجام دهد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر ميزان مبلغي که براي پروژه‌ها هزينه شده است، گفت: از مبلغ دقيق هزينه‌ها اطلاعي ندارم، اما اين قرارگاه به طور اجمالي، 3 هزار و 500 کيلومتر خطوط انتقال نفت و گاز در قالب 9 پروژه، هزار کيلومتر خطوط انتقال آب از سدها و مخازن به شهرها و روستاها در قالب 12 پروژه از جمله طرح بزرگ غدير در استان خوزستان، 250 کيلومتر تونل انتقال آب در قالب 6 پروژه، 160 کيلومتر تونل مترو و راه‌آهن، 2 هزار و 185 کيلومتر راه‌آهن در قالب 15 پروژه از جمله راه آهن کرمانشاه- خسروي، 1500 کيلومتر آزادراه در قالب 10 پروژه، ساخت بنادري مثل بندر شهيد بهشتي، ساخت 300 موج‌شکن در سواحل جنوب، ساخت پل طبقاتي صدر، پروژه احداث کارخانه توليد آهن اسفنجي ميانه با ظرفيت 8 هزار تن در سال و احداث کارخانه مس سنقر با ظرفيت 15 هزار تن در سال را احداث کرده است.

مظفري با اشاره به پيشرفت پروژه‌هاي در حال اجرا گفت: پيشرفت فيزيکي پروژه‌ها متفاوت است، در حالي که 55 پروژه جزء طرح‌هاي مهر ماندگار است که پيشرفت فعلي آن‌ها بالاي 70 درصد است و بنا داريم تا پايان دولت دهم آنها را نيز به نتيجه برسانيم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا افزود: در زمينه استفاده از تکنولوژي‌هاي بومي و توان داخلي در اجراي پروژه‌ها سعي کرديم حداکثر استفاده را از توان داخلي کنيم اما در بخشي که مربوط به تامين کالاها مي‌شود بسته به نظريات کارفرما، تامين آنها از کشورهاي خارجي صورت گرفته است.

وي در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه تحريم‌ها چه اثري  بر اجراي پروژه‌ها داشته است، اظهار داشت: غرب و آمريکا با تحريم‌هايي که عليه ايران اعمال کردند اهداف مختلفي را دنبال مي‌کنند اما ايران سعي کرده با توجه به مولفه‌هاي مهمي که از سوي مقام معظم رهبري در سال‌هاي مختلف با اسم شعار هر سال اعلام شده، مانند الگوي مصرف جلوگيري از اسراف، انجام کار مضاعف و تلاش مضاعف، جهاد اقتصادي، توليد ملي بتواند به خوبي در برابر اين تحريم‌ها مقاومت کند.

وي ادامه داد: در حوزه پيمانکاري، اثر تحريم‌ها به اين گونه بوده است که پروژه‌هايي که نياز به کالاهاي خارجي دارد فقط با صرف هزينه بيشتر و زمان بيشتري آنها را تامين کرده‌ايم اما تا به حال با هيچ بن‌بستي مواجه نبوده‌ايم.

مظفري در پاسخ به سوالي درباره اقتصاد مقاومتي تصريح کرد: اقتصاد مقاومتي، اقتصاد مقابله با فشار و تحريم است و ما با در نظر داشتن همه مولفه‌هايي که از سوي رهبري اعلام شده بود، خواهيم توانست تمام سرمايه کشور و بخش خصوصي را در راستاي توليد ملي و توان داخلي به کار بگيريم و همه تلاش قرارگاه نيز بر اين مبنا بوده است.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا اين قرارگاه، رقيبي براي بخش خصوصي است، اظهار داشت: ما خود را از جامعه پيمانکاري کشور جدا حساب نمي‌کنيم و سعي داريم در اجراي پروژه‌ها از پيمانکارهاي بخش خصوصي نيز استفاده کنيم. در سازندگي هدف ما بسترسازي براي حضور بخش خصوصي است تا از همه ظرفيت‌هاي آنان براي انجام بهتر پروژه‌ها استفاده شود.  همانطور که پيداست 5 هزار و 500 پيمانکار بخش خصوصي در پروژه‌هاي اين قرارگاه فعاليت مي‌کنند.

مظفري در پاسخ به سوالي مبني بر ميزان حضور سپاه‌ پاسداران در حوزه‌هاي نفت و گاز گفت: با توجه به اينکه اکنون فاصله زبادي با آنچه که در سند چشم انداز 1404 براي جايگاه نفت و گاز در نظر گرفته شده، داريم لذا اين قرارگاه نمي‌تواند نسبت به حضور در اين حوزه بي‌تفاوت باشد و از 5 سال پيش به اين حوزه وارد شده و توانسته جايگزين شرکت‌هاي بزرگي مانند توتال شود.

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء درباره پروژه‌هاي اين قرارگاه در کشورهاي همسايه گفت: بنابر سند راهبردي سازندگي که به تاييد مقام معظم رهبري رسيده است يکي از وظايف اين قرارگاه سازندگي در کشورهاي همسو و مسلمان است و ما بر حسب درخواست و نياز کشورهاي همسايه در آنجا فعاليت خواهيم کرد.

وي در ادامه در مورد سوريه گفت: کشور سوريه براي اجراي پروژه‌هايي از ما درخواست‌هايي داشته است اما با توجه به شرايط کنوني اين کشور امکان حضور در آنجا را نداريم.

مظفري درباره چالش‌هاي پيش‌روي عرصه سازندگي گفت: پروژه‌هاي بزرگ و کلان، نياز به پيمانکاران عمومي دارند تا بتوانند چند وجهي کار کنند و داراي تخصص‌هاي مختلف باشند، اما متاسفانه شرايط براي رشد اين نوع پيمانکاري فراهم نشده است، اما تمام تلاش قرارگاه خاتم الانبيا در راستاي اين بوده که بتواند به عنوان يک پيمانکار عمومي در اجراي پروژه‌ها مشارکت کند.

وي در ادامه، نبودن ساز و کارهاي لازم براي تامين مالي پروژه‌ها را چالشي ديگر دانست و گفت: ظرفيت در کشور فراوان است و ما بايد بتوانيم تمامي منابع موجود در کشور از جمله سرمايه بانک‌ها، مردم و دارايي‌ها را به نقدينگي تبديل کرده و با حمايت بانک‌ها آن‌ها را در راه اجراي پروژه‌ها به کار بگيريم تا خلاء موجود بين وضع فعلي و چشم انداز 1404 را پر کنيم.

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء درباره نقش اين قرارگاه در امر آموزش و پژوهش اظهار داشت: ما با دانشگاه‌هاي فني کشور از جمله دانشگاه شريف، اميرکبير و دانشکده فني دانشگاه تهران، تفاهم‌نامه‌هاي همکاري داريم و در بخش آموزش نيز با دانشگاه امام حسين(ع) قرارداد بسته‌ايم.

مظفري ادامه داد: نتيجه همکاري ما با دانشگاه، چاپ 145 کتاب فني و 88 کتاب در دست چاپ است.

وي در بخشي ديگر از سخنان خود با اعلام اينکه مأموريت ساخت سدي مرتفع بر روي رودخانه بختياري به اين قرارگاه واگذار شده است، افزود: عمليات ساخت اين سد در حال آغاز است.

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء تصريح کرد: يک شرکت چيني اصرار بر اين داشت که ساخت اين سد مرتفع با ارتفاع 315 متر را بر عهده بگيرد، اما با حمايت‌هاي شخص رئيس جمهور و وزير نيرو مأموريت ساخت اين سد عظيم به قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء سپرده شد.

وي در پايان در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر هجمه‌هايي که رسانه‌هاي غربي عليه فعاليت‌هاي سازندگي دارند، اظهار داشت: سازندگي مي‌تواند ايران را به عنوان الگوي سايرين نشان دهد و اين امر در سايه موفقيت کشور در حوزه عمل است، لذا دشمنان انقلاب براي اينکه مانع از رسيدن ايران به الگوي مناسب در منطقه شوند، هميشه هجمه‌هايي را در رسانه‌ها عليه ايران انجام مي‌دهند.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار