ميانگين سن بيماران مبتلا به سل در استان بالاي 50 سال است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، حسین اختردل كارشناس مسئول بيماران سل دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي با اعلام این مطلب گفت :ميكروب سل دیر رشد می کند و فرد مبتلا ممكن است تا مدت هاي طولاني علايمي نداشته باشد.

حسین اختردل افزود:بيماري سل با سرفه بيش از 2 هفته كه ممكن است خلط دار (گاهي خلط خوني) يا بدون خلط باشد، مشخص مي شود.

وي تصريح کرد:وجود علايمی نظير كاهش وزن، خستگي، بي اشتهايي، درد قفسه سينه و تعريق شبانه اين بيماري را از بيماري هاي ويروسي متمايز مي كند.

وي به دقيق ترین و قطعي ترين روش تشخيص اشاره و عنوان کرد : با كشت نمونه خلط بيمار در آزمايشگاه كه توسط ميكروسكوپ نوري انجام مي شود، مي توان اين بيماري را تشخيص داد.

وي اظهار داشت :بيماري سل به 2 نوع ريوي و خارج ريوي تقسيم می شود که از طريق بررسي نمونه خلط بيمار در آزمايشگاه تشخيص داده مي شود اما در سل خارج ريوي، بسته به محل ضايعه و درگيري و علايم از روش پاراكلينيك استفاده می شود .

وي با بيان اين كه تمامي اقدامات تشخيصي و درماني براي بيماران مبتلا به سل در استان رايگان است، خاطر نشان مي كند : طول مدت درمان سل حداقل 6 ماه است و اهميت اين بيماري به دليل واگيردار بودن آن است.

اختردل خاطرنشان کرد: هر چه سن ابتلا به اين بيماري پايين تر باشد نشانه كنترل نكردن بيماري در جامعه است كه خوشبختانه در استان، ميانگين سن بيماران مسلول بالاي 50 سال است./س

برچسب ها: میانگین ، سن ، سل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.