معاون اول رييس جمهور از محيط زيست به عنوان سرمايه مشترك جهاني ياد کرد و گفت: حفظ و حراست از محيط زيست، مشاركت همگاني و مسئوليت تك تك افراد را مي طلبد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري،‌ محمدرضا رحيمي ظهر امروز(چهارشنبه) در مراسم افتتاحيه دوازدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست، يكي از مهمترين زمينه هاي تبلور سرمايه اجتماعي در حفاظت محيط زيست را شكل گيري و توسعه فعاليت تشكلها و سازمانهاي مردم نهاد دانست و افزود: طرفداران و حاميان محيط زيست از طريق اين نهادها و ساختارها در زمينه آموزشهاي همگاني، علمي و پژوهشي، بهسازي و پاكسازي محيط زيست نقش آفريني ميكنند.
 
معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه آموزش تمامي سطوح جامعه و در همه اشكال، ابزاري حياتي براي حل مشكلات علمي و جهاني فراروي بشر بويژه تخريب محيط زيست بحساب ميآيد، اظهار داشت: اگرچه اين تخريب عامل اساسي تهديد توسعه متوازن ، پايدار و سازگار با محيط زيست محسوب ميشود اما تغيير رفتار جامعه در مواجهه با طبيعت منوط به بهره برداري منطقي از ظرفيتهاي موجود در جهت ترويج و اشاعه فرهنگ زيست محيطي است.
 
رحيمي در ادامه خاطرنشان کرد: نظام جمهوري اسلامي ايران كه براساس تفكر ديني و آموزه هاي الهي، پايه ريزي شده، نگاه ويژه اي به موضوع محيط زيست به عنوان بستر رشد و تعالي افراد جامعه دارد و اصل مترقي پنجاهم قانون اساسي نيز حفظ و حراست از محيط زيست را وظيفه همگاني آحاد مردم و مسئولين دانسته و هرگونه تصرف و تخريب و آلوده سازي آن را منع کرده است.
 
وي افزود: در سند چشم انداز، برخورداري از «محيط زيست مطلوب» به عنوان يكي از شاخصه هاي ايران 1404 تعيين شده و سياستها و محورهاي ابلاغي برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه نيز همواره به محيط زيست تأكيد و وظايف مختلفي در اين راستا براي دستگاهها پيش بيني كرده است.
 
معاون اول رييس جمهور با اشاره به رويكرد مناسب و نگاه ويژه دولت به مسئله محيط زيست، تصريح کرد: با تلاش هاي دولت توفيقات خوبي بويژه در دو سال اخير اتفاق افتاده و در در سفرهاي استاني توجه ويژه اي به مسئله محيط زيست معطوف شده بنحوي كه بيش از 200 مصوبه در اين زمينه تصويب شده و عمده آنها كه تكاليف سازمان حفاظت محيط زيست بوده بطوركامل محقق شده است.
 
رحيمي اضافه کرد: در سفرهاي استاني همچنين 620 مصوبه زيست محيطي براي ساير دستگاههاي اجرايي به تصويب رسيده كه بخش عمده اي از آنها عملياتي شده و سازمان حفاظت محيط زيست بطورجدي با همكاري دستگاهها، اجراي كامل آنها را پيگيري مينمايد.
 
وي از تأسيس و ايجاد پژوهشكده و دانشگاه محيط زيست به عنوان يکي ديگر از اقدامات دولت نام برد و گفت: تدوين سند ملي محيط زيست توسط دولت نيز به عنوان راهنماي حركت مجموعه دستگاههاي اجرايي در ميان مدت و بلندمدت توفيق مهمي بود كه طي دو سال گذشته حاصل شد و مراحل تصويب نهايي را طي مي كند.
 
معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود دليل اصلي توجه جهاني به موضوع محيط زيست را تخريب بي رويه منابع طبيعي و محيط زيست ارزيابي کرد و افزود: اين تخريب در پرتو آموزه هاي نظام سرمايه‌داريِ مبتني بر حداكثرسازي سود است و بي ترديد عامل اصلي آن در سطح دنيا قدرتهاي استكباري هستند كه در توليد سلاح و استفاده از سلاحهاي شيميايي وآزمايش سلاح ‌هاي اتمي به هيچ حد و مرز و اصول انساني پايبند نيستند.
 
رحيمي خاطرنشان کرد: درحالي ادعاي آباداني زمين، حفاظت از زيبايي طبيعت و تمدن‌سازي مطرح مي شود که بحرانهاي زيست محيطي معاصر زاييده انديشه‌ هاي مادي نگر، توسعه طلب، سلطه جو و اشتهاي سيري ‌ناپذير رهبران سياسي جهان غرب است و بر ماست تا ضمن آشكارسازي اين دروغ ها، الگوي اسلامي آن را در برابر مدلهاي مخرب و ويرانگر كنوني ارائه دهيم.
 
وي با تاکيد بر اينکه فرهنگ اسلامي، طبيعت را گهواره و زمينه ساز پرورش و كمال انسان ميداند، تصريح کرد: از اين رو با هركسي كه به اين عوامل، آسيب و زيان برساند و آن را براي رشد و تكامل بشر ناامن سازد، مقابله ميكند.
 
معاون اول رييس جمهور اضافه کرد: عالمان و متخصصان مسلمان بايد وظيفه ديني حفاظت و دفاع از طبيعت و محيط زيست را در جوامع اسلامي نهادينه كنند و به ياري كارشناسان محيط زيست شتافته و اجازه ندهند پرچمداري حفاظت از محيط زيست در دنياي اسلام به دست كساني بيفتد كه براي طبيعت اصالتي نمي شناسند.
 
رحيمي با بيان اينکه مشكلات زيست محيطي و ديگر معضلات فراروي دنياي مدرن امروزي، تنها با دگرگوني در بنيانهاي اخلاقي و رويكردهاي معرفتي رهبران فكري و سياستگذاران جهان صنعتي برطرف ميشود، اظهار داشت: صدمات فاجعه‌آميز محيط زيست، همچون ديگر بحرانهاي دنياي مدرن و «تكنولوژي زده» امروزي، درنتيجه حاكميت نفس اماره و در اولويت قرارگرفتن ارزشهاي مادي از سوي سياستمداران و سرمايه داران ايجاد گرديده است.
 
وي افزود: چنين نگرشي، توسعه صنعت و پيشرفتهاي علمي و تكنولوژي را در مسير خلاف ظرفيت و امكانات طبيعت و روحيات انسان قرقر داده و با قرباني شدن جسم و جان انسان در اين راه، سيستم اكولوژي و حيات روي زمين نيز در معرض تهديد قرار گرفته است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار