نفرماندار گیلانغرب از احیای دو و نیم هكتار از درختچه كمیاب 'مورد' در حاشیه سد سراب این شهرستان خبر داد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

'اردشیر رستمی' افزود: با توجه به احداث سد سراب بر روی چشمه سراب، پنج هكتار از اراضی زیركشت درختچه مورد بدلیل قرار گرفتن در حوزه اصلی كاسه سد سراب در معرض نابودی قرار گرفته بود.

وی تصریح كرد: در مرحله نخست یك هكتار و در مرحله دوم نیز یك و نیم هكتار از اراضی مذكور زیركشت مجدد این گونه كم نظیر قرار گرفته تا از نابودی این گونه گیاهی با ارزش در منطقه جلوگیری شود.

رستمی گفت: با توجه به اینكه كشت این مقدار بصورت ماشینی انجام شده با اجرای سیستم آبیاری قطره ای مشكل آبیاری آن نیز مرتفع شده است.

وی با بیان اینكه در مجموع بیش از یك میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای این منظور هزینه شده، تاكید كرد: با توجه به تكمیل كار احداث سد سراب و آغاز آبگیری آن، امكان توسعه گیاه مورد در دیگر نقاط حاشیه این سد نیز فراهم شده است.

سراب گیلانغرب یكی از نقاط استثنایی برای رویش گیاه مورد در سطح كشور است و وجود بوته های مورد در اطراف سراب از دلایل شكل گیری آثار تاریخی شناسایی شده نظیر كاخ اربابی و آتشكده زردشتی در حاشیه این سراب است.

مورد گیاهی درختچه ای با برگ های معطر همیشه سبز و پایا است كه از نظر ظاهر شبیه انار بوده و بومی ناحیه مدیترانه ای است و در سه نقطه اروپای جنوبی، هند و چند نقطه استثنایی ایران از جمله گیلانغرب می روید.

این گیاه با ارزش، اثر درمانی دارد كه مربوط به اسانسی است كه در اعضای مختلف آن بخصوص در برگ وجود دارد.

عصاره مورد برای درمان غش و صرع و بیماری های كبدی، برگ و میوه آن برای درمان شستشوی دهان از جمله برفك، تبخال، بیماری های تنفسی، مجاری، سوختگی و بریدگی و نیش حشرات كاربرد دارد.

مورد بدلیل تركیبات شیمیایی ضد سرطان در درمان سرطان نیز موثر است.

واژه مورد از كلمه یونانی آن به معنی رشد و نمو گرفته شده كه در طب سنتی كاربرد اساسی داشته و از قدیم الایام مورد شناسایی ایرانیان بوده است/س


برچسب ها: کرمانشاه ، درختچه ، مورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.