به گزارش خبرنگار
حوزه ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاري نشست نقد و بررسي كتاب ناميرا كه عصر روز گذشته 28 آذر ماه در فرهنگسراي ابن سينا برگزار شد محمدرضا بايرامي منتقد گفت: اولين نكته كه در اين اثر و اثرهاي ديگر آقاي صادق گرميار مانند عينيت، دشتهاي سوزان مشاهده مي كنيم قصه ساز بودن اين نويسنده است.
وي ادامه داد: اگر داستان يك نويسنده داراي مباحث تكراري و لو رفته باشد مخاطب و خواننده آن دچار ريزش مي شود به طوريكه وقتي نويسنده در داستانش مجهولي در دست داشته باشد باعث جذابيت داستانش و جذب مخاطب ميشود.
بايرامي افزود: در اين داستان آقاي كرميار با داستانهاي فرعي و غيرفرعي قصه ساخته مخاطب را جذب كرده است.
بايرامي اظهار كرد: دو ويژگي بارز در اين استان وجود دارد يكي قصه ساز بودن نويسنده و ديگري قصه گو بودن نويسنده كه اين دو مقوله كاملا جدا از يكديگرند.
وي ادامه داد: نويسنده بدون اينكه خيلي به حواشي بپردازد خيلي خالص و بدون روائر قصه خودش را بيان كرده است.
بايرامي افزود: در اين اثر و آثار ديگر آقاي گرميار اتفاق عمده اي كه وجود دارد اين است كه به فيلمنامه خيلي نزديك است.
وي ادامه داد: اتفاق ديگر در اين اثر ديالوگ محوربودن آن است كه باعث شد داستان شكل زيبايي به خود بگيرد.
وي افزود: اين داستان به شدت روان است و چسبندگي بي اندازه اين اثر به تاريخ يك خلا محسوب مي شود.
جايي وجود ندارد كه خواننده دچار ايستايي شود نويسنده اين اثر فضاهايي پرتنش ايجاد ميكند كه مخاطب خود را دچار هيجان مي كند و بازيهاي فرعي كه امروزه بسيار مد است در اين اثر خيلي ديده نمي شود.
محمد كاظم مزيناني كه يكي ديگر از افراد حاضر در اين نشست بود در رابطه با داستان ناميرا گفت: چسبندگي بي اندازه اين اثر به تاريخ يك خلا محسوب مي شود.
وي ادامه داد: ايشان به متن خيلي وفادار هستند و تا آخر داستان نيز اين وفاداري مشهود است.
مزيناني افزود: هر چند كه نوشتن براي سوژه هاي مذهبي بسيارسخت است چرا كه ممكن است به تقدس زدايي بيانجامد ولي در اين اثر براي من سوال است كه خواننده فارق از مساله تاريخي به چه چيزي مي رسد و استناد مي كند.
وي افزود: هر نويسنده اي از نوشتن اثرش هدفي دارد بنابراين وقتي رماني نوشته مي شود بايد ديد كه آيا اقتضاعات و انگاره هاي رمان نويسي را رعايت كرده است.
وي ادامه داد: وقتي در اين اثر قسمتي از داستان واقعي و بقيه تخيلي است اين امكان وجود دارد كه مخاطب قسمتهاي واقعي و غير واقعي را قاطي كند.
مزيناني به اين گفته اشاره كرد كه روايت درون گرايانه را در كجاي اين اثر بايد پيدا كرد./ي2