استان اردبیل یکی از قطبهای کشاورزی کشور است که حجم قابل توجه صادرات محصولات کشاورزی زمینه های توسعه صادارات غیر نفتی را مهیا کرده، اما تحقق آن براساس الگوهای فکری اقتصاد این استان با موانع و چالشهایی روبرو است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / سیب زمینی با 32 درصد، سایر محصولات کشاورزی شامل میوه و تره بار با 6.8 درصد، مصنوعات پلاستیکی با 29 درصد، سنگهای ساختمانی با سه درصد و بیسکویت با 3.5 درصد مهمترین محصولات صادارتی اردبیل در سال جاری است که تنها صادرات سیب زمینی با پنج درصد افزایش به نسبت سال گذشته توانسته بالغ بر 23 میلیون و 494 هزار و 939 دلار ارزش صادراتی داشته باشد.

با وجود اینکه محصولات کشاورزی سهم عمده ای از صادارت استان را پوشش می دهد به عقیده کارشناسان اقتصادی نبود انسجام برنامه های اقتصادی دستگاههای اجرایی مرتبط در سطح کلان و خرد موجب شده با وجود مرزی بودن این استان در حوزه صادارت موفق عمل نکند، چنانچه متوسط سرانه صادراتی آن یک سوم سرانه صادارتی کشور است.

این در حالی است که محصولات کشاورزی اردبیل بویژه سیب زمینی تولید شده در استان مرغوب ترین نوع در سطح کشور است و می تواند به شکل محصولات فرآوری شده بازارهای همسایه را تصاحب کند/س  

برچسب ها: اردبیل ، صادرات ، غیر ، نفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.