ديوان خطی حزين لاهيجي اهدایی مقام معظم رهبری که توسط خود شاعر در سدة12 هجري قمري کتابت شده و از کتب خطی ممتاز و از ارزش خاصی برخوردار است در گنجینه مخطو طات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگه داری، حفاظت و اطلاع رسانی می شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد رئیس اداره مخطوطات با بیان این مطلب گفت: اين نسخه‌ي نفيس خطی فقط شامل غزليات مولّف است که به خط نستعليق مخلوط به شکسته زيباي شاعر نامدار حزين لاهيجي می باشد.

سید محمد رضا فاضل هاشمی خاطرنشان کرد: هرصفحه این دیوان داراي 20 سطر با جدول بندي به لاجورد و شنگرف صفحه آرایی شده و کاغذ نخودي متن و حاشيه شده است.
وی با بیان اینکه این اثر فرهنگی و تاریخی داراي 77 ورق در اندازه 5/24 ×17 سانتی متر با جلد تيماج قهوه اي می باشدکه به صورت لمنيشين مرمت علمي گرديده است افزود: يکي از ملاک هاي نفاست نسخه هاي خطي به خط مؤلّف بودن نسخه هاست که اين خود يکي از امتيازهاي ویژه در نسخه هاي خطي محسوب مي شود و برای تصحيح متون خطی چنانچه يکي از نسخه‌های مورد استفاده، به خط مؤلف باشد ونسخه‌ي اساس قرار گیرد. آن نسخه‌ي تصحيح شده و چاپ شده مورد اعتماد جامعه محققان خواهد بود که در این رابطه نسخه های نفيسي در کتابخانه آستان قدس موجود است.

یادآوری می شود: تاکنون بیش از چهارده هزار نسخه کتاب خطی توسط مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی اهدا شده است که نگارش فهرستی مستقل از نسخه های اهدایی معظم له طبق سنت فهرستنگاری کتابخانه به روش موضوعی انجام شده است/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.