کارشناس پاسخگویی به مسائل دینی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: یکی از مهمترین مهارت های سخن گفتن جرات به زبان آوردن کلمه نمی دانم در مسائلی که واقعا فرد آگاهی ندارد است و در روایات نیز تاکید فراوانی در به کار بردن کلمه نمی دانم و برکات آن برای پاسخگو بیان شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی، سید مهدی واعظ موسوی در جلسه دوره آموزش فعالان فرهنگی که توسط شبکه جوانان رضوی برگزار می شود، خاطرنشان کرد: مهارت های سخن گفتن شامل مسائل مختلفی از جمله پرسش و پاسخ می شود و فعالان فرهنگی با رعایت این مسئله می توانند برای خود نوعی خودسازی تعریف نمایند.

وی ادامه داد: منشا هر پاسخ می تواند مسائلی از قبیل علم ، احساس وظیفه ، جهل و بی خردی، شتاب و عجله و یا عناد و لجبازی باشد که در جواب سوال کننده از سوی پاسخگو اعمال می شود.

کارشناس پاسخگویی به مسائل دینی دفتر تبلیغات اسلامی در این کار گاه علمی افزود: منشا پاسخ می تواند موارد مختلفی باشدکه فرد پاسخگو با رعایت مهارت های سخن گفتن باید پاسخگو باشد.

وی با بیان این مطلب که ادب در سخن گفتن جایگاه های فراوانی را به خود اختصاص می دهد تصریح کرد: مواردی از جمله ممنوعیت سرزنش و بی تفاوتی در پاسخگویی ، تمسخر، توهین و بی توجهی به مخاطب از آداب لحن در مهارت های سخن گفتن محسوب می شوند و رعایت آنها برای فرهیختگان یک ضرورت محسوب می شود.

واعظ موسوی بیشترین تاکید خود را در پاسخگویی به نوع حالت پاسخگو می دانست و تصریح کرد: در پاسخگویی باید از هیجان پرهیز شود و در مقابل به هیجان مخاطب کاملا توجه داشت و نباید با شتاب و عجله و یا عصبانیت به پاسخگویی پرداخت.

سخنران چهارمین دوره آموزش فعالان فرهنگی در موسسه خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی منشا عصبانیت در پاسخگویی را مربوط به موارد مختلفی دانست و گفت: تصور غرض از سوی پرسشگر ، جهل ، ناتوانی در بیان پاسخ کلام سالم و عدم توجه به پاسخ های شدید و سدید از موارد مهم منشا عصبانیت در پاسخ گویی ها است که بیشتر در مناظرات هم شاهد این موارد هستیم.

شایان ذکر است دوره های آموزش فعالان فرهنگی در موسسه خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی از جمله پر مخاطب ترین دوره ها ومحتواهایی متناسب با نیاز جامعه امروزی را ارائه میدهد که علاقه مندان به ورود در این حوزه می توانند با مراجعه به سایت این مرکزبه آدرسaqrjavan.org از این فعالیت ها اطلاع پیدا کنند.  /س

برچسب ها: جرات ، گفتن ، نه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.