
علیاکبر آقایی مغانجوقی در گفت وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه افزود: در عرصه مدیریت شهری باید برای حل معضل آلودگی هوا با اقدامات اساسی و بنیادین در جهت ایجاد بسترهای لازم برای حل دائمی معضل آلودگی هوا در کلانشهرها تلاش کنیم.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، یکی از بهترین راهها برای کاهش آلودگی هوا را توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی نظیر مترو و خطوط اتوبوسرانی خواند وتصریح کرد: ناوگان حمل ونقل عمومی اگر به شکلی مناسب توسعه یابد، علاوه بر کاهش آلودگی هوا میتواند باعث ایجاد آرامش در شهروندان شود.
وی همچنین در بحث خروج خودروهای فرسوده، ادامه داد: در فصل سیزده برنامه چهارم و پنجم توسعه تبیین شده است که باید تا پایان برنامههای یاد شده بخش قابل توجهی از خودروهای فرسوده از رده خارج شوند، که جای امیدواری دارد با تلاش جدی مسئولان این امر تحقق یابد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره محدودیتهای ترافیکی نظیر طرح ترافیک و اثرات آن در کاهش آلودگی هوا، گفت: طرح ترافیک روشی موثر در کاهش آلودگی هواست، اما در سالهای اخیر ما شاهد فروش مجوزهای موقتی وارد شدن در محدوده طرح ترافیک هستیم که باید این طرح محدودتر و تحت کنترل باشد.
رئیس کمیسیون عمران در مجلس نهم، نقش معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا را بسیار مثبت ارزیابی کرد وگفت: در بازنگری قانون معاینه فنی، سن معاینه فنی خودروها از ۲ به ۵ سال افزایش یافت که اگرچه این موضوع در مورد خودروهای نو صفر میتواند مصداق داشته باشد اما در سایر موارد سن معاینه فنی خودرو باید متناسب با سال ساخت خودرو لحاظ شود.
آقایی همچنین در توضیح قانون توسعه حمل ونقل عمومی، گفت: در برنامه پنجم توسعه میزان مشخصی برای جابجایی مسافر به وسیله حمل ونقل عمومی تصویب شده که تا پایان برنامه پنجم توسعه در سال ۹۴ این رقم باید به رقم مصوب نزدیک شود.
عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری وروستایی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ایجاد کمربند سبز و توسعه فضاهای سبز در ساختارهای شهری از عوامل تأثیرگذار در کاهش آلودگی هواست که متاسفانه در کلانشهرهایی نظیر تهران به علت وجود بافت متراکم شهری و کاهش فضا و همچنین برخی ساخت وسازهای غیرمجاز در حاشیه این شهرها اجرایی شدن این طرح را با مشکلاتی روبرو کرده است./س