شما حق دارید كه مدعی شوید و نادرست و غیر قابل تحمل بودن وضعیت موجود را بیان كنید.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ نكته مهم این است كه به یاد داشته باشیم جرات تکرار این كار را به بقیه ندهیم.

لطفا مودب باش!

تذکر یک رفتار بی ادبانه به یك دوست، عضو خانواده و یا همكار می تواند یک اقدام چالش برانگیز باشد. متاسفانه حتی در شرایط و موقعیت های حرفه ای این موضوع نسبتا متداول است که ما در معرض اهانت و بی حرمتی از طرف یکی از همکاران یا اطرافیان قرار گرفته اما روش درست برخورد را نمی دانیم. گاه واکنش افراد عصبانیت افراطی و ابراز اهانت و بی حرمتی بیشتر به طرف مقابل است و گاه با سکوت و عبور از این موقعیت ناراحت کننده مواجه هستیم که مسلما هر دو این واکنشها غیر منطقی و مغایر با اصول ارتباطی است.

وقتی كه با بی ادبی مواجه می شویم نكته مهم این است كه به یاد داشته باشیم جرات تکرار این كار را به بقیه ندهیم. به هر حال، شما حق دارید كه مدعی شوید و نادرست و غیر قابل تحمل بودن وضعیت موجود را بیان كنید بویژه اگر این بی نزاكتی یك مشكل مداوم و در حال پیشرفت باشد.

لذا برای حل و فصل این مساله توصیه می شود که:

درباره وضعیت موجود با كسی كه به او اعتماد دارید حرف بزنید: اگر مشكل، رفتار بی ادبانه با یك دوست است درباره اش با یك عضو خانوادگی قابل اعتماد و با یك دوست حرف بزنید. احساس تان را بدون قضاوت و هر نوع سوگیری، بیان كنید و هیجانات منفی خود را تخلیه كنید. قبل از اینكه مستقیما با آن شخص حرف بزنید اینكار سبب فرونشستن طوفان هیجانات درونی شما می شود در نتیجه می توانید با متانت و هوشیاری بیشتری و از یك دیدگاه دیگر به موضوع بنگرید و به مشكل نزدیك شوید.

از عبارت " با محبت كردن او را بكشید" استفاده كنید: مبارزه با یك رفتار بی ادبانه با انجام رفتار مشابه (مقابله به مثل) یك روش موثر و مناسب نیست و تنها شرایط ارتباطی تان را بدتر می كند. زمانی که مشغول صحبت درباره یك بی ادبی هستید تلاش كنید تا حد امكان مۆدب و متین باشید. ممكن است طرف مقابل نداند كه رفتارش چطور به نظر می رسد.

صحبتها و نكات خود را با یك روش مۆدبانه و در عین حال مستقیم، سلیس و روشن اظهار كنید: تنها به این دلیل كه آدم با متانتی هستید اصلا دلیل نمی شود كه از حق تان دفاع نكنید و مدعی یک همکار یا یک دوست بی ادب نشوید. به او بگویید كه میل دارید با او حرف بزنید. سپس خلاصه گویی كنید (تا حد امكان كوتاه گو باشید) و سراغ اصل مطلب بروید و بگویید كه كدام رفتار او شما را ناراحت كرده و چرا؟

آرام باشید و از اعمال نظر شخصی بپرهیزید: اگر طرف مقابل با بی ادبی بیشتر به شما پاسخ داد بسیار مهم است كه شما آرام و متین باقی بمانید و بگویید كه رفتار بی ادبانه را تحمل نخواهید كرد و ترجیح می دهید موقعی كه كمی آرام تر شد با او حرف بزنید.

واكنش خود به بی ادبی و احساس تان نسبت به آن بی ادبی را تغییر دهید تا زمانی كه احساس آرامش بیشتری كنید و از رفتار مورد نظر چشم پوشی كنید و یا چند روزی فرد مذكور را به حال خودش رها كنید. تصمیم بگیرید كه اجازه نخواهید داد رفتار بی ادبانه او شما را به دردسر بیندازد و سپس یك فعالیت شاد یا آرام بخش انجام دهید تا از جو موجود خارج شوید. همیشه نزدیك شدن به یك وضعیت این چنین از یك دیدگاه عاقلانه و متین بهتر از عكس العمل خودكار و بدون تفكر به آن است.
گاه واکنش افراد عصبانیت افراطی و ابراز اهانت و بی حرمتی بیشتر به طرف مقابل است و گاه با سکوت و عبور از این موقعیت ناراحت کننده مواجه هستیم که مسلما هر دو این واکنشها غیر منطقی و مغایر با اصول ارتباطی است

نتیجه اینکه:

در جهان امروز نقش احساسات و افکار انسانی در توسعه و تکامل انسان‌ها ، سازمان‌ها و جوامع پررنگ گشته است و برقراری ارتباطات و تعامل مثبت بین آنها از اهمیت بیشتری برخوردار گشته است. اگر فردی آگاه و توانمند نسبت به برخوردها و ارتباطات نامناسب اطرافیان خود بطور مطلوب و مفید واکنش دهد، از قدرت ابراز وجود و جرات ورزی مطلوب بهره‌برداری کرده است، او به خوبی به نقاط قوت و ضعف طرف مقابل واقف است و درصدد تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف ارتباطی برمی‌آید.

نکته: در مجموع انسان‌ها نیازمند کسب توانایی در حیطه های جرات ورزی و انتقاد از رفتارهای نامناسب و بی ادبانه هستند. این طرز برخورد ، می تواند ارتباطات و تعاملات انسانی را به سوی تعالی سوق می‌دهد در حالی که واکنشهای پرخاشگرانه یا منفعلانه، روحیه خصومت و پرخاشگری و تضاد را گسترش داده و افراد را به سوی تضاد تعاملی و در نهایت نابودی آنها سوق می‌دهد.


منبع: نيک صالحي
برچسب ها: بی ادب ، تدبیر ، مودب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
1. سطح ارتباط رو به حداقل برسونید.
2. صبوری و حلم داشته باشید.
3. بیش از اینکه گوینده باشید شنونده باشید و در جمع سعی کنید تذکر ندید.
4. ابهت و وقار خودتون رو حفظ کنید که کسی با شما شوخی نکنه.
5. در فرصت مناسب وارد بحث منطقی با فرد بشید و از اشتباهش آگاهش کنید.
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۲۲:۵۸ ۳۱ تير ۱۳۹۸
بنظرم بتید بی اهمیت باشی بگی آره توراست میگی بدترین فحشه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۱۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
فقط بی اعتنا باشید و توجه نکنید به رفتاراش. این بدترین و محکمترین پاسخ به این گونه افراد هست
Iran (Islamic Republic of)
بهادری
۰۲:۰۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
بی ادبی فرد هرگز ندیدم
Iran (Islamic Republic of)
مهراد
۱۳:۴۹ ۰۹ دی ۱۳۹۶
سلام دوستان من با بی ادبی کردن یکی از فامیلمون از دو راه متفاوت استفاده کردم . ب این شکل که چند وقت اول هر چیزی که میگفت و بی ادبی میکرد با همون بی ادبی جوابشو میدادم و بعدا دیگه حرفی ک میزد تحویلش نمیگرفتم و اصلا ادم حسابش نمیکردم با این روش فهمید که میتونم جوابشو بدم و بهش اهمیت نمیدم ک جوابشو بدم و بخاطر همین دیگه پاشو از گلیمش دراز تر نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
من همسرم خیلی بد دهنه . هم سکوت کردم هم گاهی تند برخورد کردم ولی باز ادامه میده و گاهی فقط جواب داده و گفتن که اعصبانی بودن جدی نگیرم با این مشکل چطور دیگه باید برخورد کنم
Japan
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
به نظر من در ایران عزیز ادب با بی ادب جواب نمی ده در اینجور مواقع با رعایت فاصله باید در حد ضرورت با طرف صحبت کرد و بی اعتاعی و ا دم جا نیاوردن فرد شلاغی بر پیکره او خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
Zahra
۰۲:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۶
من یه خوهر شوهر دارم خیلی حسوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
من یه جاری دارم هشت سال کوچکتر ،که بااینکه تحصیلات دانشگاهیی دارد ،یه سلام کردم
Iran (Islamic Republic of)
میم رٍ
۱۳:۴۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
سعی کنیدبرخوردتون هم با اون شخص بدون حضور شخص دیگری باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
سلام.بنظرمن به کسی که به شخصی اهانت میکند.نباید جرات داد که دوباره رفتارشوتکرارکنه.مسلما کسی که اهانت میکنه انسان بی منطق ونافهمی است که حرف منطقی رو نمیفهمه.پس باید بحالت تشر ودستوری ومحکم به چشمهاش نگاه کنی ومحکم حرفتو بزنی که حق نداری بمن توهین کنی ومحکم سخن درست روبزبون بیاری.واجازه حرف زدن وتوهین دوباره بهش ندی محکم حرفتو بزن وبرو.باهاش بحث نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۳ فروردين ۱۳۹۶
سلام
راه حلي ارائه نشد
Iran (Islamic Republic of)
منصوره
۱۶:۳۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۵
سلام ممنونم.ولی شما تنها مشکل را تکرار و بازگو کردید.من راه حلی در بیاناات شما ندیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۵
سلام مهسا هستم

در شرایطی که شخصی به ما توهین کند و یا مارا در جمع مسخره کند و یا بخواهد شخصیت مارا زیر سوال ببرد چگونه با ان شخص برخورد کنیم
آخرین اخبار