به گزارش
خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ نكته مهم این است كه به یاد داشته باشیم جرات تکرار این كار را به بقیه ندهیم.
لطفا مودب باش!تذکر یک رفتار بی ادبانه به یك دوست، عضو خانواده و یا همكار می تواند یک اقدام چالش برانگیز باشد. متاسفانه حتی در شرایط و موقعیت های حرفه ای این موضوع نسبتا متداول است که ما در معرض اهانت و بی حرمتی از طرف یکی از همکاران یا اطرافیان قرار گرفته اما روش درست برخورد را نمی دانیم. گاه واکنش افراد عصبانیت افراطی و ابراز اهانت و بی حرمتی بیشتر به طرف مقابل است و گاه با سکوت و عبور از این موقعیت ناراحت کننده مواجه هستیم که مسلما هر دو این واکنشها غیر منطقی و مغایر با اصول ارتباطی است.
وقتی كه با بی ادبی مواجه می شویم نكته مهم این است كه به یاد داشته باشیم جرات تکرار این كار را به بقیه ندهیم. به هر حال، شما حق دارید كه مدعی شوید و نادرست و غیر قابل تحمل بودن وضعیت موجود را بیان كنید بویژه اگر این بی نزاكتی یك مشكل مداوم و در حال پیشرفت باشد.
لذا برای حل و فصل این مساله توصیه می شود که:
درباره وضعیت موجود با كسی كه به او اعتماد دارید حرف بزنید: اگر مشكل، رفتار بی ادبانه با یك دوست است درباره اش با یك عضو خانوادگی قابل اعتماد و با یك دوست حرف بزنید. احساس تان را بدون قضاوت و هر نوع سوگیری، بیان كنید و هیجانات منفی خود را تخلیه كنید. قبل از اینكه مستقیما با آن شخص حرف بزنید اینكار سبب فرونشستن طوفان هیجانات درونی شما می شود در نتیجه می توانید با متانت و هوشیاری بیشتری و از یك دیدگاه دیگر به موضوع بنگرید و به مشكل نزدیك شوید.
از عبارت " با محبت كردن او را بكشید" استفاده كنید: مبارزه با یك رفتار بی ادبانه با انجام رفتار مشابه (مقابله به مثل) یك روش موثر و مناسب نیست و تنها شرایط ارتباطی تان را بدتر می كند. زمانی که مشغول صحبت درباره یك بی ادبی هستید تلاش كنید تا حد امكان مۆدب و متین باشید. ممكن است طرف مقابل نداند كه رفتارش چطور به نظر می رسد.
صحبتها و نكات خود را با یك روش مۆدبانه و در عین حال مستقیم، سلیس و روشن اظهار كنید: تنها به این دلیل كه آدم با متانتی هستید اصلا دلیل نمی شود كه از حق تان دفاع نكنید و مدعی یک همکار یا یک دوست بی ادب نشوید. به او بگویید كه میل دارید با او حرف بزنید. سپس خلاصه گویی كنید (تا حد امكان كوتاه گو باشید) و سراغ اصل مطلب بروید و بگویید كه كدام رفتار او شما را ناراحت كرده و چرا؟
آرام باشید و از اعمال نظر شخصی بپرهیزید: اگر طرف مقابل با بی ادبی بیشتر به شما پاسخ داد بسیار مهم است كه شما آرام و متین باقی بمانید و بگویید كه رفتار بی ادبانه را تحمل نخواهید كرد و ترجیح می دهید موقعی كه كمی آرام تر شد با او حرف بزنید.
واكنش خود به بی ادبی و احساس تان نسبت به آن بی ادبی را تغییر دهید تا زمانی كه احساس آرامش بیشتری كنید و از رفتار مورد نظر چشم پوشی كنید و یا چند روزی فرد مذكور را به حال خودش رها كنید. تصمیم بگیرید كه اجازه نخواهید داد رفتار بی ادبانه او شما را به دردسر بیندازد و سپس یك فعالیت شاد یا آرام بخش انجام دهید تا از جو موجود خارج شوید. همیشه نزدیك شدن به یك وضعیت این چنین از یك دیدگاه عاقلانه و متین بهتر از عكس العمل خودكار و بدون تفكر به آن است.
گاه واکنش افراد عصبانیت افراطی و ابراز اهانت و بی حرمتی بیشتر به طرف مقابل است و گاه با سکوت و عبور از این موقعیت ناراحت کننده مواجه هستیم که مسلما هر دو این واکنشها غیر منطقی و مغایر با اصول ارتباطی است
نتیجه اینکه:
در جهان امروز نقش احساسات و افکار انسانی در توسعه و تکامل انسانها ، سازمانها و جوامع پررنگ گشته است و برقراری ارتباطات و تعامل مثبت بین آنها از اهمیت بیشتری برخوردار گشته است. اگر فردی آگاه و توانمند نسبت به برخوردها و ارتباطات نامناسب اطرافیان خود بطور مطلوب و مفید واکنش دهد، از قدرت ابراز وجود و جرات ورزی مطلوب بهرهبرداری کرده است، او به خوبی به نقاط قوت و ضعف طرف مقابل واقف است و درصدد تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف ارتباطی برمیآید.
نکته: در مجموع انسانها نیازمند کسب توانایی در حیطه های جرات ورزی و انتقاد از رفتارهای نامناسب و بی ادبانه هستند. این طرز برخورد ، می تواند ارتباطات و تعاملات انسانی را به سوی تعالی سوق میدهد در حالی که واکنشهای پرخاشگرانه یا منفعلانه، روحیه خصومت و پرخاشگری و تضاد را گسترش داده و افراد را به سوی تضاد تعاملی و در نهایت نابودی آنها سوق میدهد.منبع: نيک صالحي
2. صبوری و حلم داشته باشید.
3. بیش از اینکه گوینده باشید شنونده باشید و در جمع سعی کنید تذکر ندید.
4. ابهت و وقار خودتون رو حفظ کنید که کسی با شما شوخی نکنه.
5. در فرصت مناسب وارد بحث منطقی با فرد بشید و از اشتباهش آگاهش کنید.
راه حلي ارائه نشد
در شرایطی که شخصی به ما توهین کند و یا مارا در جمع مسخره کند و یا بخواهد شخصیت مارا زیر سوال ببرد چگونه با ان شخص برخورد کنیم