وحدت حوزه و دانشگاه چه هدفي را دنبال مي‌کند و آيا تاکنون اين مهم محقق شده است يا نه؟ نظر فعالان دانشجويي را بخوانيد.

بیش از سه دهه است شعار وحدت حوزه و دانشگاه فقط در سالروز شهادت دکترمفتح مطرح مي‌شود؛ خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران درباره ضرورت اجراي اين طرح و اينکه وحدت حوزه و دانشگاه چه هدفي را دنبال مي‌کند؟ با فعالان دانشجويي به گفت‌وگو نشسته، نوشته زير حاصل بخشي از اين گفت‌وگوهاست.



عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان: روز وحدت حوزه و دانشگاه یادآور مجاهدت‌هاي علما و اندیشمندان در حوزه‌های علمیه و محیط‌های دانشگاهی است و از سوی دیگر  تنفر دشمنان و بیگانگان از اتحاد مسلمانان به ویژه وحدت قشرهای آگاه علمی را خاطرنشان می‌سازد.

مرندي گفت: آينده و پيشرفت کشور در گرو هماهنگي و هم‌دوشي حوزه و دانشگاه است و هدف استکبار همواره ضربه زدن بر پیکره اين دو قشر علمی و دینی بوده است.
 
عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي یکی از راه‌های همکاری حوزه و دانشگاه را فراهم کردن زمینه وحدت فکری میان این دو قشر  دانست و تصريح کرد: دانشگاهیان مسلمان با مبانی دینی و اصول اعتقادی، آشنایی کامل می‌یابند و قشر روحانی نیز در مسایل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از علوم دانشگاهیان بهره می‌گیرند.

 وی با اشاره به آثار و نتایج دوگانگی وحدت حوزه و دانشگاه  افزود: دوگانگی سیاسی و دور شدن این دو مرکز حائز اهميت از یکدیگر، می‌تواند آثار منفی در جامعه بر جاي بگذارد. پراکندگی و ناهماهنگی در تصمیم‌گیری، ضعف در اجرای برنامه‌ها،  از بین رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی در کشور از جمله پيامدهاي منفي اين دوگانگي خوهد بود.

دبير کل جبهه دانشگاهيان انقلاب اسلامي در ادامه با اشاره به آثار مثبت وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: وحدت و همکاری حوزه و دانشگاه فوایدی چون اجرای مطلوب برنامه‌ها، ارائه چهره خدمتگزار از دولت اسلامی و بسته شدن راه بر عناصر نفوذی را به دنبال دارد که در نتیجه، نخبگان فکری هر دو نهاد باید با توجه به تبعات ذکر شده، به فکر وحدت بنیادین این دو پایگاه فکری و معنوی جامعه باشند و زمینه همکاری هر چه بيشتر این دو مرکز حساس را بوجود بياورند.

عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان با تاکيد بر اينکه وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که اهداف و کارکردهای این دو نهاد آموزشی یکسان باشد، خاطرنشان کرد:  دانشگاه باید بپذیرد که حوزه در جای خود با توجه به واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه، وجودش امري ضروری است و حوزه هم باید بپذیرد که وجود دانشگاه در کشور، برای پیشرفت علمی و فرهنگی، ضرورت دارد.

عضو سابق شوراي مركزي جامعه اسلامي دانشجويان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در يك مسير به پويايي و رشد علمي و ارزش‌هاي ديني در جامعه منتهي مي‌شود.


عضو سابق شوراي مرکزي جامعه اسلامي دانشجويان: جمهوري اسلامي ايران برخاسته از اعتقادات ديني است که نهادينه شدن آن در زندگي روزمره مردم نتايج مفيد و مثبتي را به همراه خواهد داشت.

وي ادامه داد:  تلفيق مسائل علمي و تجربي با اصول و ارزش‌ها زمينه وحدت بيشتر حوزه  با دانشگاه را فراهم مي‌كند.

عباسيان با اشاره به توطئه‌هاي دشمنان اسلام عليه کشورمان، تصریح کرد: جدایی حوزه از دانشگاه و یا به عبارت دیگر جدایی دین از سیاست یکی از مهم ترین راهبردهای قديمي دشمن برای دست یابی به اهداف شوم خود بوده که از راه‌های مختلف درصدد ترویج این تفکر در جوامع اسلامی است.

وي در ادامه بيان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در يك مسير به پويايي و رشد علمي و ارزش‌هاي ديني در جامعه منتهي مي‌شود.
 
 عباسيان در ادامه به رابطه حوزه و دانشگاه در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت:  تعاملی که بین حوزه و دانشگاه در دوران پهلوی حاکم بود، رابطه‌ مکمل و سازنده‌ای نبوده است.

عضو سابق شوراي مرکزي جامعه اسلامي دانشجويان خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین تاثیراتی که انقلاب اسلامی ایران بر جوامع اسلامی جهان گذاشته است، اسلامی کردن ارکان و ساختارهای علمی و دانشگاهی این کشورهاست.

دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه زنجان: بسیاری از دشمنان اسلام توطئه‌های فراواني را برای ایجاد تفرقه بین حوزه و دانشگاه برنامه ريزي کرده‌اند که در آن زمان نيز شهید مفتح این آسیب را شناخت و با آن مقابله و مبارزه کرد.

وي با اشاره به رابطه مستقيم حوزه و دانشگاه ادامه داد: حوزه و دانشگاه هدف مشترکی را دنبال می‌کنند که در حقيقت تعالی بشريت است و جدایی این دو مرکز تربیت و آموزش موجب نقصان در حيطه آموزشي کشور می‌شود.

 بهنام با تاکيد بر اينکه فقدان وحدت حوزه و دانشگاه یک جامعه علمی و دینی را دچار مشکل خواهد کرد، گفت: این اختلاف به تمام مراکز علمی و سازمان‌ها وارد مي‌شود و فرهنگ اصیل جامعه نابود و هدف دشمن که ایجاد فاصله بین نخبگان دین و علم است، محقق می‌شود.

اين فعال دانشجويي در ادامه افزود: دانشگاه و حوزه در قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نقش مهم و بسزايي در عرصه هاي مختلف سرنوشت کشور داشته‌اند.

دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه زنجان در پايان خاطر نشان کرد: فعالان در حوزه و دانشگاه با پيروي از فرموده هاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و پاسداری از خون پاک شهیدان با بصیرت و آگاهی قطعا ميتوانند برنامه ها و اهداف شوم دشمنان را خنثي کنند.

دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز: شهید مفتح پرچمدار وحدت بین حوزه و دانشگاه بود و در آن زمان این شهید بزرگوار دریافته بود که علم و دین در مبارزه با دشمنان همانند تیر و کمان هستند و به همین دلیل با کینه دشمنان نظام به شهادت رسید.

 وی وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از هدف‌های برجسته امام خمینی(ره) در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: حوزه و دانشگاه، مکمل یکدیگر هستند که جدایی این دو  نهاد تربیت و آموزش، منجر به بروز نقص و مشکلاتي خواهد شد.
 
گرگاني به تحولات منطقه و ضرورت همکاری حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه، به دليل تهديدهاي دشمنان عليه  کشورمان از اهمیت به سزایی برخوردار و  بدیهی است که در اثر همکاری این دو نهاد، دشمنان نظام مأیوس مي‌شوند و زمینه هر گونه دخالت و تجاوز نيز از بین خواهد رفت.
 
دبير جامعه اسلامي دانشگاه تبريز با بيان بر اينکه غرض از وحدت حوزه و دانشگاه، این نیست که حوزوی‌ها، علوم دانشگاهی را مطالعه کرده و یا دانشگاهیان الزاما علوم حوزوی را مطالعه کنند، خاطرنشان کرد: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این است که هر دو نهاد به شکل هماهنگ و متحد، به تدبیر امور ملت و جامعه اسلامی بپردازند.

وي تصريح کرد: البته شکی نیست که وحدت حوزه و دانشگاه  به عواملي چون تفاهم، سعه صدر، فروتنی علمی، روحیه احترام متقابل و نگرش به آینده نیازمند است.

دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه لرستان: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گام‌های  مؤثری در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شد که به تدریج تأثیر  بسزايي در مراکز دانشگاهی بر جای گذاشت.

وي با بيان اينکه  هنوز آسیب‌هایی جدّی دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند ادامه داد: جامعه حوزوي با درک شرايط و تنظیم صحیح برنامه‌های دینی و معنوی اجازه ندهند فضاي ضد ارزش در دانشگاه‌ها حاکم شود و مانع  بروز پیامدهای نامطلوب در دانشگاه شوند.

 مطلوبي یکی از راه‌های تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه، را  توجه به وحدت عملی میان این دو قشر برشمرد و گفت: امروزه حوزويان و دانشگاهیان هر یک در مسئولیت‌های اجتماعی قلمرو خاص خود را دارند، اما براي رسيدن به حد مطلوب وحدت عملي بين اين دو نهاد امري ضروري است.

اين فعال دانشجويي با اشاره به نقش اساسی و موثر استعمار در جدایی حوزه و دانشگاه  عنوان کرد: اکثر دوگانگي‌هاي حوزه و دانشگاه از بيرون اين دو نهاد نشات گرفته، بنابراین وظیفه داریم که نقشه‌های شوم مستکبران را در جدایی حوزه و دانشگاه به خوبی شناسايي و با آن مقابله کنيم.

 دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه لرستان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از ضروريات تداوم نظام اسلامي است، لذا اين دو نهاد بايد همواره در ساختار و تشکیلات خود بازنگری داشته باشند و آن را با علوم روز دنيا همراه کنند. چرا که در غير اين صورت اهداف اين وحدت ميسر نمي‌شود.

دبير تشکيلات اتحاديه سوم دانشگاه آزاد اسلامي: دکتر مفتح تحصيلات حوزوي خود را در قم شروع کرده و دکتراي فلسفه خود را از دانشگاه اخذ کرد و همواره تعامل خوبي با دانشگاه داشت و با توجه به اينکه در سال 1340 مقاله‌اي  با عنوان «وحدت مسجد و دانشگاه» از ايشان منتشر شده بود، روز وحدت حوزه و دانشگاه به نام ايشان رقم خورد.

وي با بيان اينکه حضرت امام خميني(ره) همواره تاکيد داشتند که بين حوزويان و دانشگاهيان نزاع پيش نياد، تصريح کرد: سه عامل قبل از انقلاب باعث وحدت حوزه و دانشگاه شد، يکي نقد و احياي تفکر اسلامي توسط علامه طباطبايي پايه‌گذاري شد عامل دوم جريان چپ بود که بازگشت به خويشتن و مقابله با غرب را مطرح کرد که اين مسأله توسط دکتر شريعتي و جلال‌آل‌احمد مطرح شد و جريان سوم دکتر مطهري بود که کلام و جريان جديدي را با نگرش ويژه‌اي نسبت به اسلام و فلسفه به وجود آورد.

دبير تشکيلات اتحاديه سوم دانشگاه آزاد اضافه کرد: شهيد مفتح مسائل روز را مي‌شناخت و به دانشگاه توجه ويژه‌اي داشت و لذا مقام معظم رهبري در مورد وي فرمودند که شهيد مفتح خود را در حوزه محدود نکرده بود.

عباسي حوزه و دانشگاه را دو نظام آموزشي واحد دانست که تنها در ساختار با هم تفاوت دارند و افزود: تلفيق علوم حوزوي و دانشگاهي نيازمند يک تحول دانشي است بايد صورت گيرد.

وي با تاکيد براينکه تلفيق علوم حوزوي و دانشگاهي نيازمند شناسايي موانع موجود است،‌ اظهارداشت: افرادي در جامعه هستند که قائل به وحدت حوزه و دانشگاه نيستند، چرا که وحدت حوزه و دانشگاه نقطه مقابل جدايي دين از سياست است که بعضي اين را قبول ندارند.

دبير تشکيلات اتحاديه سوم دانشگاه آزاد مانع ديگر بر سر راه وحدت حوزه و دانشگاه را تصوير نادرستي که متوليان از اين مسأله ارائه داده‌اند دانست که ناخودآگاه به اين وحدت لطمه مي‌زند.

عباسي گفت: با توجه به تاکيدهاي مقام معظم رهبري مبني بر اسلامي شدن دانشگاه، احياي علوم اسلامي تعامل بيشتر حوزه و دانشگاه را مي‌طلبد.

اين فعال دانشجويي با بيان اينکه حضور حوزويان در محيط دانشگاه و دانشگاهيان در حوزه امري بود که شايد در ابتداي انقلاب براي تبادل افکار صورت مي‌گرفت، خاطرنشان کرد: هم اکنون با گذشت بيش از 30 سال بايد اين تعامل‌ها عمق بيشتري به خود بگيرد و به حدي از تعامل و ارتباط برسيم تا دانشگاهيان بتوانند در حوزه نظريات و ديدگاه‌هاي خود را بيان کنند و از علوم حوزوي و علماي حوزه براي اسلامي کردن علوم استفاده کنند.

وي با بيان اينکه بايد در وحدت حوزه و دانشگاه از سطحي نگري خودداري شود، تصريح کرد: بايد بتوانيم از فلسفه حوزه در دانشگاه استفاده کنيم و دانشگاهيان بتوانند تزهاي خود را براي بررسي به حوزويان بدهند و اين امر با تشکيل کارگروه‌هاي قوي از اساتيد واجد شرايط و متخصص ممکن مي‌شود.

عباسي با تاکيد بر اينکه نبايد فراموش کنيم که دانشگاه يک نهاد وارداتي است که با تاسيس دانشگاه تهران به کشور وارد شد، بيان داشت: با در نظر گرفتن اينکه با ورود دانشگاه به کشور بحث دانشگاه اسلامي مطرح نبوده و ساختار علوم با مباني غربي پايه‌گذاري شده تحقق اسلامي شدن علوم نيازمند زمان است؛ علاوه بر اينکه کارهايي که تا به حال در اين زمينه انجام شده، نيز بسيار چشمگير و قابل توجه است.

دبير تشکيلات اتحاديه سوم دانشگاه آزاد در پايان خاطرنشان کرد: انقلاب ما در دوران تکامل خود همواره با شيطنت‌هايي از سوي دشمنان و بدخواهان همراه بوده و لذا روند برخي اصلاحات با کندي صورت گرفته است که اميدواريم با همت مسئولان و دانشجويان هر چه زودتر به اين مهم دست يابيم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: وحدت ، حوزه ، دانشگاه ، دین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار