کارشناس اداره نظارت بر بهداشت عمومي اداره کل دامپزشکي استان خراسان رضوي با اشاره به توليد مرغ بئون مصرف آنتي بيوتيک در اين استان گفت: توليد اين نوع مرغ تلاشي براي جلوگيري از ايجائ مقاومت هاي دارويي است.

عليرضا تعالي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ادامه داد: در دوره پرورش مرغ معمولي از آنتي بيوتيک ها به صورت قانوني و در دوره پرهيز از کشتار اين اقدامات صورت مي گيرد،به اين صورت آنتي بيوتيک ها قبل از کشتار قطع شده و و طي دوره اي پرنده اين آنتي بيوتيک ها را در بدن خود متابوليزه و دفع مي کند و زماني که به کشتارگاه مي رود باقيمانده آنتي بيوتيک ها در گوشت طيور زير حد مجاز است.

وي افزود: اين آنتي بيوتيک ها براي درمان عفونت ها ي باکتريايي به مرغ ها داده مي شود.اما در پرورش مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک ما براي درمان اين گونه بيماري ها از مواد طبيعي مثل پروبيوتيک ها که باسيل هايي (ميکروب هايي)مفيد در داخل روده طيور هستند،استفاده مي کنيم.وي اضافه کرد:يکي ديگر از کارها ايمني زيستي است به طوريکه با ايجاد سدي حفاظتي دور مرغداري از ورود عامل بيماري زا به مرغداري جلوگيري مي شود.

تعالي ادامه داد: مصرف هر گونه آنتي بيوتيک در گله هاي طيور يا در جمعيت انساني سبب ايجاد مقاومت هاي دارويي مي شود که اين مقاومت ها آسيب ها و
خسارات گوناگوني را در پي دارد.به گفته وي بقاياي آنتي بيوتيک در گوشت طيور ممکن است سرطان زا باشند،رشد را به تاخير بيندازند يا دستگاه گوارش ما را تغيير بدهند.

تعالي با اشاره به اين که استان خراسان رضوي اولين استاني است که اقدام به وليد اين نوع مرغ کرده است، گفت: اين استان در حال حاضر پايدارترين استان در اين زمينه هم است چرا که ما چيزي حدود 18 مرغداري داريم که اين طرح را تحت پوشش دارند و تعداد اين مرغداري ها همچنان رو به افزايش است.

کارشناس اداره نظارت بربهداشت عمومي اداره کل دامپزشکي استان خراسان رضوي افزود: بيشترين مقدار مصرف اين نوع مرغ در استان خراسان است ولي در حال حاضر صادرات آن به استان هايي مثل خراسان شمالي، اصفهان و تا حدودي استان کرمان آغاز شده است که اميدواريم توسعه پيدا کند.

تعالي ادامه داد: ما از سال 1388 شروع به توليد مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک کرديم که توليد ما در اين سال فقط يک گله بود در سال 89 و 90 اين توليد توسعه پيدا کرد و امروز به 18 مرغ داري رسيده است، اين 18 مرغداري قريب به 10 درصد ظرفيت توليد مرغ گوشتي استان را تشکيل مي دهد.

وي افزود: مرغ بدون مصرف آنتي بيوتيک در سن 42 تا 45 روزگي با ميانگين وزني ( وزن پرکنده کشت ري) 1.600 تا 2 کيلوگرم به دست مصرف کننده مي رسد.

به گفته وي اين توليد براساس تحقيقات، علوم زيستي، علوم پرورش طيور و علم بيماري هاي طيور شکل گرفته است و به همين جهت اين توليد دانش بنيان است./س
برچسب ها: مصرف ، مرغ ، آنتی بیوتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار