مدیر کل سازمان هواشناسی کردستان گفت: اطلاعات تهیه شده توسط سازمان هواشناسی به ایجاد بهره وری کمک می کند و هدف مهم و اولیه هواشناسی تهیه و تدوین اطلاعات کاربردی برای عموم جامعه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، حیدری افزود: نخستین ایستگاه هواشناسی کردستان تنها دو سال بعد از تاسیس اداره کل هواشناسی کشور، در سال 1338 در سنندج راه اندازی شد و یک سال بعد نیز دومین ایستگاه استان در سقز در سال 1339 تاسیس شد.
حیدری گفت: کشاورزان، رانندگان، گردشگران، پیمانکاران، کارشناسان و دیگر صنف ها و اقشار مختلف مردم از وضعیت هوا توسط سازمان هواشناسی اطلاع پیدا می کنند و اگر اطلاعات به موقع به مردم اطلاع رسانی شود می تواند از بروز برخی خسارت ها و مشکلات جلوگیری کند.
وی بیان داشت: بیست و دو اطلاعیه، یک اخطاریه، دویست و هفتاد و شش بولتن روزانه و یک بولتن کشاورزی طی 6 ماهه سال جاری توسط سازمان هواشناسی کردستان صادر شده است.
مدیر کل سازمان هواشناسی استان کردستان با بیان اینکه در دنیا 5 مدل پیش بینی جهت تهیه اطلاعات هواشناسی وجود دارد و همه کشورها از این 5 مدل استفاده می کنند و جهت تهیه اطلاعات هواشناسی بین کشورها یک ارتباط بین المللی صورت می گیرد اظهار داشت: اطلاعات هواشناسی کردستان تا پیش از این از هشت ایستگاه سینوپتیک یا همدیدی، 13 ایستگاه اقلیم شناسی و 79 ایستگاه باران سنجی جمع آوری می شد اما امسال سه ایستگاه جاده ای نیز به این مراکز در گردنه های مروارید، صلوات آباد و سه راه تکاب (زرینه) اضافه شده است.
حیدری گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در استان 173 میلیمتر بارش ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 37 درصد افزایش نشان می دهد و این میزان بارش در مقایسه با میانگین دراز مدت نیز بیانگر 30 درصد رشد است.
وی میانگین بارش سالانه اکدستان را 540 میلیمتر عنوان کرد و گفت: ثبت 173 میلیمتر بارش در فصل پاییز، بیانگر این است که 34 درصد بارش سالانه استان تاکنون محقق شده و وضعیت بارش در سه ماه فصل زمستان امسال نیز در مقایسه با میانگین، نرمال پیش بینی شده و با توجه به پیش بینی ها، مشکلی از نظر کمبود آب در استان نخواهیم داشت.
مدیر کل هواشناسی کردستان با بیان اینکه هواشناسی کردستان از طریق شماره تماس 134، بولتن های روزانه و توصیه های هواشناسی جاده ای و کشاورزی، پیش بینی های خود را در اختیار مردم قرار خواهد داد افزود: در 9 ماهه نخست سال جاری، مردم شهر سنندج بیش از 140 هزار بار از طریق تماس با 134 جویای وضعیت جوی شده اند.

حیدری در ارتباط با شایعه تاریک شدن 3 روزه زمین اظهار داشت و گفت: هیچگونه پدیده ی غیرعادی توسط هواشناسی کشور و استان مشاهده نشده و شایعه تاریکی سه روزه دنیا کذب است.
مدیر کل سازمان هواشناسی کردستان در پایان به وضعیت جوی هفته جاری پرداخت و تصریح کرد: دور جدید بارش ها در استان از روز پنجشنبه آغاز می شود و در شهرهای قروه، بیجار و زرینه شاهد بارش برف و در شهرستانهای مریوان و سنندج و بانه بارش باران را خواهیم داشت و ارتفاعات بالای 1800 متر استان نیز برفگیر می شود.

برچسب ها: هواشناسی ، اطلاعات ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۵۹ ۳۰ دی ۱۳۹۲
مطالب عالی وبروز است باتشکر