بیژن کامکار هنرمند کردستانی را می توان در زمره موسیقیدانان معاصر کشورمان قرار داد که با توجه ویژه به ساز دف سبب گسترش تکنیکی و رواج این ساز در موسیقی سنتی ایران شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، کامکار 28 آذر سال 1328 در شهر سنندج و در خانواده ای آشنا به موسیقی متولد شد، وی همچون دیگر برادرانش در نزد پدرش حسن کامکار اصول اولیه موسیقی را فراگرفت.
نخستین آشنایی وی با موسیقی با ساز ˈتنبکˈ صورت پذیرفت به طوریکه در گروه هایی که به رهبری پدرش به روی صحنه می رفتند نوازندگی می کرد، بعدها با ساز ˈتارˈ آشنا شد و به عنوان نوازنده این ساز با گروه موسیقی رادیو سنندج نیز همکاری کرد.
در سال 1353 که موسیقی سنتی ایران دوران طلایی خود را با چهره های نوظهور موسیقی تجربه می کرد در رشته نوازندگی ساز تار وارد دانشگاه هنرهای زیبا شد، آشنایی بیژن با موسیقی به صورت آکادمیک فضایی را فراهم ساخت که وی با هم نسلان پیشتار خود همچون محمدرضا لطفی ، پرویز مشکاتیان وحسین علیزاده در گروه های شیدا و عارف همکاری داشته باشد.
وی نقش بسزایی نیز در به کار گیری ساز رباب در ارکستر ایرانی ایفا کرد، با توجه به اینکه این ساز بخشی ازفرهنگ موسیقایی مهجور منطقه جنوب شرقی ایران محسوب می شد تلاش های بیژن کامکار در بالا بردن سطح اجرایی آن و تعدیل ساز رباب از فرم موسیقی صرفا مقامی به موسیقی سنتی غیر قابل انکار بود.
مهمترین نقش وی در موسیقی سنتی ایران استفاده از ساز دف در ارکستر های موسیقی ایرانی بود، این مهم خلعی را در فضای ریتمیک موسیقی سنتی پرکرد که تا آن روز ارکسترها از آن بی بهره بودند.
آشنانی این هنرمند نسبت به ساز ملودیکی همچون رباب سبب شد وی با شناخت کامل از بخش ملودیک موسیقی ایران نوازندگی دف را پیگیری کند، با وجود اینکه دف ، ساز نوپایی در ارکستر بود اما بیژن کامکار با توانایی و آگاهی کامل توانست این ساز کوبه ای را در قالب موسیقی سنتی ایرانی بگنجاند.
در بیشتر اجراهای سطح بالای دهه 60 با نام بیژن کامکار به عنوان نوازنده ساز دف برخورد می کنیم، توانایی بالای تکنوازی وی در قالب اجرای گروه های معتبر موسیقی آن زمان وی را به عنوان هنرمندی بدون رقیب در این عرصه بدل کرد.
کامکار در طول فعالیت خود در بیش از 120 آلبوم موسیقی ایفای نقش کرد که هر کدام در گونه موسیقایی خود از داشته های ارزشمندی بهره می برد.
وی در دهه اخیر همراه دیگر اعضای خانواده خود در قالب گروه کامکارها به عنوان خواننده و نوازنده دف فعالیت می کند ، این گروه بخشی از ستاره های موسیقی سنتی ایران را در خود جای داده است که بیژن کامکار نیز یکی از آنها است.
اکنون گروه کامکارها با حضور نوازندگان سطح بالا نقش بسزایی را در شناسایی موسیقی کردی و سنتی ایران به مخاطبان ایفا می کند.
وی در حوزه تدریس نیز بسیار توانا و فعال عمل کرد ، بسیاری از شاگردان این هنرمند در حال حاضر در گروه های دیگر نوازندگی می کنند که اینها مدیون تلاش این هنرمند برای زنده نگاه داشتن بخشی از فرهنگ موسیقایی سرزمین مادری خود است.
امروزه تعداد بسیاری از اقشار جامعه ایران با شکل و ظاهر ساز دف آشنا هستند که در مقایسه با آشنایی مردم با سازهای دیگر قابل توجه است.
در سالهای اخیر کامکار درگیر بیماری های قلبی بوده که امید آن می رود با کسب سلامت کامل همچنان جامعه موسیقی ایران بتواند از داشته ها و تجربیات وی بهره ببرند./ع
برچسب ها: هنرمند ، ساز ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.